trållmor skrev 2010-04-14 20:04:19 följande:
Och här kommer jag också med mina frågor. Vi träffade läkaren idag för Timons skull (för hans epilepsi). Men eftersom tiden fanns så passade vi på att berätta att jag vill sluta amma och Fredrik frågade då om ersättning till Neelah, och vi bad om Neocate (efter tips från Kavat ). Läkaren totalvägrade!!! Hon sa att de bara ger Neocate till för tidigt födda barn på neonatalen, och till Neelah kan hon skriva ut Nutramigen. Fredrik blev skitförbannad och det blev en jättetråkig stämning på rummet. Vi fick en burk Nutramigen av henne att testa här hemma, och jag tog emot den även om det kändes som att jag ville be henne fara och flyga (Fredrik var redan innan på skitdåligt humör eftersom Kungsbacka inte kunde ta emot oss för patch-test innan augusti, utan hänvisade oss isf till NÄL). Så, hur tycker ni att vi ska göra? Min magkänsla säger att vi ska skippa att ge Nutramigenen och säga att den inte funkade (alltså ljuga, vilket inte alls känns bra). Eller testa och se hur det funkar? Anledningen till att jag inte vill ge henne det är för att hon redan nu har så himla ont i magen. Jag äter ju mjölk-, ägg-, soja-, vete- och havrefritt numer. Veten och havren tror jag finns kvar i bröstmjölken, för hon har ju skiter ju som en häst (idag har hon bajsat igenom alla kläder 4ggr, varav en gång var när vi var hos läkaren) och har nässelutslag som heter duga. Jag vill alltså inte exprimentera mer med henne! Att ge henne Nutramigen i tre dagar också känns som en väldigt kort tid (det är vad Fredrik räknade ut att burken ska räcka som längst), så funkar det inte så får jag pumpa i onödan. För pumpa får jag ju göra under tiden vi ska testa, och tills vi fått ut på anvisning. Känns som en soppa, och hoppas ni har nån feedback att ge....
Nej, vad trist!!!
Fasen också att de inte kunde vara snälla och klämma in er nu när ni behöver hjälpen så.
Vad säger de på NÄL?
Ja, du, jag vete katten hur jag gjort. Svårt för det första att "provocera" med Nutramigen när hon redan är kass. Alltså kommer ni se om hon blir sämre/bättre?
Men att det bara är nyfödda som får det är bullshit!
Svårt. Antingen så får ni se till att någon skriver ut Neocate eller så måste ni provocera, hur ni nu gör det... Vad händer om ni tar lite och lägger på henne på något fint ställe på huden?
Men om ni nu ska testa Nutramigen, så hade jag börjat jätte försiktigt och fortsatt att amma henne fullt och bara gett lite lite nutra så att ni inte får någon stor reaktion...
Skitsvårt att råda, tycker så synd om er och blir så arg på läkare som inte vill hjälpa!
Vet heller ingen i Gbg som kanske kan/vill hjälpa och har lite mer Neocate- multiallergibarn? Vet någon annan här?
Kram!