• Kavat

Allergitråden

EL I skrev 2010-04-10 17:35:47 följande:
    aha ok... då får vi se om det blir nån reaktion i kväll då. det var mannen som tyckte vi kunde köpa 2 st bitar, jag sa att det är ju bättre att vara väldigt strikt såhär i början o sen kan man ju provocera med vissa saker och se. Han reagerade ju kraftigt på stärkelsesirap i ca 1 dl kräm i måndags så då borde han ju reagera på detta också om det är vete. Bara att hoppas att det inte var vete i det denna gång då... Försökte förklara för mannen vikten vid att vara väldigt strikt såhär i början och jag tror han förstod. Han tycker dock att jag läser in "allergi" i alla symtom han har som sömn, grinighet, eksem etc men det känns rätt självklart för mig då jag tycker han har väldigt säkra reaktioner. tror bara inte han förstår det, tyvärr. Frågade honom om han tyckte vi skulle ge honom både mjölk och vete då men det tyckte han inte, så samtidigt som han förstår att sonen är allergisk så vill han nog inte riktigt tro på det tyvärr...
    2 bitar plockgodis?!?!

OM det var det så hade jag ALDRIG gett mina allergiska barn plockgodis. Skedarna åker ju runt hur som helst så det är förmodligen spår av både det ena och andra i sådant godis, pga hanteringen...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-11 07:19:11 följande:
    Konstigt att det ska vara så svårt att fatta! Och framför allt känner jag mig dum att jag inte står på mig. Natten har varit mindre bra kan man säga Han somnade 18:15 som vanligt, vaknade sedan 20 men då kunde man bara klappa om honom och ge honom snuttefilten. Vaknade sedan 00 och gick mannen in och bytte blöja mm och till slut fick jag ge honom lite nutra för att han skulle somna om ca 1 timme senare. Vid 04 vaknade han igen och då var han nog också vaken en timme...sen ville han upp vid 06:30. Det är som vanligt när han fått i sig vete (så har det varit förut också) att han verkar inte ha ont direkt, inte alls som när han får i sig mjölk eller soja, men han verkar rastlös...så NÅT är det ju men han verkar inte få hemskt magknip...men bra mår han ju inte Inga röda kinder än men det kanske man inte alltid behöver få?? Eller också är det nåt annat han fick i sig via det där jäkla plockgodiset
    Trist att han blev så kass i natt... Min son verkar reagera precis som din gör på vete. Alltså han sover kasst, han blir liksom orolig och får ingen ro. Vaknar han har han svårt att somna om osv.

Jag kan väl säga att det tar tid innan man fattar och när man väl har fattat så hoppas man att de har blivit så mycket bättre direkt. Förra sommaren trodde vi att sonens veteallergi vuxit bort typ. Han var så fin i huden och ja, allt var toppen med honom. Men vi var hemma mycket förra sommaren och ute om man hälsade på någon så när hösten kom och öppna förskolor började och vi var inomhus när vi var bort så upptäckte vi ju rätt snabbt att nej, så var inte fallet. Han blev fortfarande lika kass, det var bara vi som varit så duktiga på att undvika det.

Barnens allergolog har sagt att i och med att sonen är så dålig och har så många allergier så har hon inte tyckt att det var någon idé att provocera alls innan han är 3 år, för det var sååå ovanligt att något skulle växa bort dessförinnan och då "plågar man i onödan". Nu hade vi ju en ofrivillig provocering med fruktos-glukossirap av vete här för några helger sen och vete ser vi ju titt som tätt att det inte funkar. Ägg tog han i höstas och fick klåda av att bara ta i ett skalet på ett kokt ägg, så nje, den allergin har fortfarande inte vuxit bort...
    Så det är väl mjölk och soja vi ska testa här framigenom.
  • Kavat

EL I, jag skulle också skriva att det tog jätte lång tid för min make att fatta och vilja förstå. Nu är det över 2 år sedan vi "hittade" allergierna, men ja, jag tror det tog ett år innan han var ungefär på samma nivå som mig. Nu reagerar ju sonen även på kontakt, men ja, det tog tid.

