Giraff skrev 2010-06-06 07:49:47 följande:
Hej alla! Jag är ny i den här tråden!
Vi har en pojke på 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein och ägg, vilket vi såklart uteslutit ur hans kost.
De senaste två veckorna har han dock haft nässelutslag som kommit och gått, utan att vi lyckats lista ut vad det beror på. Vi vet verkligen inte alls, det känns helt slumpmässigt när det kommer.
Läkaren vi varit hos vill göra fler allergitester och nu ska vi bestämma om vi vill göra pricktest eller blodprov. Enligt henne kan det vara lite jobbigt med blodprov för så små barn, är det nån som har erfarenhet av det? Enligt min man, som var den som pratade med henne, använde hon till och med ordet traumatiserad, och det låter ju inte så kul... Men samtidigt är väl blodprov säkrare? Och man kan testa för fler saker?
Hej och välkommen!
Vanlig kombination med mjölk och ägg är soja, så det hade jag nog misstänkt först. Du får läsa inläggen från Mimpen här ovan. (Har även info här:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html)
Tror du att det kan vara det?
Annars så är vanligaste allergierna hos bebisar/barn: mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
Tyvärr är det ju inte alltid testerna visar även om de har en allergi och då är det uteslutning och provocering som gäller.
Vid pricktest så prickar (gör hål) man huden med det ämnet på huden som man vill testa. Så det är väl inte helt skönt heller för barnet, plus att om de får reaktion så har de ju fått ämnet i kroppen och kan få klåda, eksem osv. Så även här beror det ju på hur många stick de behöver göra /ämnen som ska kollas. Men fördelen är att ni troligtvis kommer att se nässelutslag på stället direkt.
Tar de blodprov så behöver de ta en viss mängd för att kunna testa olika saker, vill minnas ungefär 1 litet rör brukar räcka till 3 saker att testa.
Så ja, då behöver man också sticka hål på dem och ta blod, men det blir ju oftast bara ett stick och hur jobbigt det är beror ju på hur lätt det är att sticka barnet. Man kan få emblaplåster att sätta på innan som gör att de inte känner så mycket när man sticker, men det ska ju vara på i tid innan så det får man ofta hemskickat i så fall.
Men de slipper ju få i sig ämnena och man får ett "värde" på allergin.
Sen är det väntetid på provsvaret på RAST (blodprov) oftast 1-2 veckor.
Min son var svårstucken så i hans fall fick de ta i fingret och då tar det ju lite tid och är ofta jobbigt för barnet för att då tar det ju droppe för droppe.
Så, ja vad som är jobbigast är nog väldigt individuellt... Och om det ens visar...