• Kavat

Allergitråden

Nje. Guarkärnmjöl kommer inte från johannesbrödträdet

Däremot så är även johannesbrödkärnmjöl en baljväxt liksom guarkärnmjöl är.

Sinlac innehåller alltså en stor del baljväxter. Tål man inte mjölk är det vanligt att reagera på soja och baljväxter också för att proteinstukturen är så lika varandra.

De där -kärnmjölen är finfördelade och används i rättså stor mängd i sinlac. Att de är finfördelade verkar innebära större risk att reagera för en del tål t.ex hela ärtor men inte guarkärnmjöl. Sen blir ju mängden mycket större i tex sinlac än om de äter total ärtor.

• Kavat

Välling bör göras på mjölkfri modersmjölkersättning om man ska göra själv och inte vet vad man gör.

Den är komplett och funkar jätte bra att göra välling med om man behöver ge välling ocv man slipper vara orolig att de inte får i sig rätt näringsämnen.
    Om man gör själv på risdryck så innehåller det tex alldeles för lite järn om man jämför med köpevälling som är berikad. Men har man modersmjölkersättning i så blir det likvärdigt köpevälling.

• Kavat
    Sojaallergi
     Det är ovanligt att man reagerar på sojalectin även om man har sojaallergi. Men det finns i så mycket som kakor, margarin osv, så man får testa sig fram om det funkar.

Man kan tåla hela baljväxter bättre än "stabiliseringsämnena" som är:
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, 417

De är finfördelade och går därför lätt in i tarmen och gör skada. Förekommer i allt, jag har hittat i kokosnötmjölk och det finns i de flesta isglassar och även i de flesta naturligt glutenfria bröd och kakor. Det är lätt att man tror att de inte är så farliga i och med att de inte går under "sojavarningen" som ibland står på paketen eftersom de är baljväxter.
    Jordnöt bör man akta sig för extra noga om man är sojaallergiker!

Varning för guarkärnmjöl E412 som finns i GoGreens havrebaserade matlagningsgrädde samt vaniljsås. Men vispen är ok (innehåller dock sojalectin.)
    Soyatoos risgrädde på sprutflaska innehåller gummi arabicum E414.

Men som med allt, man får testa sig fram om vissa saker kan fungera och man kanske inte behöver ta bort allt.
    Det jobbiga med soja är att det ibland enbart står E xxx och inte namnet på vad det är, så läs innehållsföreteckningar noga!
    Symptomen kan likna de man får vid mjölkallergi och kombinationen mjölk, men kan så klart vara annorlunda också. Mjölkallergi och sojaallergi är vanlig. Även äggallergi är en vanlig kombination.

Det är en hel del sojasläktingar i Sinlac och soja i flera av Sempers mjölkfria välling och gröt!
    Baljväxterna
     Från www.konsumnord.se/default.asp?id=1245
    Till baljväxterna hör:

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Tillkommer:
    Sojabönshemicellulosa E 426
    Tamarind E 411
    Gellangummi E 418 (vet inte om det finns att köpa i Sverige)

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Kavat

Angående socker i sinlac så är det inte mer än i vanlig "mjölkvälling" till barn. Det är bara det att det är tillsatt för smakens skull. I mjölk finns ju naturligt en del fruktsocker som gör det sött. Jämför ingrediensförteckningarna.

Socker orsakar heller inte allergiska reaktioner så vitt jag vet, så det känns mycket tveksamt att det går att reagera så på sockret i sinlac.

(kan inte citera här tyvärr)

• Kavat

mojäng, www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Sjukdomar

Skriv  ovanstånde länk från FASS och markera  nedanstående stycken och ge till läkaren. Oavsett kanske ni bör byta läkare för det är betydligt enklare om man har en läkare som är lite ödmjuk och kan ge en hjälp.

"Undersökningar och utredningar

Uteslut mjölkprodukter

Det enda säkra sättet att undersöka om ett barn har komjölksallergi är att ta bort alla mjölkprodukter ur kosten och se om besvären försvinner. Det kallas elimination och bör göras med hjälp av en dietist eftersom det kan vara svårt att veta vilka produkter som innehåller mjölk.

