• Kavat

Allergitråden

EL I skrev 2010-05-16 12:03:17 följande:
    Perfekt! Du är ju en pärla! Hur orkar du??? Ska ta mig en ordentlig titt snart!! Usch börjar bli lite nervös för att vi måste testa allehanda sädesslag snart Hur är det eg? Är det på nåt sätt farligt för kroppen att ta bort alla sädesslag om det nu t ex skulle vara så att han INTE är allergisk mot t ex råg eller korn? Eller farligt och farligt men är det så att det innehåller nåt som kroppen behöver som är svårt att hitta på annat sätt??? misstänker att det INTE är så men är inte helt uppdaterad på det där.
    Helst ska man väl äta så varierat man kan för att kroppen ska få i sig alla näringsämnen, tar man bort något så får man ju ha koll så att man får i sig vissa vitaminer/mineraler på annat håll. Som t.ex att mjölk är en av de största kalciumkällorna.
    Så det är lite beroende på vad och hur många saker man tar bort, vad man ska tänka på att få i sig extra. Men det där ska en dietist kunna råda om.
    Jag äter extra b-vitamin för det är en vanlig brist när man har glutenintolerans och symptom på b-vitaminbrist, min kropp tar inte upp näringämnena som den ska. Medans sonen enligt dietisten inte behövde extra när hon kollade på hans intag av mat men det var viktigt att han fick i sig protein. Men det där beror ju på vad man äter, jag och sonen äter ju inte exakt samma mat och lika mycket och han växer och ja, det är ju individuellt. Så kolla med dietisten!

Farligt är det inte att ta bort, för i vissa fall blir ju magen skadad av saker den inte tål och DET gör att man inte tar upp näringsämnena som man ska och får näringsbrist därav. Och man kan ha närings/vitamin-brist och vara rund.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Toppen! {#lang_emotions_flower}

Engelholmsglass hade en Cola pop-up som båda mina tål! Gäller bara att hitta dem när man är ute på vift..

Du, jag vet inte om det behövs, men kanske ska nämna att det finns Hello Kitty-pinnar med mjölk också? Jag trodde bara det fanns en sort.

Föresten så kan jag även tipsa om att i vissa fall så funkar sådan där splasch-isglass, eller vad heter den. Ni vet frusen "saft" som blir som smaksatt iskross. Borås djurpark hade som sonen kunde äta förra sommaren i alla fall.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-05-16 20:02:07 följande:
    Apropå glass. Om det skulle vara så att barnen tål, eller ibland tolererar, mjölk finns det ens mjölkglass utan guar mfl att få tag på?
    Jag har nog hittat bland de dyrare glassarna, tror jag. Men då har det varit ägg i. {#lang_emotions_undecided} Ekologiska/krav verkar innehålla färre ingredienser över lag.
    Men hojta gärna till om du hittar!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 21:15:38 följande:
    Hej! Ville bara berätta en underbar sak!!! Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!! Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk! Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort! Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall. Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!!
    {#lang_emotions_sunny} Ååå, det var skönt att höra!!!!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 22:07:52 följande:
    Tack!! Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant! Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!!  
    EL I skrev 2010-05-16 22:08:41 följande:
    jag vet inte hur många gånger jag hör med sonen "nä det kan inte vara det för det är såååå ovanligt" hmmm börjar tröttna!
    Ja... Jag undrar hur många barn som mår dåligt för att läkare säger att saker är omöjliga...
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-16 22:07:52 följande:
    Tack!! Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant! Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!!  
    Så skönt för er och henne! Ja, men man tror ju på läkare att de vet vad de pratar om.
    Föresten, har ni gett vete, havre än? Nyfiken!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-17 14:08:56 följande:
    Ja vi ger havre och vete och hon verkar inte reagera på det än, som vi ser Så det var säkert Nutran hela tiden!! Jag är så otroligt glad och att det bände så fort!! Tack alla för era underbara råd!!!
    Ååå, vad skönt! Vad bra att läkaren denna gång skrev ut Neocate i alla fall, annars hade ni ju fått traggla med vete och havre och allt möjligt kanske, innan ni förstått att det var Nutran. Hoppas det håller i sig, men ta det gärna lite lugnt med veten och havren, hennes mage är säkert fortfarande rätt känslig i och med att hon fått i sig saker hon inte tål.
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-05-18 10:06:15 följande:
    Hej alla! Under sonens förmiddagssömnstunder har jag läst mig igenom hela tråden, det tog ett par dagar....;) Det är nog bara att acceptera att jag och min son passar utmärkt väl in i den här skaran av allergiska föräldrar och barn, jag är iofs bara allergisk mot pollen och fisk/skaldjur och känslig för äpple och päron i stor mängd, typ juice och dyl. Rasmus är, vad vi vet än så länge, allergisk mot mjölk, vete, äpple och kiwi och dessutom känslig för päron om han får mer än en liten gnutta. Dessuotm ska vi undvika ägg och soja till han är större och jag har på eget bevåg bestämt mig för att vänta med fisk till han är äldre, mig veteligen är det ett kraftigt allgegen och sen kan jag ju inte mata honom med det oavsett (reagerar själv på luftburen allergen fa på torsk)... Nu är ju Rasmus snart 6mån och har helt ratat sin Althera och älskar mat och mango. Men nu undrar jag om det är nån som sitter på en bra lathund över vilka frukter och grönsar som är släkt med varandra, för generellt är det väl så att om en släkting fungerar så är det större sannorlikhet att andra också funkar!? I övrigt måste jag säga att ni sitter på en galet bra samlad kunskapsbank och jag har redan tagit till mig en hel massa bra råd bara genom att läsa tråden från början till slut. Och tack för alla bra bloggar och listor!
    Hej och välkommen!
    Jag har inte kollat igenom länkarna, så vet inte hur väl de stämmer, men så länge googlade jag fram angående korsallergier:
    web.telia.com/~u77901109/korsallergier.htm
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi
    som kan vara lite läsvärt gissar jag.

