• Kavat

Allergitråden

Trasan0606 skrev 2012-08-02 20:45:48 följande:

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

Vi orkar inte resa bort för det är för jobbigt. Vi var i väg tio dagar på Gotland för två år sedan, första gången vi hade semester sedan allergierna kom till vår familj för fyra år sedan. Men sedan dess har vi inte orkat åka iväg mer än max dagsutflykter. Men det är knappt så vi orkar det. Vi måste ju ha med oss all mat för hela familjen eftersom barnen har luftburna reaktioner kan vi ju inte sätta oss på en restaurang längre och äta. Och inte äter de samma saker heller. Det blir helt enkelt för jobbigt.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-04 14:08:28 följande:
    Då sonen nu har (som sagt) knävecksexem som inte vill ge med sig så tänker jag nu utesluta all druvsocker o får se om det gör över nu.
    Så nu skrev jag mejl till ica o fråga om deras potatiskrocketter som innehåller druvsocker, vad det är gjord av. Även till felix o fråga om potatisbullar, vad deras druvsocker är gjord av! =) får se när jag får svar.

Modifierad stärkelse? Det har jag inte ens tänkt på........
    Du får gärna lägga in här vad de svarar.   Jag har mailat runt en del men finns det alternativ skippar vi ofta de som innehåller druvsocker osv för det är så mycket ringande/mailande ändå.
  • Kavat
    Mamisita skrev 2012-08-05 12:48:35 följande:
    Hej Vi har nyligen fått veta/bekräftat att vår 2,5årige son är allergisk mot katt, hund, häst, cashew/pistage nötter (ev fler nötter ej lika höga antikroppsnivåer som cashew). Pälsdjursallergin misstänkte vi då vi har katt (som idag skall omplaceras) och han kliade sig i ögonen, snorade mm. Nötallergin visade sig som en anafylaktisk chock Så nu sitter jag på en massa frågor och funderingar som jag hoppas någon här inne kanske kan hjälpa mig med?! Nu undrar vi ju såklart om det kommer fler otrevliga överaskningar.

Hur resonerade er läkare ang vilka allergen man kollade, bara sådant ni misstänkte själva eller någonting standard screening?

Har någon här inne gjort en provokation?
    Fick ni tjata er tillser eller erbjöds ni?

Vi var dumma och tänkte oss inte för och lät sonen följa med in till vetrinär reception då vi skulle fixa med intyg mm inför kattens omplacering. De var där i nån minut för att hjälpa mig och gick sedan ut till bilen. Sonen bars hela tiden av sin pappa (dvs tog aldrig i något). När bi senare kom hem så började han få prickar/rodnad runt munnen, vi gav honom sedan medicin och prickarna la sig (då det måste ju vart en allergisk reaktion). Är det vanligt att man får utslag runt munnen vid enbart luftburet allergen, det krävs inte kontakt?

Eller är det mer troligt att det är något han ätit tidigare? När jag tänker pälsdjurs allergi så tänker jag rinnande/kliande ögon/näsa (som han reagerar på katten).... Mycket nytt att tänka på och nu i efterhand känner vi oss ju jätte dum som tog med honom. Vi har nog inte riktigt vanan inne än men hemskt att sonen ska lida för att föräldrarna inte tänker till
    Mina barn är inte allergiska mot pälsdjur så det har jag kan jag för lite om för att svara på dina frågor.

Här har de i princip bara kollat det som vi bett om, men knappt det. Tyvärr kan de ju vara allergiska utan att det visar sig på proverna också. Luftburen provocering har vi fått be om.

Ofta tas det dock en första allmän födoämnespanel på mjölk, ägg, soja, vete torsk och jordnötter. Men det är nog helt upp till vilken läkare man går till.

Tyvärr kan man reagera luftburet på t.ex nötter, så det är mycket möjligt att reagera utan att ta i nötterna, det räcker att de är i samma rum. Detsamma gäller ju pälsdjur, men jag är osäker på om man kan reagera med prickar runt munnet, men som sagt, jag har ingen erfarenhet, men det kanske det finns andra som har här.

Man kan inte göra mer än sitt bästa och alla kan fela. Det är inte lätt när de reagerar luftburet. Men man får mer och mer vana efterhand och lär sig vad man ska undvika.
  • Kavat
    LNE skrev 2012-08-05 14:34:12 följande:
     ow tråden just för mig!!!!

Vi tror att sonen på 1 år är allergisk mot havre!
    En kväll fick han en röd prick som under natten spred sig som löpeld över honom och han gallskrek! Akuten trodde allergi och vi fick tavegyl att ge och kortison i akutfall.
    Vi fick börja utesluta saker och började med mjölkprotein!
    Eksemen gick upp och ner och flyttade sig under några dagar men han hade inte ont av det för tavegylen gjorde så det inte kliade.
    Men så fick han en flaska mjölkfri havrevälling (som han hade ätit i 2 dagar) och det sa pang, på 10 minuter så var han full av utslag och gallskrek! vi knippade det inte med havre och han fick en till flaska på kvällen och samma reaktion!

