Mamisita skrev 2012-08-05 12:48:35 följande:
Hej Vi har nyligen fått veta/bekräftat att vår 2,5årige son är allergisk mot katt, hund, häst, cashew/pistage nötter (ev fler nötter ej lika höga antikroppsnivåer som cashew). Pälsdjursallergin misstänkte vi då vi har katt (som idag skall omplaceras) och han kliade sig i ögonen, snorade mm. Nötallergin visade sig som en anafylaktisk chock
Så nu sitter jag på en massa frågor och funderingar som jag hoppas någon här inne kanske kan hjälpa mig med?! Nu undrar vi ju såklart om det kommer fler otrevliga överaskningar.
Hur resonerade er läkare ang vilka allergen man kollade, bara sådant ni misstänkte själva eller någonting standard screening?
Har någon här inne gjort en provokation?
Fick ni tjata er tillser eller erbjöds ni?
Vi var dumma och tänkte oss inte för och lät sonen följa med in till vetrinär reception då vi skulle fixa med intyg mm inför kattens omplacering. De var där i nån minut för att hjälpa mig och gick sedan ut till bilen. Sonen bars hela tiden av sin pappa (dvs tog aldrig i något). När bi senare kom hem så började han få prickar/rodnad runt munnen, vi gav honom sedan medicin och prickarna la sig (då det måste ju vart en allergisk reaktion). Är det vanligt att man får utslag runt munnen vid enbart luftburet allergen, det krävs inte kontakt?
Eller är det mer troligt att det är något han ätit tidigare? När jag tänker pälsdjurs allergi så tänker jag rinnande/kliande ögon/näsa (som han reagerar på katten).... Mycket nytt att tänka på och nu i efterhand känner vi oss ju jätte dum som tog med honom. Vi har nog inte riktigt vanan inne än men hemskt att sonen ska lida för att föräldrarna inte tänker till
Mina barn är inte allergiska mot pälsdjur så det har jag kan jag för lite om för att svara på dina frågor.
Här har de i princip bara kollat det som vi bett om, men knappt det. Tyvärr kan de ju vara allergiska utan att det visar sig på proverna också. Luftburen provocering har vi fått be om.
Ofta tas det dock en första allmän födoämnespanel på mjölk, ägg, soja, vete torsk och jordnötter. Men det är nog helt upp till vilken läkare man går till.
Tyvärr kan man reagera luftburet på t.ex nötter, så det är mycket möjligt att reagera utan att ta i nötterna, det räcker att de är i samma rum. Detsamma gäller ju pälsdjur, men jag är osäker på om man kan reagera med prickar runt munnet, men som sagt, jag har ingen erfarenhet, men det kanske det finns andra som har här.
Man kan inte göra mer än sitt bästa och alla kan fela. Det är inte lätt när de reagerar luftburet. Men man får mer och mer vana efterhand och lär sig vad man ska undvika.