• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-04-20 11:18:49 följande:
    img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8....jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
    Du får väl avvakta och se. Känns igen, men svårt att avgöra på foto.. Han har inte haft feber - tredagars feber med prickar därefter? Annars tror  jag allergi/överkänslighet.

Vanligast är väl morot och tomat. Men kyckling... Inte spår av ägg?
  • Kavat
    Minifer skrev 2011-04-20 13:50:33 följande:
    Hurra vilken bra tråd! Här hoppar jag in om jag får! Har en son på 1.5 som är konstaterat äggallergisk, men försöker nu reda ut om det är mer iom att han har så mkt eksem. Hans Har även en lillasyster på 4 månader som också får eksem så vi experimenterar som tusan med mat till mig och sonen nu. Någon som har tips på metod, vi blir helt förvirrade och tycker det är svårt
    Välkommen!
  • Kavat

Försöker läsa ikapp. Har haft det lite körigt här. Mellansonen var lite hes i tisdags och sen kruppade han på natten. Riktigt otäckt, har inte varit med om det innan. Men det var först idag han blev snorig.. Ingen feber eller så men en himla hosta.. Ingen annan som är förkyld heller. Liten var kass en dag, men blev inget värre, förmodligen hade han knaprat i sig något han inte tålde... Suck! Det är inte lätt att hålla rent. Dottern som snart är 6 spiller så det står härliga till. Är fortfarande osäker på om liten tål majs... Har inte funkat så bra de gånger vi själva gett och sen äter han från golvet var och varannan dag.

Testade kycklingfärs, men det tog vi bort och helt plötsligt började han sova lite bättre...? Skumt. Vi får se...

Funderar även lite på att ta bort majs på lilleman, men vete katten om det är smart eller inte. Han blir totalt kass i magen om han får i sig för mycket, men har liksom inga andra symtpom (vad vi märker) än att bajset blir kasst och jag tror han blir svullnare om magen. Men vill verkligen inte ta bort det också, för det begränsar sååå mycket...

SmillaMilla och älsklingen,
    Little Beckys marshmallows funkar också (majs i). Plamill choklad är ju numera spår av soja-märkt, men det funkar hos oss. Vi gör ibland eget godis, med t.ex müsli eller corn flakes, marshmallows, russin, solrosfrön/pumpafrön jag vad man nu gillar och tål och antingen smält choklad eller egen i små formar. Jag har några recept på godis i min receptblogg, även kola gillas här hemma!
    Blå Myran gjorde kola med vinbär i och annat, blir lite friskare och somrigare.

Krya på Bella!

em87
    Liten tål ingen fisk verkar det som, inte ens när jag åt omega3 funkade det. Han blir prickig runt halsen typ ner på bröstet och ryggen, blir som småsmå blåsor, röd i rumpan, kasst bajs och sover sämre och spyr mer.
    Lilleman tål lax, men inte makrill eller hm strömming tror jag det var vi testade. Så han får lax och ingen annnan. Han får främst väldigt slemmig avföring och ja, det märkt att magen blir påverkad.

tes75
    Tråkigt att ni ska behöva byta förskola. Men usch, så där får det ju inte gå till. Har ni lämnat in klagomål, skriftligt? Förstår att ni vill byta ändå förstås... Kram!

• Kavat
    miracle maker skrev 2011-04-22 13:44:54 följande:
    Förlåt, såg inte ditt inlägg igår, är inte riktigt människa vid den tiden på dygnet
    Miralicia skrev 2011-04-22 02:56:19 följande:
    Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.

Så Miracle maker - om det är enda skillnaden som ni vet om, att ni bytt från Risentas till Oldas och det har blossat upp eksem så skulle nog jag testa att byta tillbaka till Risentas ett litet tag för att testa.
    Ja, det är Oldas rismjöl och Sempers mjölkfria risvälling som är det nya vi testat så du har rätt i att vi får byta tillbaka till Risenta och se vad som händer. Gjorde både gröt och välling på Risentas rismjöl tidigare och det funkade hur bra som helst. Jag återkommer med resultat om någon vecka!
    Vi misstänkte nog mjölkspår..? Men vet inte... Jag fick reaktion  på liten (men vet ju inte om det var det helt säkert) och frågade Trållmor, och hennes Neelah tålde det inte så då tog jag bort Oldas. Men vet faktiskt inte. De gör ju som sagt en massa andra produkter, så hur särnär märkt och vad de använder i fabriken har jag inte någon koll på. Har inte vågat prova igen än.
    Skriv gärna hur det går!
  • Kavat

