• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-04-27 19:43:04 följande:
    Kavat : man måste nog inte ha feber i samband med vattkoppor, men det är nog rätt vanligt. Vattkoppor ser ut som små vätskefyllda finnar. Svinkoppor brukar sitta i klungor och mer se ut som stora sår. Mollusker har jag alltid fått för mig se ut som små hårda vårtor.. Typ?
    Hosta kan man få i samband med infektioner.med
    Har du ingen bild på prickarna ??
    Misstänker vattenkoppor. Lilleman har hostat i två veckor nu. Tog minst en vecka innan han blev förkyld. Han har värsta 3 års trotsen och hosta och trött och grinar och gnäller mest. Eksemen blir ju kassa också när han är sjuk...
    Liten började i måndags att hosta. Han har varit gnällig och haft två prickar/blåsor (som inte är eksem) på halsen och nu såg vi två på armen  och så steg febern till över 39..
    Dottern verkade ok fram tills ikväll nu ligger hon och vrålar och skriker (maken är där) och har ont. Röd och eksem i underlivet igen som nästan är sår. Vi vet inte vad som orsakat det heller!! Hon äter ju typ inte så varierat och har ju varit hemma från dagis... Har liksom ingen aning vad jag ska börja leta...!

Någon som vill byta? Drömmer Flört
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-28 21:54:13 följande:
    Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?
    Står i min blogg! Allt typ ligger i sädesslagsbloggen så kolla runt lite! Hinner inte länka nu.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-29 15:29:31 följande:
    okej tack..
    rörigt med allt. tur vi ska till dr igen i början på maj så man får nån bukt på allt. tycker hon reagerar på nästan allting man ger henne så nu har jag helt slutat ge henne något nytt. tråkigt att bara äta samma varje dag men jag vill inte att hon ska bli dålig. man blir liksom rädd tillslut att ge henne mat.
    Känns igen.
    Vi hade precis likadant med mellankillen och han åt samma mat i många månader. Det var först när vi kände att han var bra som vi vågade testa nytt.
    Liten lever fortfarande på Neocate, potatis, palsternacka, sötpotatis, ris och nötfärs samt rapsolja, Carlshamns risdryck, Friggs osaltade ekologiska riskakor, Vårgårdas puffade ris. Vitpeppar verkar funka. Och så bröstmjölk som jag inte orkat/velat sluta med innan han är stabil och mår bra igen.. Får se sen hur det blir, hur länge jag orkar. Nu har jag ju hittat orsaken till att jag mår dåligt och det var ju inte baskosten.
    Banan har vi inte testat igen då han blev sjuk..

Dietisten har i alla fall sagt att barnen mår inte dåligt av att äta så "ovarierat", det är mest vi vuxna som gör det.

Det har inte blivit så många fler röda prickar än 7.. Läkaren idag var osäker på om det var vattkoppor. Hon sa att det var väldigt svårt att se på så små barn. Men han fick inhalera och var jätte tät samt att han hade öroninflammation. Suck! Men nu hoppas jag att det vänder. Mellankillen lät ok, skönt det, men det är en envis hosta han har.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-04-29 18:52:15 följande:
    Här kommer bilden. Bjuder på en liten tomat bit också Något som inte stämmer?

Usch då. Ja nässelutslag är det ju. Men det verkar ju onekligen även vara kopplat till mat... Kan ni inte skriva matdagbok och så ni kan ringa in vad som orsakar det?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-30 08:25:37 följande:
    Om jag gav tavegyl 5ml igår kväll, kan jag ändå ge aerius nu på morgonen?
    Ja, man kan väl ge både ock. Precis som man kan ge alvedon och iprén. Det har jag iaf en kompis som gör. Låter säkert och fint va?! Men jag hade gjort det om jag behövt.
  • Kavat

Ni med bebisar med förkylningsutlöst astma (finns det sådana?) åker ni in och ut till akuten för att inhalera?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-04-30 09:16:29 följande:
    Kavat : ibörjan får man göra det. Läkarna vill att man ska ha tre olika förkylningstillfällen med andningsbesvär innan de skriver ut mediciner.
    Detta för att små barn ibland kan va astmasymtom vid en förkylning utan att det måste vara förkylningsastma. Men får man det vid varje förkylning finns det ingen tvekan längre
    Mår liten inte bra än ? Kollade de hans syresättning när ni var inne ?
    Okej, vid tre olika tillfällen alltså. Check. *skyller på hjärnan med all rätt *

Han är jätte tät så jag skickade iväg honom med maken så jag fick äta frukost i fred. Han mår inte alls bra och jag tror att det är det som gör det, han har liksom jobbigt att bara vara. Tyckte han kändes bättre i natt, sov mycket lugnare, hostade inte alls lika mycket och febern har gått ner, och penicillinet brukar ju verka rätt snabbt, men nu på morgonen var han sämre igen. Nej, de kollade bara snabbsänkan och öronen då och lyssnade. Sa de till maken, om syresättningen, men känner jag honom rätt så kommer han inte säga något... Jag får åka in med honom nästa gång kanske... Om det blir en nästa.

Läkaren hade för övrigt aldrig hört talas om Neocate, men hon visste var Nutramigen var... Jag fick faktiskt övertygat henne om att vi ville ha Ery-max direkt. Orkar inte med vändorna med en till som inte tål Kåvepenin just nu... Hon sa att man måste ätit det för att bli allergisk. Ja, sa jag, men han har ju ätit diverse antibiotika som han reagerade på både genom mig och vid uvin. Lilleman är ju allergisk mot kåvepenin, så nej, tack, de följer ju tyvärr varandra rätt väl så jag är glad att jag slapp det i alla fall.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-01 19:14:28 följande:
    Kavat : Hur går det med liten ?? Fick ni någon hjälp när ni kom in igår ??
    Tack för att du frågar!

Han fick inhalera men lät hyffsat ändå tyckte läkaren. Men då hade de ju suttit 2 timmar och väntat så de gav lite flytande ventoline i alla fall även om det kanske inte hade behövts. Sen blev han sämre på kvällen, så jag är glad att maken åkte in med honom i alla fall. Vet inte om han är bättre eller sämre egentligen, men bra mår han inte än. Lite bättre kanske, men pendlar väldigt. Numera är jag inte van vid gnällig bebis. Men så jobbigt när han inte ens är nöjd i famnen.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-05-02 11:06:36 följande:
    Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  
    Vill minnas att jag trodde att han var allergisk mot vete när han var runt 4 månader.

Jag tror på veteallergi. Punkt.
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-05-02 11:46:36 följande:
    Vad är den dolda tråden för något? -nyfiken-
    För oss som hänger här och behöver ventilera lite hemligare saker eller känsligare saker av någon anledning. Du får ansöka så släpper vi in dig.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitraden-for-oss-som-hanger-i-allergitraden-222/forum

Om det finn fler som hänger här och skriver som vill vara med så ansök. Vi släpper in alla som skriver här ibland och som sagt och har barn med allergier typ. Det är ibland lite känsliga bilder och info, så om man är ny får man vara i denna tråden lite så vi vet vilka ni är och ansöka sen. Välkommen!
Svar på tråden Allergitråden