Komjölksproteinerna finns kvar i kroppen i några dagar, men efter det kan man märka en skillnad ifall barnet är allergiskt. Om barnet har haft symtom från magen eller tarmarna kan det bli bättre efter en vecka, medan det kan ta längre tid om barnet har haft eksem eller astma.

Efter omkring en månad kan man med ledning av barnets läkare ge barnet små mängder komjölk igen. Det kallas provokation. Om besvären återkommer då är diagnosen oftast klar. Det kan ta olika lång tid innan symtomen visar sig. En del barn reagerar direkt, medan det för andra kan dröja längre.

Allergin upptäcks inte alltid genom prover

Barnet får lämna blodprov eller göra ett så kallat pricktest för att undersöka om han eller hon har allergiantikroppar mot komjölksprotein. Det är viktigt att komma ihåg att man kan ha komjölksallergi även om ett allergitest ger negativt resultat, det vill säga inte visar på några antikroppar för komjölk. Om testet görs igen lite senare kan resultatet bli positivt, det vill säga det kan visa att det finns antikroppar. Om testet är positivt och barnet mår bättre av att utesluta mjölkprodukter är det sannolikt att han eller hon är allergisk mot komjölksprotein."

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-09 20:12:04 följande:
    Här är det blandade känslor (som så ofta). Tycks som om vi nått stor framgång genom att ha hittat några livsmedel som vi är helt säkra på. Lagade ikväll älg-gryta med ris (älgskav, solrosolja, morot, lök, salt, rismjöl) och den har aldrig kliat. Otroligt skönt att ha en rätt som jag är säker på. Sonen har ätit dåligt senaste dagarna, tycker nog det är jobbigt när vi provar en massa nya grejer hela tiden och det kliar osv...

Efter att ha haft osäkra resultat då vi provat potatis gjorde vi idag ett nytt försök med potatismos, som sonen älskar. Han stoppade in lite i munnen och vipps så hade han blåsor på läpparna! Tidigare har det "bara" kliat lite, men inte konsekvent tycker vi. Han säger dock själv att potatis inte fungerar. Och så en så pass rejäl reaktion idag! Känns jobbigt, riktigt jobbigt...

Vi känner oss även hyfsat säkra på att han inte tål fläskkött. Har dock vid ett tillfälle ätit köttbullar av blandfärs med god aptit utan att klaga. Men annars märkte vi stor skillnad när vi tog bort fläskköttet.
    Tomat, även tillagad, tycks inte heller fungera.

Ägg är vi synnerligen osäkra på. Har blind-testat flera gånger utan att det kliat. Har aldrig någonsin klagat på plättar. Men fick kokt ägg i skolan, och sa att det kliade. Brukar påpeka att just kokt ägg kliar och har sedan länge inte velat äta det. Har gett honom hemlagad glass, med rått ägg i. Denna har inte kliat alls (jag frågade och frågade, meddelade att glassen går utmärkt att göra även utan ägg osv, men nej, den kliade inte). Vad ska vi tro? Kan det vara skillnad på ägg o ägg?

Tips på vad vi kan äta mottages tacksamt (börjar bli väldigt trist med köttbullar/pannbiff och pasta samt köttgryta och ris...). Ska vara utan fisk, fågel, fläskkött, potatis, tomat, ägg, baljväxter, nötter (inkl mandel o kokos), banan o kiwi, majs.
    Har ni provat ekologisk potatis? Man kan dessutom lägga den i vatten innan och "vattnar" ur den och byter vatten och testar.

Tomat och fläskkött är histaminfrisättande, kan vara bra att känna till.

Renskav, älgkött, kebabkött (kolla frysdisken, finns en vi tål här hemma) får/lamm,
    Quinoa?
    Göra thairätter? Alltså woka grönsaker som funkar och kött?