Nu har vi hållt oss ifrån havre, korn, råg och han är fri från utslag!
    Dem ska pricktesta honom om 1½ månad, hur går sådant till? testar dem honom för det vi tror det är dvs havre eller kommer dem testa mot flera olika saker som vi inte ber om?

Han har förkylningsastma pga RS-virus, kan detta höra ihop? 
    Välkommen hit!
    Det är jätte olika hur läkarna väljer att göra. Vissa pricktestas enbart för det man misstänker, andra för många olika saker.
    De sätter en droppe av en lösning på armen och sen sticker de med en liten nål och så ser man om det blir en svullen kvaddel, som det kallas, om jag minns rätt ska den vara större än den positvia (de gör en som ska bli positiv också.)

Astma hänger ofta ihop med allergier och hänger i många fall ihop och förvärras av mjölk eller intag av det man inte tål.

Hoppas ni får bra hjälp!
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-08-05 15:52:35 följande:
    Måste bara skriva att jag är hoppfull! Vi har fegat på soja efter sonen fått eksem av det när han varit yngre samt att han fått en av sina kraftigaste reaktioner mot linser (tänker baljväxter) men nu har vi haft lite sojagrädde i maten tre gånger och inget reaktion what so ever! Eller... det är ju skitsvårt - första testet skrek han en hel kväll - andra testet fick han eksem runt munnen - tredje hände ingenting. Känner att det är så lätt att dra slutsatser på saker som kan bero på endast tillfälligheter, men den här ggr ska jag inte fega ur och jag är hoppfull att det ska gå bra efts tredje gången inte ledde till någonting! Täääänk... så mycket ersättningsprodukter vi kunde lägga till! Var inne i en stoooor veganlivsmedelbutik och insåg hur mycket det här skulle underlätta. Och en till proteinkälla, bara det!
    Håller tummarna!
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-08-05 20:59:34 följande:
    Oh jag tror jag dör. Min tjej är drygt 2 år. Äter utan allt plus minus massa mer sedan 15 mån ålder. Men det går bakåt!! Hon äter : nötkött, lamm, morot, palsternacka, banan, katrinplommon, aprikos, ris, rapsolja och rena risprodukter. Och neocate. Detta har vi trott varit safe. Hon har även ätit lax (endast rökt, vägrar vanlig) i ca ett halvår men nu verkar hon reagera även på det. Tål inga frukter vi provar, reagerra på potatis, majs, solrosolja, rödbetor bla. Men hon har blivit sämre i sommar..... vi bor i 2a hand i väntan på permanent boende i okt... Jag vet inte om det kan vara något luftburet här... eller vad sjutton är det som inte är bra.

Hon sover sämre och får knottriga, röda kinder och vi kan inte hitta orsaken. Just nu känns INGET säkert..  Jag är SÅ trött. På att aldrig veta. Just nu känns det som om enda sättet att få rätsida vore att ta bort allt o bara köra Neo i 2 veckor och sen införa en sak i taget. Men det känns omänskligt.... Hon lider som det är av att hon inte får äta "något gott" alls. Vet inte vad jag vill med detta inlägget.... hjälp?
    Är något bekräftat på allergitester? Reagerar hon luftburet på något? För det är det absolut lurigaste.. Och supersvårt att hitta... 

Kram!
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-06 08:00:31 följande:
    Fick ett svar:
    Hej Tack för ditt mail.
    Druvsocker är en vattenfri glukos och glukosmonohydrat . Den
    innehåller inte något gluten eller laktos.

Och det betyder? Att druvsockret inte är gjord av vete antar jag.............
    Att de inte har någon koll på ursprunget. Fråga igen vad glukosen och glukosmonohydraten kommer ifrån. Om ursprunget är vete, majs eller potatis.

Ibland får man helt knasiga svar och när man luskar vidare så får man "rätt svar".
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-06 12:16:15 följande:
    Svar ang potatiskroketterna:
    Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss angående druvsocker.
    Det är gjord av vete.

Tack för det. Inget för sonen! :(

Men tack för att du kollade.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-08-05 23:31:51 följande:
    Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.
    Mina brukar bli arga och ilskna av allergierna, men det innan de får aerius.
  • Kavat
    Mamisita skrev 2012-08-05 22:31:59 följande:

Tack för ditt svar! Ska höra mig för ang provoceringen men misstänker att läkaren inte är så tillmötesgående. När vi frågade om hur vi skulle förhålla oss till mängder, dvs räcker det med att det finns i samma rum osv så sa hon bara att det var så olika och kunde ändras från gång till gång. Det känns som om allt kommit på en gång. Hur nära inpå upptäckte/tillkom nya allergier hos era barn? Direkt när "ämnet" introducerades eller har de utvecklat en allergi eftersom?
    Det har varit lite olika. Men när jag ammade minstingen och åt torsk första gången fick han reaktion. Då hade jag aldrig ätit torsk tidigare, men däremot lax. Efter det funkade inte lax heller.

Med de andra har de dröjt innan jag fattat vad som orsakade det och sett reaktioner om och om igen. Vissa saker har märkts redan från födseln, andra har dykt upp eftersom.
Svar på tråden Allergitråden