• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-14 08:19:00 följande:
    Idag är jag bara så himla ledsen! Så här såg minsta dottern ut efter att ha suttit i bara t-shirt vid sin stol i drygt 10 min ! Syns kanske lite dåligt men hon är i allafall röd och eksemig på hela armbågen samt underarmen..VARFÖR??!?!?!? suck
    Ni kanske har tagit i stolen och haft vete, mjölk eller något annat (ägg?) hon får eksem av, så den inte var HELT ren?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-14 19:09:26 följande:
    Så här ser hon ut på vissa ställen under haken ( rödare i verkligheten
    Tål hon inte vete så är risken stor att hon även reagerar på havre.

Sen säger de att Icas solhavre liksom alla andra havreprodukter från dem och Oatley är sk. ren havre. Men jag får klåda (gluten = vete) så jag skulle tippa på att det är den oavsett om det är havre eller den minimala mängd vete.
  • Kavat

Älsklingen, sen gissar jag på att det är något hon fått i sig denna gång. Eksemen enbart på bar hud är troligtvis för hon får kontakt med saker hon inte tål.

Jag smörjer alltid min son extra med Locobase Repair om han ska ha kortärmat. Men jag undviker att ha kortärmat och shorts om vi inte är hemma för risken är minimal att han skulle klara sig utan eksem. Så det är för det mesta tunna byxor och tröjor som gäller i sommar (om vi inte är hemma).

• Kavat
    Tibell skrev 2010-04-14 19:28:19 följande:
    Okej. Ja det känns helt klart som att det är något hon reagerat på. Men kan magont komma så tätt som efter 2-3 timmar ?! Hon verkar nämligen ha ont i magen nu och kan INTE komma till ro och sova utan gnäller mest hela tiden. Eksemen under hakan blir bara rödare och rödare samt att eksemen på kinderna blir rödare de med! Stor suck. då bör jag skippa både havre och vete nu ett tag eller ?!
    Min son fick ont i magen 2-4 timmar efter att han åt, oftast runt 3 timmar efter.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-14 20:03:18 följande:
    Okej. Ja något har stört henne ikväll i allafall..nu sover hon dock! Har kikat på kinderna nu när hon sover och det röda börjat ge med sig men det är massor utan prickar. Men jag håller nog snart på att förlora förståndet. Det kanske inte ens är allergi dottern har. Hon kanske bara är ett eksem barn med väldigt känsliga tarmar som reagerar på allt ( som det känns nu i allafall) Men om det hade varit atopisk eksem eller bara "vanlig" eksem så borde det väl inte försvinna av sig självt utan att det smörjs med något ?! dietisten sa idag att vete och havre allergi är så ovanligt så det borde inte dottern ha..speciellt inte eftersom hon bara är 6 mån! Jag håller nog på att bli knäpp är jag rädd =( Varför räckte det inte med mjölkallergi?!
    Men att det är såååå ovanligt och det kan det inte vara tror jag alla sädesslagsallergiker har fått höra här, och vi är ju ändå några stycken. Är det någon som blivit betrodd direkt ens? Ja, kanske på tredje barnet med samma diagnos, men nje, vad dietister TROR ger jag inget för.

Min son hade det ju som så liten, tror jag, Vi fick ju ingen hjälp eftersom ingen trodde på oss, så allergin blev ju inte bekräftad av läkare förän han var 9-10 månader..
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-14 20:04:19 följande:
    Och här kommer jag också med mina frågor. Vi träffade läkaren idag för Timons skull (för hans epilepsi). Men eftersom tiden fanns så passade vi på att berätta att jag vill sluta amma och Fredrik frågade då om ersättning till Neelah, och vi bad om Neocate (efter tips från Kavat ). Läkaren totalvägrade!!! Hon sa att de bara ger Neocate till för tidigt födda barn på neonatalen, och till Neelah kan hon skriva ut Nutramigen. Fredrik blev skitförbannad och det blev en jättetråkig stämning på rummet. Vi fick en burk Nutramigen av henne att testa här hemma, och jag tog emot den även om det kändes som att jag ville be henne fara och flyga (Fredrik var redan innan på skitdåligt humör eftersom Kungsbacka inte kunde ta emot oss för patch-test innan augusti, utan hänvisade oss isf till NÄL). Så, hur tycker ni att vi ska göra? Min magkänsla säger att vi ska skippa att ge Nutramigenen och säga att den inte funkade (alltså ljuga, vilket inte alls känns bra). Eller testa och se hur det funkar? Anledningen till att jag inte vill ge henne det är för att hon redan nu har så himla ont i magen. Jag äter ju mjölk-, ägg-, soja-, vete- och havrefritt numer. Veten och havren tror jag finns kvar i bröstmjölken, för hon har ju skiter ju som en häst (idag har hon bajsat igenom alla kläder 4ggr, varav en gång var när vi var hos läkaren) och har nässelutslag som heter duga. Jag vill alltså inte exprimentera mer med henne! Att ge henne Nutramigen i tre dagar också känns som en väldigt kort tid (det är vad Fredrik räknade ut att burken ska räcka som längst), så funkar det inte så får jag pumpa i onödan. För pumpa får jag ju göra under tiden vi ska testa, och tills vi fått ut på anvisning. Känns som en soppa, och hoppas ni har nån feedback att ge....
    Nej, vad trist!!! Fasen också att de inte kunde vara snälla och klämma in er nu när ni behöver hjälpen så. Vad säger de på NÄL?
    Ja, du, jag vete katten hur jag gjort. Svårt för det första att "provocera" med Nutramigen när hon redan är kass. Alltså kommer ni se om hon blir sämre/bättre?