Vet inte om paprika och vitlök funkar, men ajvar och röd curry (inte bockhornsklöver i) ger god smaksättning och lite mer orientalisk smak.  Vi strimlar köttet och gör på olika sätt för att det ska bli lite olika konsestens.

Vi har gjort en grymt god gryta "kreolsk gryta" som blir så smarrig, men syltlök, sådanadär miniinlagda gurkor, paprika, vitlök och starka korvar och någon sorts "grädde". Egentligen ska man ju ha fläskfile men funkar på vilket kött som helst. Det finns ju korvar som borde funkar för honom?
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-09 20:30:34 följande:
    Kavat, tack för snabbt svar!
    Osäker på om korv finns, har inte botaniserat så djupt där... är fortfarande på väg tillbaka från eliminationsdiet så det är fortfarande många saker som vi undviker (peppar till exempel), men vi inför lite i taget. Ett steg framåt, ett till och så ett tillbaka osv...

Potatisen har jag odlat själv här hemma i kompostjord, om det räknas som totalt ekologiskt vet jag inte (det jag la i komposten var inte ekologiskt) men den är i alla fall absolut inte besprutad. Vattna ur potatisen? Berätta gärna mera, vad uppnår man med det? Mindre stärkelse?

Vi får nog börja botanisera i lite mer grönsaker här framöver. Inser att "vanlig barnmat" (som fiskpinnar, falukorv, potatismos osv) kommer att vara uteslutet (vilket jag själv personligen inte alls har något emot, är inte så förtjust i det) så min envise son får helt enkelt vika sig och vänja sig vid annan mat...

Det här med histaminfrisättande (jordgubbar också va?), vad innebär det i praktiken? Berätta gärna mer!
    Lite snabbt så klipper jag in det här som är från www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1234273.html. Kanske finns mer som är intressant för dig där?

"En del livsmedel innehåller naturligt höga halter av histamin eller andra ämnen som gör att kroppen frisätter histamin så att allergiliknande reaktioner uppstår i kroppen - bla tonfisk, makrill, inlagd sill, salami och andra fermenterade kött/charkprodukter (tex parmaskinka), mogna/kraftigt lagrade ostar, parmesan, choklad, skaldjur, jordgubbar, flertalet citrusfrukter, tomat, bananer, okokta bönor.

När det handlar om kött så är allergiska reaktioner mot det ovanliga även om det förekommer. Det vanligaste i köttväg att reagera på är kyckling, följt av fläskkött (som även kan vara histaminfrisättande).
    Nötkött, viltkött och lammkött tåls av de allra flesta. I extrema fall så kan det vara så att man bara kan äta älgkött, eller annat viltskjutet kött."

Med andra ord kan man få en falsk allergisk reaktion av att tex äta jordgubbar, citrus, fläskkött mm. Skrev bara att det "fanns", betyder inte att det är det din son får för man kan ju vara allergisk på riktigt också. Är det obehagligt att äta så äter man ju inte oavsett anledning, men man slipper vara rädd för allvarligare reaktioner.

Testa någon annan ekologisk potatis från affär också vill jag ge som råd. Och potatismjöl eller Po-fibrer kanske ännu heller i första hand när ni känner för det. Tänker att det har legat annat som han inte tål i jorden eftersom det är självodling osv. Testa för att utesluta.

Japp, vatten, var för att minska stärkelsen. Har hört om barn som reagerat på den. Men konstigt nog egentligen eller vad man ska säga, för det borde ju vara proteinet de reagerar på.

• Kavat
    LadyM skrev 2012-09-09 21:33:30 följande:
    Kavat! Konstigaste frågan i en allergitråd, men kan jag inboxa dig med frågor om Phil & ted-vagn? Hittade dig i en gammal tråd om PT's och förstod att du är erfaren inom ämnet.... 

