• Kavat

Allergitråden

Annamamma 83 skrev 2010-06-06 07:48:46 följande:
    Ok tack!
    Bör jag göra nåt åt de när han inte har besvär av det?
    hjälper det att köra med högre solskyddsfaktor lr är de täcka som gäller
    .................................................. .................................................. .................................................. ......................

kunde de inte tagit ett prov o se om du va allergisk mot koppar innan de satte in en ny?
    Det är inte alltid det räcker att ta solskyddskrämer på mig. Jag måste täcka. Men har jag redan fått utslag så får jag lättare igen och då kan det räcka av värma, alltså jag behöver inte ens få solen rätt på.
    Sen kan man ju även reagera på vissa solkrämer, så funkar inte en så prova gärna en annan.
  • Kavat
    Giraff skrev 2010-06-06 07:49:47 följande:
    Hej alla! Jag är ny i den här tråden! 

Vi har en pojke på 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein och ägg, vilket vi såklart uteslutit ur hans kost.

De senaste två veckorna har han dock haft nässelutslag som kommit och gått, utan att vi lyckats lista ut vad det beror på. Vi vet verkligen inte alls, det känns helt slumpmässigt när det kommer. 

Läkaren vi varit hos vill göra fler allergitester och nu ska vi bestämma om vi vill göra pricktest eller blodprov. Enligt henne kan det vara lite jobbigt med blodprov för så små barn, är det nån som har erfarenhet av det? Enligt min man, som var den som pratade med henne, använde hon till och med ordet traumatiserad, och det låter ju inte så kul... Men samtidigt är väl blodprov säkrare? Och man kan testa för fler saker? 
    Hej och välkommen!

Vanlig kombination med mjölk och ägg är soja, så det hade jag nog misstänkt först. Du får läsa inläggen från Mimpen här ovan. (Har även info här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html)
    Tror du att det kan vara det?

Annars så är vanligaste allergierna hos bebisar/barn: mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.

Tyvärr är det ju inte alltid testerna visar även om de har en allergi och då är det uteslutning och provocering som gäller.

Vid pricktest så prickar (gör hål) man huden med det ämnet på huden som man vill testa. Så det är väl inte helt skönt heller för barnet, plus att om de får reaktion så har de ju fått ämnet i kroppen och kan få klåda, eksem osv. Så även här beror det ju på hur många stick de behöver göra /ämnen som ska kollas. Men fördelen är att ni troligtvis kommer att se nässelutslag på stället direkt.

Tar de blodprov så behöver de ta en viss mängd för att kunna testa olika saker, vill minnas ungefär 1 litet rör brukar räcka till 3 saker att testa.
    Så ja, då behöver man också sticka hål på dem och ta blod, men det blir ju oftast bara ett stick och hur jobbigt det är beror ju på hur lätt det är att sticka barnet. Man kan få emblaplåster att sätta på innan som gör att de inte känner så mycket när man sticker, men det ska ju vara på i tid innan så det får man ofta hemskickat i så fall.
    Men de slipper ju få i sig ämnena och man får ett "värde" på allergin.
    Sen är det väntetid på provsvaret på RAST (blodprov) oftast 1-2 veckor.

Min son var svårstucken så i hans fall fick de ta i fingret och då tar det ju lite tid och är ofta jobbigt för barnet för att då tar det ju droppe för droppe.

Så, ja vad som är jobbigast är nog väldigt individuellt... Och om det ens visar...
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-06 22:19:59 följande:
    Miralicia skrev 2010-06-06 21:52:14 följande:
    Det går i regel att äta det mesta av  "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar  - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
    Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.

Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.
    Men om du ammar verkar det ganska långsökt att din son skulle reager med eksem på den ytterst lilla mängd med soja som finns tex i sojasås. Dels ska du bryta ner det sedan ska du bilda bröstmjölk som han dricker. Kan det finns något annat som han kan få i sig eller som du äter som är mer rimligt.

Men som Miralicia skriver så är det inte så svårt som det verkar förutom att du inte kan köpa färdiga marinader.
    Förstod jag Mimpen rätt så har hon ju hittills ätit sojaglass t.ex och ärtor mm, så då behöver det ju inte vara marinaderna som gett några reaktioner, som jag också hört innehåller mindre mängd.

Samtidigt så är det ju tyvärr så att man inte vet hur känsliga de är innan man tagit bort det helt och provocerat. Sojalectin ska man ju typ knappt kunna reagera på, men det hänger ju en del här vars barn uppenbarligen gör det.

Sen är det ju alltid upp till en själv hur långt man vill gå i "utredningen". Vill man veta och helt undvika det barnen inte tål (så gott det går) och slippa smörja, ge allergimediciner och barnet mår bra ändå. Eller tycker man det är ok att smörja dem ofta med starka salvor, ge allergimediciner och de mår bra utav det, så är det ju upp till föräldern att ta beslut om vad som är ok för ens barn och för en själv. Det är ju ingen annan som kan göra den bedömningen.

Här hemma funkar ju inte allergimedicinerna vi fått hittills, så vi har inte haft något val. Aerius hjälper ju delvis mot klådan, men inte mot eksemen, den torra huden, magontet och diarrérna. Hade de kunnat äta allt och det fanns en dundertablett som tog bort alla symptom så hade de fått den.
  • Kavat
    Sanna SDFS skrev 2010-06-06 21:54:51 följande:
    Har en bild i mitt galleri, i mappen 2010, på ett utslag? Om någon orkar kika in och bara se om det känns igen eller om det är nått annat? Började som lite mindre och har sedan växt. Sonen är 2 år och fyra månader. Mjölkprotein och sojaprotein-allergiker. Har inte sett att han kliat på det någonting. Hans utslag han fått tidigare som reaktion på allergin har varit mer som små prickar som kommit av att han kliat sönder sig på huden. 