Angående godiset. Be Ica ta hem Eco-Vitals godis (framför allt gummibjörnarna och colaflaskorna som äts här hemma) och Plamills mjölkfria choklad.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-04-11 20:36:53 följande:
    Ja jag hoppas verkligen hon mår bättre i morgon! I normala fall är hon det gladaste barnet du kan hitta ( ler så fort du tittar på henne ) men dessa dagar har det varit gnäll och åter gnäll. Ja just nu känner vi oss säkra på mjölk och soja. Sen kanske det är vete också..har ju ett positivt patchtest på det! Såå ja..man känner sig allt annat än lycklig just nu! Men man får väl lära sig leva efter det. Vi vet att banan funkar i allafall..det äter hon med god aptit. Samma sak med den mjölkfria gröten som fanns på apoteket. Den kunde hon ju äta rätt bra utan innan den tyvärr försvann! Ja kommer inte gröten snart tillbaka kommer vi göra egen. Men jag kan verkligen inte sånt. Vore bra att få ett recept tror jag !! Här hemma finns med en "korkad" sambo emellanåt. Men i vårat fall handlar det om att han inte VILL att hon ska vara allergisk..som om jag vill det då eller ?! Han sa för någon dag sedan ( efter hon fått massa eksem av sinlacen ) " ja men alla prickar eller så behöver inte betyda allergi, du överanalyserar" jo tjena..tösen fick hela magen , ryggen , bröstet och armarna helt prickiga av sinlacen + att hon bajsade diarré och var super gnällig i 2 dagar..men jag kanske bara överanalyserar ;) Han menar på att barn faktiskt kan vara gnälliga, få eksem, få diarré (i vanliga fall väldigt fast avföring ) och sämre sömn utan att det ska innebära allergi. och det har han väl helt rätt i egentligen. Men när ett barn som är precis tvärtom alla dessa saker i normala fall och blir sådana här efter de testat något ( som de dessutom fick prickar av på patchtest ) ser inte jag som normalt!! Utan det tolkar jag som en reaktion. Är det jag som är helt ute och seglar ?!
    Haha! Skrattar lite. Läste för maken som tog din sambo lite i försvar! Nädu, att allt det sammanfaller precis samtidigt två gånger är lite för många symtpom för att kunna bortförklaras med överanalysering.

Gröt. Vi kokar på Pama minutris, hur står på paketet. Vi tar Carlshamns risdryck istället för mjölk och inget socker eller salt. Och så mosar vi i valfri frukt eller tar fruktpuré (numera sylt också). Samt då olja och Profylac enligt mängden som står på burken.
    Alltså står det på burken 2 skopor till 1 dl vatten och det är 2,5 dl dryck, så tar vi sammanlagt 5 skopor. Fast uppdelat på några portioner då, för han äter inte en full portion gröt.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-12 15:46:12 följande:
    Har en fråga till ang min son. Förra veckan fick han ju ca 1 dl kräm 2 dagar i rad innehållande stärkelsesirap o blev jätteröd om kinderna o blev sådär rastlös på nätterna o lite grinig. I lördags fick han 2 eller 3 bitar godis ( små ca 1x1 cm stora lite drygt) som innehöll glukossirap. Då blev han inte rös utan bara tjurig som fan o svårt att sova. Ska msn tolka det som om det röda inte kommer om han bara får en liten mängd??? Men magproblemem o grinigheten kommer vid en väldigt liten mängd?? Satt det i från tidigare i veckan o att godiset inte alls påverkade eftersom han inte fick röda kinder??
    Lita på dig själv!

Alla kan ju bara gissa, men mängden glukossirap av några godisbitar eller 2 dl kräm är stor. Så jag tror det är precis som du skriver. Han reager med magont och grinighet lättare än på kinderna.

