• Kavat

Allergitråden

Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen. Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Usch då, stackarn...

Håller alla tummar jag har så ni får lite  {#lang_emotions_sunny}!!!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-07 18:12:02 följande:
    hmm ja jag vet faktiskt inte vad han åt på dagis idag. frågade aldrig för jag hade väldigt bråttom hem stora killen sa pannkakor, men vet inte om lille killen fick samma. Han åt makaroner (vetefria från dr schär) och köttfärssås (gjord på kokosmjölk, lök, köttfärs, ketchup, salt, peppar och spiskummin) i övrigt är det ju det vanliga, macka o kräm till frukost. Han är "nöjd" när det händer något. sen kommer perioder av såna där skrik men är nöjd mellan. nu kom pappa hem och då är ALLT bra men dessförinnan så var han helt GALEN. men han är fortfarande så attt han ska vara i famnen
    Spontant, så har väl dr schär ärtprotein i sina produkter. Om det nu kan vara ärtor-soja?

Pannkaka, det beror ju på vad de gjort pannkakorna på för mjöl. Vet du att de har utan vetestärkelse? Sojasläktingar även här om det nu skulle kunna vara sojan...
  • Kavat
    honeybunches skrev 2010-05-07 21:27:56 följande:
    Hej! Har inte skrivit här på ett tag,men kikar nog in och läser ofta ändå. :) Vi var till sjukhuset på veteprovokation igår; lillen är nu 14,5 månad. Vi var där 4,5 timme och han åt under den tiden (med 1 h mellanrum) totalt 6 gram vetebröd. Han fick lite rödare kinder och en liten röd prick i pannan men det var allt. De ville att vi skulle fortsätta provocera hemma. Han var lite gnälligare än vanligt igårkväll, men svårt att veta om det berodde på reaktion eller en lång jobbig dag på sjukhuset (rubbade sömnrutiner osv). Rödheten och pricken var borta då kvällen kom. Han sov superbra på natten. Vi skulle provocera med 1 dl vanliga makaroner till lunch, och det gjorde jag. Inga problem,han åt och tyckte det var gott. Sedan några små bitar vetebröd till mellis. Ingen reaktion. MEN, nu ikväll har han vaknat och panikskrikit flera ggr redan, det låter som han har ont. Sen börja jag fundera lite...för igår på e.m. efter att vi kommit hem från sjukhuset nös han flera ggr under kvällen. Det har fortsatt idag, ännu oftare, och snoret har runnit hela dagen. Jag tänkte ju att det kanske är nån förkylning på G, men tyckte det var konstigt då det kom så här hastigt och intensivt på nu mitt i allt. Nu läste jag nyss på nätet att snuva och nysningar kan vara symtom på veteallergi... Men gäller det bara om man typ andas in mjöl, eller också när man äter veteprodukter? Reagarer något av era barn med snuva/nysningar när de ätit vete? Funderade också på pollenallergi,men han nyser bara inomhus av någon konstig anledning.  Om någon har tid och kan ge mig lite hjälp eller nya tankar och ideer vore jag jättetacksam!
    Ja, han har ju fått i sig rätt stora mängder vid detta laget och i och med att veteallergi ofta är sen reaktion så tar det väl tid innan det kommer till magen och hinner "göra skada". Sen kan det ju vara så att det blivit bättre förstås.
    Hur har natten varit?

Angående nysningar och snuva. Han är inte pollenallergisk? Blå Myrans dotter reagerar mer på sädesslag när det är gräs i luften vill jag minnas, så kopplingen finns ju även där. Men då borde han inte nysa mer inne?
    Dock har man ju hört snuva mm av allergi mot mjölk så då är det väl inget som hindrar att man i teorin skulle kunna få det av vete...
    Och sen blir man ju överlag känsligare mot andra saker som man egentligen tål när man utsätts för saker man inte tål. Alltså immunförsvaret går ju ner, så den kopplingen finns ju med.

