• Kavat

Allergitråden

EL I skrev 2010-05-19 17:01:20 följande:
    NÄ det är inte alls någon bra idé egentligen men just nu måste jag erkänna att jag känner mig helt rådlös. Som sagt, hans mage är mycket bättre när det gäller uppsvullnad, kinderna är bättre och han sover bättre på nätterna, men humöret är nästan sämre nu På dagis säger de att han är på bra humör men hemma tycker jag han är värre än vanligt. Det är gnäll och skrik hela tiden eller också är det jag som blivit känsligare, me mannen säger också att han tycker det är värre än någonsin Han äter inte så mkt sojasläktningar. En dag senaste veckan har sett ut ungefär såhär: frukost: sagogrynsgröt gjord på carlshamns rismjölk och lingon eller hallonsylt till. Eget bakat bröd gjort på finmix, olja, ljus sirap, pofiber (aldrig haft i förut) och sen finax mjölkmix som är naturligt glutenfritt och det är guarnkärnmjöl i (har tidigare inte bakat på det utan bara på finmix eller lailas gula), rismjölk lunch: vanlig mat (oftast på dagis), rismjölk (på dagis har de ricedream) eller vatten middag: vanlig mat, carlshamns rismjölk/vatten. senaste veckan har vi om vi haft pasta från SamMills som bara är gjort på majs och vatten. Tidigare har vi haft Dr Schärs (Majsmjöl, rismjöl, isolerat ärtprotein, emulg.medel E471) kvällsmat: nutra frukt 2-3 ggr/dag Så jag vet inte riktigt vad det är Känns inte som om jag orkar bry mig orkar inte orkar inte orkar inte!! orkar inte höra hans gnäll usch låter hemskt men det är faktiskt så
    Men då får han ändå i sig rätt stora mängder sojasläktingar per dag.
    Att ärtproteinet i pastan är borta är bra.
    Men finmix menar du Sempers? Den innehåller också guar. Lailas gula är utan sojasläktingar.

Det kan vara Ricedream som han inte tål. Det kanske skulle ju förklara att han är nöjd på dagis men inte hemma...? Be att de ändrar. Förmodligen använder de även Ricedream i alla sås och sånt han får, de gör det här. Så alltså inte bara i dryck.