Han har väl varit bättre i mellan förra helgen och denna och blev värre när han fick godiset, ja, då är det väl rätt självklart?!
  • Kavat

EL I, det kan ju finns ju mer än bara spår av mjölk på lösgodis. Nötter, mandel, ägg, färgämne, ja, det kan ju finnas en massa saker som han kan reagera på som ni inte ens vet om om han tål eller inte. Eller så är det "enbart" glukossirapen som gav denna reaktion.

Våga tro på dig själv, ni har ju haft en glad och nöjd son i flera veckor utan vete!

• Kavat

älsklingen, håller med om fruktpuré i gröten (och ja de flesta är utan allt. Det finns dock de med havre i bl.a så läs noga!)

Ta någon puré hon gillar. Min son älskade banan så jag blandade banan i "allt" ett tag för att han skulle äta.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-04-13 13:08:06 följande:
    Tjejer! nu behöver jag eran hjälp och synpunker. Stora dottern har ju varit förstoppad mer eller mindre i ett år nu. Innan dess var hon ALLTID lös i magen. Flera blöjer varje dag och det luktade riktigt surt och illa. Hon vaknar en del på nätterna och är orolig men somnar lätt om ( ibland lite svårare att natta om ) Hon har alltid vägrat ren mjölk och även en massa andra maträtter som innehåller mycket mjölk ( grädde, potatismos, tårta, tallrikglass, yoggi mm ) Vi testade att ta bort välling och ge henne mjölkfri samt dra ner på mjölken i övrig mat. Jag vet inte riktigt om vi fick någon klar förbättring utan hon fortsatte sedan att vara förstoppad ( gav det kanske inte tillräckligt med tid ?! ) Sen anser jag ( inte hennes pappa ) att hennes mage är något svullen. på morgonen är den helt normal och ser ut som den ska. Under dagen svullnar den upp och håller sig så resten av dagen. Jag har lagt ut en del bilder i galleriet. Skulle ni vilja ta en titt och säga om ni anser magen är svullen eller inte ?! Hon är väldigt smal i övrigt och väger 13 kg ( blir 3 i sommar ) Vad tror ni ?! Ska vi plocka bort ALL mjölk och se om det blir bättre eller kan det vara något annat ?! Eller ser hennes mage ut som alla andras i samma ålder!?
    Ni har med andra ord aldrig tagit bort ALLT mjölkprotein? För har ni inte det så kan ni ju inte heller räkna med att det ska ske någon större förbättring.
    Angående magproblem, så är det förstoppning så kan det ta flera månader innan magen återställer sig. Så ska man vara säker även där så skulle jag sagt minst 2 månader på HELT mjölkfri kost.

Sen vet ni ju inte heller om det bara är mjölk på henne. Säg att ni byter ut allt mot havre eller soja och hon inte tål havre eller soja, då kommer ni troligtvis aldrig att märka någon stor förbättring. Så visst är det lurigt, men i och med att hon har en del symptom samt att er andra dotter är så pass allergisk så finns ju risken att hon också är det.

Angående magen, jag upplever den som svullen.

Min son blev inte ok innan vi fick bort mjölk, ägg, soja alla sojasläktingar samt alla sädesslag (vete, havre m.fl) Visst blev han lite bättre utan mjölk, ägg och soja, men sen blev han sämre igen och ja, det var ju flera saker till som han inte tålde.

