• Kavat

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-05-10 10:28:27 följande:
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    {#lang_emotions_demon}
    Är det så att de inte har förstått hur dålig hon blir och därför viftar bort det? Skulle ni inte kunna ha ett kort informationsmöte i början och förklara varför du är så "jobbig"? Det bästa hade ju varit om du inte pratade utan någon som är insatt och inger respekt på ett annat sätt än en "hispig" mamma.

Jag känner ofta likadant när jag är iväg. Man får ingen som helst förståelse på vissa ställen och man kan säga till samma föräldrar både en och två gånger. Men jag säger faktiskt till när barnen springer omkring med kex på öppna förskolan eller liknande ställe för att skydda sonen. Men har dock aldrig mött någon som öppet suckat eller skitit i det utan de har tagit sitt barn och satt det. Sen att man behöver säga till nästa vecka också är ju en annan sak..

Kram!
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-05-10 19:52:35 följande:
    Min minsta son har haft som nässelutslag sedan i fredags kväll och det ger inte med sig. Han är inte så allergisk vad jag vet, bara reagerat mot katt. Bör man gå och fixa ett allergitest omgående eller kan det vara nån virussjukdom som gör att de kan se ut så? Ilsket röda prickar på hela kroppen och allra rödast runt munnen och det är väl därför jag tror att han plötsligt blivit allergisk mot något. Äter inte annan mat nu nämligen.
    Sprider det sig inte? Man ska väl helst försöka häva dem har jag för mig? Min mamma har fått ett par gånger och fick åka upp akut för det bara spred sig och blev värre. 
    Har ni gett någon antihistamin?

Miralicia eller någon annan kunnig???
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-10 20:57:35 följande:
    Ingen som vet på rak arm vilka av gilles kakor som de som inte tål ägg, mjölk och soja kan äta?
    Nix, jag vet bara att Göteborgs Kex har en suberb allergiinfo på  hemsidan och dottern tål ChokladjätteKexen bl.a som man skulle kunna tro innehåller både det ena och andra.
    (Jag äter ju inte vete)
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-11 19:39:07 följande:
    Carlshamns risdryck är nytt. Katrinplommonpuré har hon testat innan och kan inte komma ihåg att hon reagerat så med torreksem
    Ingredienser: Vatten, råris (13%), rapsolja, trikalciumfosfat, salt, stabiliseringsmedel (karragenan), vitamin D2.

Min son som är jätte känslig mot vete och havre klarar den, trots att den går i samma maskiner som havre. Men ring dem och fråga om det går något mer i de maskinerna?
    (Sonen är ju t.ex inte så känslig mot mjölk som din dotter)

Det är nog bara till att testa en sak i taget.... Är ni säkra på att inte spår av något annat kommit med ner i gröten genom skedar, vispar mm?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-11 20:05:22 följande:
    Nu när du säger det är jag inte helt hundra på om vispen var diskad i maskin eller bara avsköljd. Sen säger nyss sambon att han åt en chokladbit i bilen och tvättade inte händerna när han kom in. Men han är helt hundra på att hon inte fått i sig några små rester men jag är tveksam. Mjölk är det enda vi vet att hon är väldigt väldigt känslig mot än så länge. Hon har vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen =( Nu gör jag ingen mer hemmagjord gröt ( hon tyckte ändå inte om den nått vidare ) utan väntar tills den mjölkfria har kommit. Tack för svar!!!
    Tibell skrev 2010-05-11 20:11:21 följande:
    Och nu kläcker han ur sig att han pussat henne på kinderna ( där det mesta utav alla eksem satt ) *pucko*
    Ursäkta, men kunde inte låta bli att fnissa lite här åt din reaktion. Men usch och fy! Skönt om det var orsaken.
    Det är faktiskt supersmidigt att kunna ge hemmagjord gröt, just för att de där andra alltid restnoteras Men frågan är om eksemen gör henne ledsen eller om hon fått i sig. Hoppas ni lyckas klura ut det sen. Kram!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-12 18:06:10 följande:
    Tack för tipset =) ska absolut testas!! Och ingen fara att ge till en 6 månaders !? 3Busfrön Mmm..ser god ut *snor en bit*
    Det bör funka, om hon nu inte reagerade på Carlshamns risdryck.
    Sagogrynen är bara potatis och så kokar vi på risdrycken.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-05-12 17:49:03 följande:
    Johanna bjuder alla på en mjölk och sojafri tårta
    Åh, vad fin! Gratta J från oss! {#lang_emotions_nalle}
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-05-12 19:31:32 följande:
    Du får hojta till! Och övertala dem att göra den i Gbg!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-13 14:17:05 följande:
    Trållmor: Är det något jag kan hjälpa till med? Något särskilt ni behöver?
    20 burkar Neocate!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-13 14:11:09 följande:
    Måste fråga er som fått mat på livsmedelsanvisning. Har ni varit tvungen att provocera ett  visst antal ggr eller att det visat på test för att ni ska få detta?? Sonen är nu helt bra igen, normal mage, sover normalt, normalt humör, avföringen normal etc etc. Kinderna lägger jag nog inte allt för mkt vikt vid längre eftersom eksemen gjort kinderna så ärriga så han verkar väldigt känslig för allehanda saker. Dietisten vill ju dock att vi skulle testa oss fram för att hon skulle veta vad hon skulle skriva ut till oss. det kommer ju ta jättelång tid och framför allt kommer det ju vara plågsamt för sonen. Det finns ju INGET som tyder på att han INTE skulle vara veteallergisk och väldigt känslig sådan också. Känns, som vi pratat om förut, inte humant att provocera om 2 veckor igen. Jag vill dock gärna ha på livsmedelsanvisning eftersom det är så dyrt. Kan jag kräva det ändå utan provocering eller ska jag "ljuga" att vi provocerat?? Känns inte så bra, känns bättre att vara ärlig och säga som det är. Vad tror ni??
    Som du vet så började min son reagera luftburet/kontakt och det gör han än idag. Men han var betydligt känsligare tidigare. Smörjer vi inte honom på Locobase Repair flera gånger dagligen så blir han fortfarande röd och det mycket lättare. Så han har känslig hud, absolut, men i vårt fall så är det inte hela sanningen utan kontakt med vete gör det sååå mycket värre.

Vi gjorde ett lapptest och slapp provocera med det som visade sig på lapptestet. Sen var tanken att vi skulle provocerat med vete i alla fall, eftersom det inte var jätte tydligt ett godkänt positivt, men det blev några ofrivilliga provoceringar ändå.
    MEN då hade vi redan fått utskrivet på livsmedelshänvisning. Alltså långt innan ev. provoceringar skulle ha gjorts. Men läkaren i fråga litar ju på mig, och jag på henne, så med henne så har vi alltid haft ett bra samarbete.

De andra läkarna vi hade dessförinnan trodde ju oss inte att det kunde vara mer än ägg, mjölk och soja. Så vi bytte ju läkare 2 gånger på ett halvår.
Svar på tråden Allergitråden