Får man inte bort ALLT de inte tål så får man ju dem aldrig helt bra. Tyvärr är det så. Du får honom bättre utan vete, men om det är andra saker som också gör honom dålig så blir han ju aldrig helt ok.
    När du orkar så kanske du borde ta bort ALLA sojasläktingar under ett par veckor och se om det är skillnad.
    Jag VET att det är inte roligt, det är rent ut sagt skitjobbigt och jag vet att du egentligen bryr dig, och det är värt det. Om inte så vet du att det inte var det. Kram
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-05-19 18:31:31 följande:
    Vill bara påminna om att barn kan vara trötta och rent utav "f..jvl" utan att det är någon allergi inblandad. Det är ju ganska vanligt att de är små änglar borta men jobbiga hemma. Säger inte att det inte är nåt mer men har en alldeles egen nu 4,5 åring som genom hela hans liv verkligen satt både oss föräldrar och sina pedagoger på förskolan på prov helt utan allergier.
    Ja, visst är det så!
    Och det är ju ändå rätt "lätt"  att ta reda på om det är allergi om man tar bort saker man misstänker (och med det menar jag inte allt som går att äta, utan t.ex att det verkar väldigt vanligt att man inte tål guar om man inte tål soja) och sen provocerar. Blir de inte alls bättre utan och inte sämre med så vet man vad det inte är i alla fall.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-19 13:00:24 följande:
    Hej! Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html Och ja, det är nog relativt vanligt att man får ta bort baljväxter (som ärtor) och sojasläktingarna till en början så man får dem helt bra för att sedan provocera och se om det funkar. Sojasläktingarna guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl finns i mycket av det glutenfria sortimentet, vilket begränsar utbudet väldigt. Så det är ju bra om de tål dem förstås, men mängden ökar ju avsevärt när man är glutenfritt tyvärr och då ökar ju även riskerna... Är man kraftigt äggallergisk så kan man reagera på kyckling, men det är nog troligare att det är soja/ärtor. Yosa är ju gjort av havre. Om du läser några inlägg upp på denna sida så har jag skrivit lite om riskerna just med sädesslagsallergi och kontamination mm i morse. Så läs gärna det!!! Havre är ju ett sädesslag liksom vete så även det är frågan om ni måste ta bort för att sedan provocera i och med att han inte mår bra...? Sen i och med att ni även har mjölkfritt så är ju risken stor att det blir överkonsumtion av havre och då kanske han utvecklar en allergi lätt i och med släktskapet? Men självklart ska man inte utesluta mer än nödvändigt, men mår han inte bra är det ju bra att ta reda på vad det är, samt att man tänker på att variera kosten så bra det går med andra alternativ som ris och kokos t.ex. Skönt att din dotter mår så bra idag!
    TOZZA, läste du inte länken om soja? Lägger in igen: Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Otäckt med en sådan reaktion! Vad åt han innan han reagerade?
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-20 14:30:41 följande:
    Vill någon hjälpa mig bolla lite kring en allergilista som jag sammanställt över dotterns allergier+ Har tänkt att lämna listan till dagis. Tycker själv att den blev så fasansfullt lång.
    De brukar bli långa. Bättre att vara övertydlig än inte alls. Det är bara att inboxa.
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-20 10:03:30 följande:
    Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar? Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
    Vet inte hur mycket det har med magen att göra, men båda mina har kissat på sig av citrusfrukter! Dottern även av soja och jordgubb, men det är bättre nu. Hon blir rödlila i underliv och verkar inte kunna känna, hon har även klagat över att det svider. Är dock bättre nu. Sonen har vi märkt kissat på sig flera gånger inom ett par timmar när han ätit citrus, men även på natten. Och då har han varit torr ett år, natt som dag och kissar typ aldrig på sig annars.
    Men ingen av mina har ju varit förstoppade, tvärtom, de blir väldigt lösa istället.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-20 21:20:41 följande:
    Vad har ni ställt för krav och önskemål när era börjat på förskolan? Jag skulle helst vilja att förskolan såg till att det är en extra personal vid måltider när dottern är där, extra städ när maten innehåller ägg, att det inte serveras kokt ägg och att bara ordinariepersonal hjälper dottern med/vid måltider. Är jag helt ute och cyklar om jag framställer dessa önskemål? Har redan tagit upp att jag inte tror att det kommer att fungera att servera kokt ägg till mellis längre, men då började rektorn prata om att söka plats på allergiförskola som inte finns i vår kommun... Vill och tror att det ska gå att lösa så att dottern kan gå på den förskola där vi nu fått plats, vill verkligen inte behöva åka en mil eller mer till närmsta allergiförskola utan att försökt att få det att fungera här.
    Jag har sagt till om extra städ. Fick reda på vilken avdelning sonen ska gå på igår och det är en stängd avdelning där de äter där de leker. {#lang_emotions_undecided} Har ännu inte hört något hur det blir med städandet. Så det återstår att se...
    Han ska ju bara gå 15 timmar, men de äter ju frukost, lunch med smörgås osv vid "lekborden".. Ägg har de tagit bort tidigare åtminstonde för en kille som var luftburet allergisk och för deras skull och sonens skull så underlättar det om de inte har 20 andra barn under 3 år som äter ägg när han är där... Hur de väljer att göra med vete, havre återstår att se. Det känns som att jag inte kan kräva att de tar bort det när han är där, även om jag skulle önska för det blir så mycket lättare för alla, men de behöver ju ha någon som ser till att de andra inte vidrör honom eller hans mat, spiller osv. Han reagerar ju på kontakt med vete och havre.. Så det går ju inte att den som sitter brevid honom hjälper de andra med maten och får t.ex vete på sig om hon sen hjälper sonen. Det räcker ju att man får "damm" på sig som inte syns och tar i honom så reagerar han...