Så försök "på riktigt" fullt ut om ni ska veta säkert!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-04-13 11:11:26 följande:
    Mamman är väldigt, väldigt speciell att ha att göra med.  Vi har haft många, många turer om olika saker med henne. För utomstående så är hon så väldigt engagerad, aktiv och inställssam, men i praktiken så handlar allt om hennes personliga bekvämlighet och ofta även möjligheter till egen ekonomisk vinning. En stor anledning till att hon inte vill utan går helt på tidigare bvc:s linje om att "det är bara lite torr hud" - i nu 9 år trots blödande eksem i perioder är för att om det är någon bakomliggande allergi så blir det ju jobbigt för henne om hon behöver anpassa matlagning. Det är betydligt tyngre skäl för att inte bry sig om besvären än att göra en ordentlig utredning för att grabben ska slippa lida. Kortisonet hjälper ju honom och det har inte med att mamman inte själv kan använda det utan för att hon har en bestämd uppfattning om att kortison är totalt livsfarligt - inte långt ifrån jämförbart med om man skulle mata barnet med arsenik *lite överdrift kanske, men snudd på*. Hon är väldigt bra på att prata och tala om för andra att hon vet exakt hur än den ena och än den andra saken hänger ihop ioch hur olika saker förhåller sig. Jag har nog aldrig träffat på någon som vet så mycket, men som i själva verket kan så lite. Vi har smort med kortison och mjukgörande när han varit här och när han gått här ifrån till mamman så har han varit mycket finare än när han kom på måndagen, för att sen vara mycket sämre igen nästa gång han kommit. Hos mamman äter de helt vanlig kost, här är i princip all lagad mat utan allt (bortsett från att de övriga äter vanlig pasta) även om det är vanlig skolmat och sen vanligt till frukost etc. Är det bakomliggande allergi så kan man antingen välja att smörja bort symtomen eller att ta bort det som ger symtomen - jmf stå i ena änden av en eld och försök släcka den med vatten samtidigt som någon häller på bensin i andra änden av elden. Skulle vi tala om i förväg för henne så skulle hon göra allt för stoppa att ens göra ett pricktest eftersom "hon vet att det inte är något eftersom hon själv och hennes pappa är lika dana". Planen är ju att få till en vettig utredning i varje fall i första hand och det får vi se till att fixa med under de veckor som han är här, och sen när den är gjord och då förhoppningsvis kommit fram till något så får vi be lilla dotterns allergiläkare ta diskussionen med henne och förklara "att så här är läget, det är bara att acceptera det och fixa". Han är bra att ha att göra med och han accepterar inget skitsnack av det slag som vi vet att hon skulle komma med. När vårt dagis började krångla härom året så lyfte han telefon och via telefon "slog näven i rektorns skrivbord" och förklarade att det här är inget att diskutera utan det är bara att ni ser till att lösa det. Och då var läget sånt att vi inte kände oss speciellt välkomna på fsk utan halvtrakaserade av rektorn pga dotterns allergier & specialkost. Och efter samtalet från läkaren där rektorn bara sa javisst, inga problem så har det inte varit något krångel utan i princip allt har funkat.  Är det något läkaren själv är allergisk mot så verkar det vara skitsnack och dåliga bortförklaringar, så han lär kunna hantera henne när det väl finns något att förhålla sig till. Men fram tills dess är det enklast att göra det lite "i smyg" eftersom mamman av rädsla för att det skulle bli merjobb och minskad bekvämlighet för henne själv skulle göra allt för att motarbeta en utredning.
    Jobbigt. Nyfiken på hur det går så du måste rapportera. Hade ju helt klart varit skönt om han kunde må bra killen! Kram!
  • Kavat

Jag hade mycket att läsa och kommentera, men.. hum, tror det mesta är kommenterat redan av andra.

Älsklingen, jag tycker det låter som din dotter äter jätte lite och det är ytterligare ett symptom att lägga till listan. Hoppas ni mår bättre båda två på mjölkfritt!
    Jag har två kompisar som kommit fram till att de mår mycket bättre utan mjölk som vuxna. Den ena är även allergisk mot soja och vissa baljväxter har det visat sig.

JPL, jag är inte supernoga med måtten nu till sonen (snart 3). Gör jag gröt så tar jag nog mer Profylac än själva vätskan i gröten, men han har ju en massa annat gott som gör att det "späs" ut. Jag skulle nog bara välja att berika välling, gröt och annat som är lätt att berika och lätt att ta bort. Alltså dumt att berika potatismos t.ex som ni andra ska äta av. Men det är jag det.

Svar på tråden Allergitråden