Mina barn är konstiga. Sonen som bla. är sädesslagsallergiker verkar peppar peppar än tåla pollen och alla frukter, medans dottern som även hon verkar tåla pollen reagerar på typ alla frukter utan banan, mango så rubbet i "björkpollen"-gruppen (morot klarar hon) går bort.. Men jag är glad så länge de slipper pollen också, så jag ska inte klaga.

Angående veteallergin, äter han de andra sädesslagen? Har han pollenallergi?
  • Kavat
    zitis81 skrev 2010-05-18 13:00:53 följande:
    Oj såg inte att det blivit en ny tråd. men jag lägger inlägget här med. Hej vet inte om det är rätt att skriva här men det gäller allergier på min dotter. Jag pratade just med hennes läkare å känner nu att jag snart ger upp. Dotterna har sedan hon var liten haft både astma och eksem. Först tog vi bort ägg då hon började svullna runt mun och läppar, dock la det sig igen innan vi kom in till sjukan. Eksemen blev bättre men inte bra. Sen reagerade hon på soja och baljväxter och via dietisten fick vi order av att ta bort mjölken. Ett tag efter detta upphörde eksemen, andningen blev också bättre. Sen har hon även reagerat starkt på pollen å vi har åkt in några gånger och ventilerat samt gett allergimedicin. Ett tag fick hon seretide, singulkari, areomir, lomudal ögon samt näsa, movicol (magen har alltid varit kass), samt kalcipos. Detta fick hon varje dag. Prover har aldrig visat på henne vare sig prick eller rast, nu gjorde de även lapp som visde på soja samt lite på havre och råg. Vi har även gjort provikation på mjölk utan sanbb reaktion hon fick dock tillbaka eksemen efter några dagar och den blev bara värre tills vi slutade med mjölken igen. Nu har vi lyckats dra ner på medicinerna till seretide 1*2, aerius 1*1, movicol 1*1, kalcipos 1*1. I början av våren blev hon dock tät och vi ökade först seretiden till 2*2 men när inte det hjälpte fick hon airomir. Pratade under dessa dagar flera gånger med sjukvårdsrådgivningen ang medicinering mm. När hon var nära att komma upp i fulldos på airomiren, 8 dos/dygn) ringde vi igen och hörde om v i skulle sätta in singulari vilket de tyckte. Vi gjorde detta och inom några dagar blev hon bättre och vi tog bort airomiren och trappade ner seretiden till 1*2 igen. Singulari fortsatte vi med i ett par veckor. När jag pratade med hennes läkare idag säger hon att hon inte längre kan stärka allergierna då inte proverna visar något. Hon säger även att jag överdoserar medicinerna, dels menade hon denna gång när hon blev tät samt en gång vi ett tidigare tillfälle när jag av läkare inne på barn fått utskrivet clarityn åt henne samt följt hans råd om hur dessa skulle tas. Hon säger att eksemen dotterna får kan bero på många andra saker och att det nog bara är jag som kopplar dem samman. Ded uppkommer dock bara när hon fått i sig möjlk eller ägg och försvinner när man tar bort dessa ämnen  igen. De ska göra en annan typ av provokation på henne där de provocerar under längre tid men det blir nog efter sommaren då de stänger eller drar ner från mitten av juni. Hon sa även att jag skulle åka in med dotterna så de får se symtomen då hon  inte fått sett dem. Nä kanske pga att jag ringt och frågat dem å de sagt att jag ska göra si och så med medicineringen och komma om det inte hjälper men detta har hjälp. I vissa fall tycker de att man ska komma in men då är det vänte tid å dottern hinner bli bättre innan man får tid. Fy jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig både arg, ledsen och förtvivlad. Är det jag som överdoserar? Är det jag som hittar på symtom?? Jag vill inge annat än att dottern ska kunna vara utan mediciner och utan allergier men jag vill inte heller att hon ska bli dålig. Ojoj detta blev jätte långt men jag kände bara att jag måste få ur mig. Är det någon här inne som har liknade situation eller har haft? Rosita
    Hej och välkommen du med!

