Miniigirl skrev 2010-05-08 10:15:23 följande:
Okej, så durumvete är det glutenrikaste...då kändes ju inte min teori jättelångsökt ändå! Det är just detdär med att det kom isamband med att vi började med mat och vällingen som gör att jag tycker det känns så konstigt att det skulle vara mjölkproteinsallergi, och sen nu när han börjat med mjölkfritt att magen faktiskt snarare blivit värre än bättre. Men, å andra sidan tycker jag oxå att det känsn konstigt om det skulle vara gluten, då vi för det första inte har något sådant alls i släkten(visst kan det väll komma ändå kasnke men ändå) och sen att det ju faktiskt funkade sålänge han fick en flaska välling på kvällen och resten ersättning. Kan mat, typ pasta, gå oförändrat genom systemet om dom inte tål gluten? tänkte om det är något som är vanligare om dom inte riktigt tål det? Nej, vi komemr inte utesluta något, utan vi låter läkarna få sköta det dom ska, så får dom säga vad vi ska göra, och nu ska vi köra mjölkfritt till den 19:e maj...så då gör vi det! På tisdag ska vi åka upp och göra glutenprov, och så sak dom ta om provet för järnvärdet eftersom det inte var nå bra. dom vill kolla så det inte berodde på diarren han haft precis innan. jaja, vi får se vad dom komemr fram till, men jag hoppas dom kommer fram till något som gör att han får bli bra i sin mage snart...å få växa som han ska!
Jag har fått diagnosen på glutenintolerans nyligen och vad jag då visste fanns det ingen i min släkt som hade det. Sen visade det sig att pappas kusin hade precis samma (även hudceliaki) så det fanns på håll, fast vi inte visste om det. Blev även laktosintolerant i samband med att det bröt ut ordentligt.
Kan ju även vara veteallergi. Det är ju precis som du säger mer vete och därmed gluten om han äter er pasta gissar jag än barnmatsburk som brukar vara mycket såsigt.
Vet barn som blir förstoppade av fibrer och inte kan äta annat än ljust bröd, så alla varianter finns utan att det är allergi också.
Är det gluten så skadar gluten tarmen genom att gå in i den, dvs det går inte ofärändrat genom tarmarna.
Skriv matdagbok om du kan se förändringar över tiden. Alltså exakt vad han äter och när och hur han mår. Kan vara till jätte hjälp för att komma på vad det är.