Hoppas någon annan kanske har ett bättre svar angående det!
  • Kavat
    Miniigirl skrev 2010-05-08 10:15:23 följande:
    Okej, så durumvete är det glutenrikaste...då kändes ju inte min teori jättelångsökt ändå! Det är just detdär med att det kom isamband med att vi började med mat och vällingen som gör att jag tycker det känns så konstigt att det skulle vara mjölkproteinsallergi, och sen nu när han börjat med mjölkfritt att magen faktiskt snarare blivit värre än bättre. Men, å andra sidan tycker jag oxå att det känsn konstigt om det skulle vara gluten, då vi för det första inte har något sådant alls i släkten(visst kan det väll komma ändå kasnke men ändå) och sen att det ju faktiskt funkade sålänge han fick en flaska välling på kvällen och resten ersättning. Kan mat, typ pasta, gå oförändrat genom systemet om dom inte tål gluten? tänkte om det är något som är vanligare om dom inte riktigt tål det? Nej, vi komemr inte utesluta något, utan vi låter läkarna få sköta det dom ska, så får dom säga vad vi ska göra, och nu ska vi köra mjölkfritt till den 19:e maj...så då gör vi det! På tisdag ska vi åka upp och göra glutenprov, och så sak dom ta om provet för järnvärdet eftersom det inte var nå bra. dom vill kolla så det inte berodde på diarren han haft precis innan. jaja, vi får se vad dom komemr fram till, men jag hoppas dom kommer fram till något som gör att han får bli bra i sin mage snart...å få växa som han ska!
    Jag har fått diagnosen på glutenintolerans nyligen och vad jag då visste fanns det ingen i min släkt som hade det. Sen visade det sig att pappas kusin hade precis samma (även hudceliaki) så det fanns på håll, fast vi inte visste om det. Blev även laktosintolerant i samband med att det bröt ut ordentligt.

Kan ju även vara veteallergi. Det är ju precis som du säger mer vete och därmed gluten om han äter er pasta gissar jag än barnmatsburk som brukar vara mycket såsigt.
    Vet barn som blir förstoppade av fibrer och inte kan äta annat än ljust bröd, så alla varianter finns utan att det är allergi också.

Är det gluten så skadar gluten tarmen genom att gå in i den, dvs det går inte ofärändrat genom tarmarna.

Skriv matdagbok om du kan se förändringar över tiden. Alltså exakt vad han äter och när och hur han mår. Kan vara till jätte hjälp för att komma på vad det är.
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-05-08 10:16:51 följande:
    Har en väninna vars bebbe ser ut såhär...nån som har någon aning om vad det är som orsakar det??
    Usch, stackars liten. Kan ju såklart vara allergi av något slag (såg hon skrivit i mjölkistråden) men det är jätte svårt att tyda bara så där tycker jag. Men matallergier brukar ofta sätta sig på bålen på spädisar tycker jag mig ha märkt.
  • Kavat
    Igelkotten Sthlm skrev 2010-05-08 10:59:06 följande:
    Hej, Jag har inte läst igenom hela tråden så jag ber om ursäkt om jag frågar något som redan diskuterats. Min 5-åring är allergisk mot gräspollen, och i viss mån även björkpollen. Hon har haft böjveckseksem sedan 1,5-årsåldern, men det var först som 4,5-åring som hon fick symptom på pollen och vi gjorde en utredning. Vi smörjer in henne regelbundet och ibland även med kortisonkräm, den receptfria. Då gäller det oftast armveck och knäveck. Ibland vid örsnibben. Men min fråga gäller ett eksem som har dykt upp nu under våren, runt ögonen. Är det någon som känner igen att era allergiska barn fått liksom "skrynklig" och torr hud under ögonen och under ögonbrynen? Det kommer och går i perioder, men hon har inte haft det under vintern då böjveckseksemet varit som värst. Inte går det väl att smörja in med kortisonkräm sådär nära ögonen? Och vad gör man istället? Hjälper antihistaminer? Har någon pratat med en allergiläkare om det här? Varför får hon så här runt ögonen i perioder då hennes pollenallergi är igång? Visst kan jag boka en tid hos hennes läkare, men jag tänkte börja med att fråga någon som också har ett allergiskt barn.
    Hoppas Snutten tittar in, tror hon har svar till dig, har för mig hennes dotter haft så.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-08 13:42:03 följande:
    www.astmaoallergiforbundet.se/ De hade en massa info om pollen i tidningen som kom ut nyligen och jag gissar att allt/mycket finns på hemsidan!
    Hm, hittade inte allt innehåll, men det står om pollen på sidan i alla fall.

Det stod även en del om att resa utomlands i tidingen och de tre företag som de frågat så uppfattade jag det som att Blue Village hade bästa allergikompetens men att man alltid skulle höra sig för med resebolaget och hotellet innan.
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-09 09:32:20 följande:
    Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?
    Jag använder ca 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck, ta gärna den feta/tjocka kokosmjölken så att det blir som grädde. Ställ i  kylen så delar den sig.
    Går säkert att blanda med havredryck också om man vill. Och så lite mer pulver.
Svar på tråden Allergitråden