Allergitråden
EL I, stärkelse kan mycket väl vara vetestärkelse, så det får du kolla upp med konsumentkontakt.
Ringde Nestlé häromsistens ang det. De hade slutat med, tror det var biff stroganoff (som är nästan den enda burk mina äter av de fåtal som de tål) och bytt mot kalops (samma ingredienser) men stod istället för risstärkelse bara stärkelse. I det fallet var det risstärkelse, men hon sa att de hade burkar med vetestärkelse. Vet dock inte om det står, men det bör ju stå på i och med att vetestärkelse står med på allt glutenfritt om det inte är naturligt glutenfritt. Men kan ej reglerna helt angånde det.
Jag är rätt övertygad att din son hade reagerat på en smula, för han verkar vara ungefär lika känslig som min kille.
Sen har han ju uppenbarligen fått i sig något. Han fick inte piggelin på ikea? Glukossirap!!!
Angående vikt.
Låt honom äta mat! Mat är inte farligt, det är socker man blir fet av. Min lille har ju alltid legat på pluskurvorna på vikt och normalt till minus på längd, men sen springer de av sig det. Han har alltid ätit när han haft ont i magen dessutom så det var "värre" så länge han var allergisk.
Ont i magen = mat...
Men det ändrade sig sen.
Så jag hade låtit honom äta. Visst är frukt nyttigt och majskrokar skoj, men jag tror det är vettigare att låta honom äta det i måttlig mängd och riktig mat så han blir mätt.
I och med att han heller inte dricker mjölk så får han ju inte i sig fettet därifrån så då är det ännu viktigare att ge mat med fett i så de håller sig mätta längre. Ger man fettsnål mat så blir de hungrigare fortare och vill äta mer mat. Fett mättar och man blir inte fet på fett om man äter vettig mat.