För att sona mitt OT-inlägg kommer även en liten allergistatus: sonen har ju resursperson på dagis, hon vände bort huvudet i två sekunder under lunchen och plötsligt satt sonen (äggallergiker) och tuggade på en "främmande" pastabit. Hon fick ut den innan han hann svälja, och inom ett par minuter hade han fått stora kvaddlar på benen/låren. Det var första gången sedan amningen han ens fått i sig ägg, även om han inte svalde. Vet inte om jag ska vara glad eller rädd över resultatet: att han reagerade med nässelutslag så snabbt trots att han aldrig svalde, eller att han inte reagerade värre!? Skööönt med hans resurs i vilket fall....      
    Inboxa du, men det var länge sedan jag ägde än, men inboxa så får vi se!

Skönt att det inte blev värre! Nu fick resursen sig en "tankeställare" också utan allvarligare reaktioner. Jag tror det kan vara bra ibland, om det inte blir värre.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-11 20:43:59 följande:
    Tack för mat-inspiration!

Fy, just nu känns det så deppigt! Testade majskorn idag och han sa att de kliade. Jag blir så ledsen varje gång som något kliar. Ska dock prova polentagröt imorgon till frukost (han vet inte att det är majs) och se hur det går...

Jag är så trött på att laga mat, på att varje kväll skriva mat-dagbok och fundera på nästa steg, vad vi ska prova nu... Trött på att skriva listor till skolköket. Trött på att inte kunna ge honom en glass, inte kunna fika när vi är på IKEA, att försöka förklara för honom varför vi måste göra som vi gör. Jag vill inte behöva lägga all denna energi på detta. Jag vill inte äta älg-gryta en endaste gång till!!!

Men jag vet att vi har nått långt, jättelångt. Vi kom från att han hade konstanta besvär med klåda på tungan och i rumpan. Dessutom hade han ett humör som hette duga, med ständiga utbrott. Han var trött och grinig. Nu är klådan nästan borta på tungan. Han kan känna skillnad på mat som kliar och mat som inte kliar. Vi har kommit fram till några säkra rätter som fungerar. Och han är lyckligare än han varit på mycket länge! (skolstarten eller maten, jag vet inte vad som är orsaken). Och han är inte längre lika trött! Stora uppoffringar har lett till stora framsteg (och tårar som trillar längst mina kinder....).

Ett par frågor: Hur pass troligt är det att majsallergiker även reagerar på maltodextrin och allt vad det heter som kan vara gjort på majs? Har någon här erfarenhet av att kunna äta lite av ett födoämne utan någon reaktion men reaktionen kommer vid större mängder eller annan typ av tillagning?
    Hjärta Det är jobbigt. Men det är så värt det när man får glada och lyckliga barn.

Troligt är nog fel fråga. Hur troligt är det att man får två barn som reagerar på druvsocker och en som reagerar på druvsocker från majs? Drömmer Frågar man läkare, kollar svenska livsmedelsverket osv så går det typ inte. Men lik för bannat så får vi tydliga reaktioner här hemma om och om igen. För tyvärr så testar man ju om och om igen när all information man får är att det inte går. Men när symtomen är samma som på sädesslagen, så har man tillslut ingen annan utväg än att förstå att det är det som de reagerar på.

Så ja, risken finns. Dock tror jag inte att det är speciellt vanligt att man är så känslig. Sen funderar jag också över hur många som faktiskt fattar kopplingarna. Mina får ju bara diarre och eksem och sover av så små mängder som i maltodextrin, men tillräckligt mycket för att man inte vill ge det. Hoppas svaret hjälpte dig något.
  • Kavat

Ränder på tvären, nu har jag inte koll, och svårt att läsa tillvaks på mobilen, men får du i dig något järn/protein?
    Är du veg eller varför äter du inte kött?
    Fisk, koka i kokosmjölk (se upp för sojasläktingar) om ni tål det. Men buljong i blir det nog gott.

Vi brukade ta kokosmjölk, buljong, soltorkade tomater, spenat (lök?) och koka en stund och sen i med lite av små flisor lax för smakens skull och innan servering lägger man i stekta laxfyrkanter 2-3 cm stora.
    Går att göra samma med kyckling.

Svar på tråden Allergitråden