Vi har allergidagis nära, men vi har katter här hemma och en massa djur i vår närhet så allergidagis är inget alternativ för honom. Och vad de sa när jag ringde runt var att de brukar ha bättre städ och brukar ha bättre "koll" på allergiska reaktioner samt att de inte har t.ex ägg och fisk i lokalerna alls på allergidagiset. Men sädesslag har de.. Och i och med att de har så många barn med olika allergier så är ju jag tveksam
  • Kavat

Blå Myran,
    jag har ju haft problem med utslag och klåda i hårbotten i perioder och har inte fattat varför. Nu vet jag ju inte om det enbart är hudceliakin som gör det eftersom det ju är ett symptom. Men hade även långt efter jag upptäckt det och för några månader såg jag att mitt "kladd" till håret innehåller veteprotein... Sen jag slutade använda det har hårbotten blivit bra. Sammanträffande eller inte, vet inte. Svårt så här i efterhand eftersom jag inte misstänkte något under tiden, så testa försiktigt är mitt råd och när du kan tvätta om håret.

• Kavat

EL I,
    det är svårt att låta bli att fundera, jag vet.
    Dock har du ju skrivit att din son varit hur glad som helst i flera veckor emellan alla frivilliga och ofrivilliga provoceringar? Du borde går tillbaks och läsa dina egna inlägg? Eller skriver du matdagbok?

Men av egna erfarenheter, ta det lugnt. Överanalysera inte allt på ett par dagar. Han har ätit "fel" i hela sitt liv. Det tar tid för kroppen, magen, sömnen och allt annat att anpassa sig. Min son var ju vaken större delen av dygnet när han hade ont. Han kunde inte sova, han kunde inte somna om, han vaknade jätte lätt osv. Visst blev han absolut sååå mycket bättre med sömnen efter vi slutat med de han inte tålde. Det var ingen tvekan, men det tog 2 månader innan hans mage läkte och han slutade spy och reagera på saker han egentligen tålde.  Sen vet jag inte hur lång tid det tog innan han sov hela nätter för när han vaknade på natten ville han ha välling och vi orkade inte (har ju hur många minustimmar som helst i kroppen och orkade inte ta den kampen också) utan han fick välling och somnade genast om.

Men än idag, och nu är det två år sedan han blev bra. Får han i sig minsta lilla av något så vaknar han på natten oftare än vanligt. Han sover annars hela nätter sedan länge. Ibland somnar han om och ja, då behöver de inte varit något i maten, det är svårt att veta, men att han en natt sover hela och andra natten vaknar 5 gånger.. Nja, stämmer inte alls i mina öron. Sen finns det nätter som han vaknar 2-5 gånger och kan inte somna om. Han ska ha välling (som han slutat med för länge sedan) och han ligger och vänder och vrir på sig och ja, han är 3 år nu och kan prata ordentligt och tydligt sedan länge och frågar man honom har han inte ont eller så. Men vi brukar ju få lite bevis i efterhand, klåda, eksem och diarré, så därav att jag är rätt säker på att det är magen som spökar.

Så, vart vill jag komma. Jo, TA DET LUGNT! Låt det ta några månader nu, MINST och bara skit i att provocera, skit i att ge honom saker som ni är osäkra på. Han åt ju te.x råg häromdagen, den lilla mängden kan orsaka mer än du vet. Hans kinder och mage kanske inte påverkas, men sömn, humör mm, precis som i min sons fall. Du vet inte för han har aldrig varit utan det han inte tål i flera månader. Det tar låååång tid för kroppen att återhämta sig. Bara för att kinderna är ok betyder det inte att magen är läkt och mår bra, det betyder inte att sömnen på en dag återställer sig osv.