Jag är helt okunnig inom pollen och astmamediciner så de frågorna överlåter jag med glädje till de som kan!

Men min fundering även här är om hon äter sädesslagen eller om ni ger enbart vissa?
    Blå Myran har jag för mig upplevde att hennes dotter blev sämre i sädesslagsallergin under pollensäsongen, eller om det var tvärtom, så det kan helt klart hänga ihop.

Sen överhuvudtaget så är det så att kroppen har en viss toleransnivå för allergener. Ger du då saker som hon inte tål så sänks nivån mot allt. Dvs hon kanske i vanliga fall skulle kunna äta t.ex en morot utan att det händer något, men i pollensäsongen kanske hon reagerar jätte starkt på en liten morotsbit och på mycket annat som hon brukar tåla.

Jag tycker faktiskt att läkaren låter lite taskig. Ni har ju bara lytt instruktionerna ni fått. Byt läkare om ni inte är nöjda, det har man alltid rätt till.
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-05-18 16:52:31 följande:
    Tack för länkarna!! Jag vet hur det är med konstiga barn, när jag var pytte så tålde jag bara kivi och skalade vindruvor av all frukt, och de är ju inte direkt de snällaste frukterna.... Vi har inte fått hans veteallergi bekräftad av läkare än men eftersom han reagerat med snabba, fula, utslag båda gångerna han har fått smaka lite smörgås och det kan inte vara nåt annat han reagerar på. Som tur är så har vi en läkare som står bakom oss hittills iaf. Rasmus äter bara havre av sädesslagen, äter hemgjord havregröt två gånger varjedag och det verkar gå väldigt bra så det fortsätter vi nog med. Som jag ser det så har jag sett så tydliga tecken på vetet så det är inte aktuellt att pröva igen förrän han är rejält mycket äldre! Pollen vet vi inte om han tål eller inte, å ena sidan så säger väl läkarvetenskapen att han inte "kan" vara allergisk när han är så lite och å andra sidan har han en nästäppa som han inte riktigt vill ge med sig. Själv har jag inte reagerat på pollen förrän i vuxen ålder men jag har å andrasidan en hel släkt som är full med pollenallergiker så tja, jag vet inte... Man kan ju tänka sig att det är så att han blir snorig för det är mer partiklar i luften än det har varit i vinter men det är ju sååå svårt att veta.
    Skönt att ni har läkaren på er sida.
    Angående havre, så är du medveten om risken för kontaminering med vete hoppas jag. Upp till 5% andra sädeslag kan det finnas i havre utan att det behöver märkas. Nu är det väl aldrig de mängderna, men min son som i och för sig är jätte känslig reagerar på Saltå Kvarns majsmjöl som inte är SÄRNÄR märkt. Vi vågar bara använda Risentas och GoGreens mjöler här hemma.
    Så ska ni använda havre så är det nog bra att använda REN havre för att hålla sig på den säkra sidan.
    Bovete är annars ett bra alternativ till havre tycker jag. Använder vi i chokladbollar, bröd mm och går att göra gröt på också och har inget med vanligt vete att göra för det är en ört.

Sen är risken att få/utveckla en allergi till de andra sädesslagen när till hands eftersom de är såpass lika (angående släktskap mellan frukter, grönsaker) så ta det lugnt med havren och försök att inte överdosera utan att ge andra alternativ också. Så bra att ha det i bakhuvudet om ni tycker han blir sämre.
    Vi ersätter grädde/mjölk i mat med kokosmjölk eller/och Carlshmans risdryck. smaksätts det med chili, vitlök mm och kokas/ugn så funkar det riktigt bra.
Svar på tråden Allergitråden