Trottoarbonden skrev 2012-09-09 20:30:34 följande:
Kavat, tack för snabbt svar!
Osäker på om korv finns, har inte botaniserat så djupt där... är fortfarande på väg tillbaka från eliminationsdiet så det är fortfarande många saker som vi undviker (peppar till exempel), men vi inför lite i taget. Ett steg framåt, ett till och så ett tillbaka osv...
Potatisen har jag odlat själv här hemma i kompostjord, om det räknas som totalt ekologiskt vet jag inte (det jag la i komposten var inte ekologiskt) men den är i alla fall absolut inte besprutad. Vattna ur potatisen? Berätta gärna mera, vad uppnår man med det? Mindre stärkelse?
Vi får nog börja botanisera i lite mer grönsaker här framöver. Inser att "vanlig barnmat" (som fiskpinnar, falukorv, potatismos osv) kommer att vara uteslutet (vilket jag själv personligen inte alls har något emot, är inte så förtjust i det) så min envise son får helt enkelt vika sig och vänja sig vid annan mat...
Det här med histaminfrisättande (jordgubbar också va?), vad innebär det i praktiken? Berätta gärna mer!
Lite snabbt så klipper jag in det här som är från
www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1234273.html. Kanske finns mer som är intressant för dig där?
"En del livsmedel innehåller naturligt höga halter av histamin eller andra ämnen som gör att kroppen frisätter histamin så att allergiliknande reaktioner uppstår i kroppen - bla tonfisk, makrill, inlagd sill, salami och andra fermenterade kött/charkprodukter (tex parmaskinka), mogna/kraftigt lagrade ostar, parmesan, choklad, skaldjur, jordgubbar, flertalet citrusfrukter, tomat, bananer, okokta bönor.
När det handlar om kött så är allergiska reaktioner mot det ovanliga även om det förekommer. Det vanligaste i köttväg att reagera på är kyckling, följt av fläskkött (som även kan vara histaminfrisättande).
Nötkött, viltkött och lammkött tåls av de allra flesta. I extrema fall så kan det vara så att man bara kan äta älgkött, eller annat viltskjutet kött."
Med andra ord kan man få en falsk allergisk reaktion av att tex äta jordgubbar, citrus, fläskkött mm. Skrev bara att det "fanns", betyder inte att det är det din son får för man kan ju vara allergisk på riktigt också. Är det obehagligt att äta så äter man ju inte oavsett anledning, men man slipper vara rädd för allvarligare reaktioner.
Testa någon annan ekologisk potatis från affär också vill jag ge som råd. Och potatismjöl eller Po-fibrer kanske ännu heller i första hand när ni känner för det. Tänker att det har legat annat som han inte tål i jorden eftersom det är självodling osv. Testa för att utesluta.
Japp, vatten, var för att minska stärkelsen. Har hört om barn som reagerat på den. Men konstigt nog egentligen eller vad man ska säga, för det borde ju vara proteinet de reagerar på.