Min son är världens pajas, hur glad och rolig som helst i perioder. Men ibland är han jätte jobbig, envis och vill ingenting, precis som många andra barn. Visst märker vi idag skillnad när han får i sig saker, men ibland vet vi inte orsak. Dock är våran son hemsk om han inte får mat "i tid". Precis som sin mor och far. Börjar han bli för jobbig så behöver han något att äta och så får han ny energi. Men det tog låååång tid innan vi förstod det. Det tar tid att lära känna sina barn och när man väl tror man gjort det så har det något nytt de börjar med.

Sen vet ju inte jag exakt vad han äter, men försök att variera nu när ni har semester och är lediga framöver och se om det gör skillnad utan Ricedream, guar osv. Det KAN faktiskt vara där boven är för humöret eftersom ni inte testat utan... Är det inte bättre att veta? (Precis som med vetet?)

Vet även av egen erfarenheter hur sömn funkar. Jag har haft stora sömnproblem och det  tog nog ett halvår efter allt började bli bra innan jag kan säga att jag sover "normalt" igen. Och är man trött så orkar man mindre och självklart blir man grinigare, så det är en ond spiral. Din son har kanske många timmar att ta igen i sängen innan han blir "normal" i sömnbehovet.

Lite tankar och funderingar härifrån som blev en hel roman. Kram!

• Kavat
    pojkarnasmamma skrev 2010-05-21 10:50:23 följande:
    Hej, Hoppar in här med en fråga jag behöver hjälp med. Har en son på 7 år som tidigare, sen födseln, varit allergisk mot ägg, mjölk, fisk, soja samt sädesslagen. Detta växte bort och allt funkade bra tills för ca 1,5 år sedan då han började få ont i magen och kräkas utan att vi visste varför. Efter diverse prover så kom vi isamråd med hans allergiläkare fram till att det är sädesslagsallergin som är tillbaka. Han har mått bra om vi undvikit detta, men nu verkar det ha börjat om igen...Han säger att han har mest ont efter frukost varje dag, och därför börjar jag misstänka mjölken. Han äter nämnligen youghurt och macka till frukost. Har även sett ett samband mellan ägg och ont i magen, tex kokt ägg, mycket pannkakor mm. Min fråga är egentligen att jag behöver tips på vad jag kan ge honom till frukost som är fritt från sädesslag, ägg och mjölk. //Mimmi
    Kolla runt lite i mina bloggar! Där kan du få många tips och idéer. Här äter sonen numera Finax fruktmüsli (nat glutenfri) varje morgon med Carlshamns risdryck och blåbärssoppa eller hallonkräm. Jätte gott!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-23 08:00:57 följande:
    men det kan ta tid innan magen kommer "i lag" igen. Min son blev bättre i magen efter några dagar gällande diarréen men det tog ca 1½-2 månader innan han slutade kräkas. En del märks det väldigt snabbt på, andra tar det längre tid för. Att hon är på bättre humör är ju ett plus i alla fall. Vår lille plutt är nog magsjuk, men jag vet inte, känns så konstigt. Han bajsade bara 2 ggr i går men det var jättelöst. I morse låg han och pratade i sitt rum, vi tänkte inte mer på det, det brukar han göra, sen blev det tyst så då tänkte jag att han somnade om men efter ca 20 min började han bli missnöjd igen så då gick jag in till honom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det var bajs ÖVERALLT!!!!!!!!!!!!! Verkligen ÖVERALLT Han är på hur bra humör som helst så han verkar inte sjuk. Fattar ingenting. Det enda han blir lös i magen av är mjölk och för att bli så lös i magen så måste han fått i sig MASSOR Det måste vara magsjuka ändå trots att det verkar lite konstigt. Vi spritar överallt nu och hoppas vi andra klarar oss
    Men hum, ska inte överanalysera, men blir man svullen om magen vid magsjuka? Jag har aldrig tänkt på det för det kommer ju ut åt båda håll rätt fort...

Fast vi hade någon magsjuka sist när vi bara spydde, så nog kan man bara ha åt ena hållet.

Jobbigt. Stackarn.. Hoppas han blir bra snart.
Svar på tråden Allergitråden