Allergitråden
Ellisizza skrev 2010-04-27 15:52:20 följande:
Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg. Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det. Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem. Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål. Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar. Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll. Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..
Jag hade nog tagit det lite lugnt. Gått tillbaks ett steg och fått honom bra och sedan testat igen.
Bara för att han fått prickar innan av det han inte tål betyder det inte att han måste få det av en annan sak. Sedan ändrar sig ofta symptomen på en allergi efter ålder. Alltså de kanske får prickar som bebisar, enbart magont och spyor som 1-åringar och eksem som 2-åring av samma sak.
Det är ju bara du som kan avgöra om han mår bra eller inte, så mängden av något kanske är för mycket osv. Det är omöjligt för oss att bedömma vad som är för mycket osv, det tror jag du själv märker tydligast. Men så fort du ser att han inte mår bra, bajsar jätte ofta osv, så backa lite och hitta jämnvikt och kanske inte ge mer än t.ex 1 msk av just det som blev för mycket. Håll den mängden ett tag och t.ex prova annat som du tror funkar, så ni kommer vidare.
Sen är t.ex om det nu skulle vara broccoli inte livsnödvändigt, det gissar jag att du själv inte äter varje dag?
Så det är inte benhårt att de måste äta en viss mängd av något, bättre att hitta ett läge som magen klarar.
Som en parallell, min son kan inte äta majs och då främst majskorn mer än en tesked utan att få diarrér. Men han tål majsmjöl i bröd mm och tål mjöl mycket bättre än majskorn. Innan kom kornen ut hela, men det gör de inte längre, men äter han 1 msk majskorn som kommer diarrérna som ett brev på posten. Han får majskorn, men jag försöker hålla nere mängden. Och han är så än idag och han fyller snart 3 år.