Mvh Sanna, mamma till Morris 
    Lurigt, först tyckte jag att det såg ut som att han hade blivit biten. Men nje, svårt att se på bild. Men på andra bilden tyckte jag det såg ut som barnens äggfläckar... De blir som runda fläckar i kron-femkrons storlek. Har du märkt om det blir rödare?

Barnens blev torra och vitfjälliga när de inte fick i sig och rosaröda när det fick i sig..
    Men alla är ju olika, så behöver ju inte vara det. Kan ju vara något tillfälligt också, att han sugit på handen eller liknande? Ägg är ju i och för sig en rätt vanlig allergi tillsammans med mjölk och soja..
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-07 22:00:55 följande:
    Ett konkret förslag som kom upp i diskussionen var att om ett eksembarn inte kan somna på kvällen/sova på natten till följd av klåda från eksemen så kan man sätta på ett sagoband som det kan lyssna på. 
    Skrattar så jag gråter!!! 
    Det var det bästa jag hört på mycket länge!
  • Kavat

Matt... Pratade med delar av sonens blivande dagispersonal i går. Jag vet faktiskt inte om jag orkar... På ett sätt verkade de förstå men sedan sa en att vi måste lita på att de klarar av det. Jag vet att de inte klarar av det utan extra resurs. De har varken tid eller vana för att få det att funka. Ärligt talat vet jag inte ens om jag hade fått det att funka helt om jag hade jobbat där istället för någon av personalen.
    Det är en barngrupp 1-3 år, ca 17 barn, de sitter 1 vuxen per bord och ca 5 barn. Den vuxna kommer att behöva  hjälpa både de andra barnen och mitt barn och det går inte om de får matkladd på sig och ens ta i sonens mat, bestick eller i honom. De måste tvätta sig emellan och vem passar barnen så de inte kladdar på sonen/hans mat osv när personalen tvättar sig? Enligt köket innehåller i stort sett all mat vete, alla soppor, redningar, såser mm.
    Sen tvivlar man på sig själv ibland och hoppas så gärna att det ska funka.
    De äter mackor vid lunch, ev? kommer de byta så vi slipper mackorna den dagen han är där och de äter ägg någon dag..
    Kortare tid/annan tid går inte att ha heller för de har frukost på lekborden och borstar bara golven i dagsläget efter frukosten och sen är det mellanmål med mackor igen strax efter att han gått. 
    Barnen på 1 år tvättar själva händerna och personalen har i dagsläget ingen koll om de faktiskt gör det eller inte....? För de hinner inte.  Och så säger de att jag får lita på att de klarar det....
    Ursäkta, hur f-n ska jag hinna hjälpa min son? Och hur dålig ska han behöva bli för att de ska sätta in en extra resurs? Vad ska man säga/göra för att de ska förstå?

• Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 21:23:04 följande:
    Oj. Det där lät ju inte bra. Det finns ingen allergiförskola/avdelning inom rimligt avstånd för er?
    Jo, men vi har katter och får med andra ord inte vara där. Finns även många djur i vår närmaste släkt, grannar osv, så det hade tyvärr inte hjälpt så mycket även om vi hade gett bort/avlivat katterna. Och håren finns ju kvar länge även efter man inte har djur kvar i huset. Och de barnen som går på allergiförskolan är ju delvis barn som får andnöd av djurhår... Så det är inget alternativ.

Men sen är det tyvärr så att de inte tar bort vete/havre på allergidagis heller, så även där hade han behövt extra resurs tror vi. Men de har troligtvis bättre förståelse. Det är rektorerna själv som sagt detta, så oavsett dagis så kvarstår problematiken att han reagerar på kontakt med sädesslag.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-08 17:49:27 följande:
    kavat: det låter ju lite svårt att få det att funka. På sonens dagis så sitter han och bara 2 andra barn vid ett bord bara för att de ska kunna ha bättre koll på honom. Det är 3 pedagoger till 18 barn, men detta är ju en syskonavdelning 1-5 så det är ju många som inte behöver nån hjälp alls plus att sonen ju inte är på något vis lika känslig som din son
    förstår att det känns jobbigt.
    Men visst måste man ha rätt till en resurs???? Allergi är ju i detta fall som ett handikapp eftersom han behöver så pass mycket hjälp och pass, då borde ju han ha samma rätt som andra som behöver extra resurs? har du pratat med kommunen eller bara dagiset?

Usch vad trist när man  känner att det int ekommer bli bra redan innan de börjat

Föresten kavat, vad tror du om dietistens råd att införa vetestärkelse nu för att se hans toleransnivå?
    Klarar han vetestärkelse så är det ju oerhört mycket lättare att hitta ersättningsprodukter och då kanske ni lättare kan undvika guar mm som är rätt mycket i glutenfria bröd mm.

Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 21:03:37 följande:
    Nu lapptestar jag Hjalmar. Idag blossade eksemen upp igen. Ett par timmar efter att jag åt sojaglass...

Senast vi gjorde lapptest hrä hemma fick vi så otydliga resultat att vi inte vågade säga varken bu eller bä på annat än mjölk (positivt) och ägg (negativt). Men nu har jag läst på mer och sett till att göra kladdigare lappar och tejpat ordetligare och så. Vi hoppas på mer tydliga resultat.

Han är inte nöjd idag, gnuttplutten! :(
    Oj, låter ju onekligen som soja kan vara boven. Stackars liten..
Svar på tråden Allergitråden