Men att det bara är nyfödda som får det är bullshit!

Svårt. Antingen så får ni se till att någon skriver ut Neocate eller så måste ni provocera, hur ni nu gör det... Vad händer om ni tar lite och lägger på henne på något fint ställe på huden?

Men om ni nu ska testa Nutramigen, så hade jag börjat jätte försiktigt och fortsatt att amma henne fullt och bara gett lite lite nutra så att ni inte får någon stor reaktion...

Skitsvårt att råda, tycker så synd om er och blir så arg på läkare som inte vill hjälpa!
    Vet heller ingen i Gbg som kanske kan/vill hjälpa och har lite mer Neocate- multiallergibarn? Vet någon annan här?

Kram! {#lang_emotions_heart}
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-14 20:31:15 följande:
    Vi hann inte ringa NÄL idag eftersom direkt efter vi pratat med dem i Kungsbacka så fick vi klä på oss och åka iväg till Timons läkartid. Det med att lägga lite på huden ska vi göra!! Tack för tipset, för det hade helt försvunnit från mig att vi kunde göra Det ska vi absolut försöka innan vi ger henne i flaska! Hoppet vi har är ju att dietisten övertalar henne om att Neocate är okej att skriva ut, men vad gör vi om dietisten säger nej  Känns som att vi inte har något val då än att prova Nutramigen, mot vår vilja? Tack för dina råd
    Försök övertala dem till att ni får testa Neocate i ett par månader åtminstonde (då kanske ni i alla fall får i någon månad?) så att hon hinner bli bra för att sedan testa Nutramigen. Det känns lite idioti att testa något när hon redan är så dålig. Stackars liten..
    Så hade jag nog gjort. Alltså stått på mig och bett att få det i ett par månader för att se hur hon mår och sedan provocera med Nutramigen. Då har ni ju ny läkare också misstänker jag.
    Kram!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-15 09:29:44 följande:
    Pratar med mig själv ett slag ;) Det måste ha funnits rester av mjölk i ! Och vi vet ju hur känslig hon är mot mjölk så vi utgår från att det var det!! Får köpa ett nytt paket rismjöl och testa med lite gröt igen!!
    Köpte ni inte pama minutris? Lite vatten på så det blir fuktigt. Pama är dessutom "rent" från gluten.

Här hemma kan vi inte använda Saltå Kvarns produkter pga sonen reagerade på majsmjölet. Trorligtvis kontaminerat med vete/havre.
    De är inte SärNär märkta och kan innehålla spår och det är rätt stora spår de får innehålla utan att märkas. Typ upp till 5 % har jag för mig...
    Särnär märkning är ett överkryssat ax.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-15 21:30:01 följande:
    Tänkte bara tillägga att hönan somnade sen..utan några större problem! Så än så länge inga symtom ( om man inte räknar med matvägran men det gör jag inte just nu ) Men än ropar jag inte hej. Fast jag vågar mig nog på att säga att hon INTE är sojaallergisk..hurra!!
    Ska man överanalysera åt andra håller så har du ju "bara" testat fruktkärnmjöl och inte ren soja. Det är ju lite olika vad man tål och inte tål av alla sojasläktingar. Men jag håller tummarna!
Svar på tråden Allergitråden