Mithrandil, vad tråkigt med separation.. Har ni försökt prata med något proffs på relationer? Det är tufft med småbarnsåren och ännu tuffare med två tätisar och dessutom allergiska... Skriver på mobilen så det blir kort. Men blåsor på öronen får alla här av solen som är superstark, så på med hatt och se om det går ner.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-24 23:07:16 följande:
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
    Jag tycker nog att ni ska försöka få hjälp, om inte annat för barnens skull. Hjärta Det finns många som kommit på att man inte älskar någon för att sedan ändra sig. Men som ni har det med barn och annat så tar det ju all kraft, sömn och energi gissar jag så ni inte hinner ägna er åt eran realtion?!
    Vad ni egentligen behöver är egentid samt tid ni tillsammans och kunna vara "som ni var förr" innan barnen kom in i bilden.
    Det är vanligt att relationer kraschar när man fått barn. Vår första barnmorska sa att det är 1 par av 4 som separerar inom ett år från första barnet om man bodde i Göteborgs innerstad! Det är jätte mycket!

Håller alla tummar att det löser sig på bästa sätt! Kram!

Solhatt MED band finns! Och är han så stor att han gillar någon figur typ bamse, gå till lindex och köp en bamsehatt osv. Låt gärna honom välja. Alternativt köp en sån där strykpålapp med en kul figur. Det funkar på mina, men han kan vara för liten?
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-04-25 20:47:45 följande:
    Hej på er! Har tänkt ett par dagar att jag måste fråga er, har fått så bra svar av K Kavat tidigare! Min lillplutt är allergisk mot mjölk, ägg, vetemjöl, fisk & jordnötter. Vi är strikta med allt detta. Men det är NÅGOT han får eksem av och utslag av och jag bli inte klok på VAD!!!! Har skrivit matagsbok senaste två veckorna och det är något av nedanstående, jag har redan plcokat bort katrinplommon, ärtor, banan och mango men det verkar inte påverka något. Han får eksemprickar i ansiktet och på ögonlock, i nacken och på hals/bröst. Han får även mer tillfälliga röda utslag på benen.

Vad tror ni? Är något mer trolig än något annat??? Kanske får börja med baskost för att reda ut det........

Sinlacgröt, Carlshamns havremjölk, Otleys havregrädde, päronpuré, majs, potatis, nötkött, morot, lagerblad, timjan, vitpeppar, haricoverts, majsbågar, dill.

Någon som har något tips?
    Tål han inte jordnötter eller vetemjöl så är det frågan om han tål soja? Och då ligger haricorvert som är baljväxt och framför allt sinlac som innehåller stor del sojasläktingar risigt till.
    Sen finns det nog rätt vanligt att veteallergiker som inte tål havredryck eller havregrädde pga kontamineringen. Det ska vara ok för en vanligt glutenintolerant, men jag som är känslig glutenintolerant reagerar. Miralicia som inte heller tål vete reagerar och de flesta barnen i tråden som tål vete tål heller inte havre även om det är ren havre.

Sen visst kan det vara något annat, men där hade jag börjat att rota.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-25 18:30:51 följande:
    Minifer - jag vet inte alls hur mycket man får ta men kontakta er läkare och fråga om dosen ni har kan påverka. Sen gissar ju jag på att om ni hittar vad han är allergisk mot så kommer eksemen försvinna. Eksem ska ju normalt försvinna om man smörjet ihärdigt med kortison men om det är en allergi bakom så triggas ju hela tiden nya eksem.
    Minifer,
    Håller med Alrro. Leta efter orsaken till eksemen!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-04-26 21:23:08 följande:

Nu kommer jag med en bakfråga igen... Ska göra tefflimpa till sonen imorgon och i den ska jag ha bovetemjöl (1dl) men det fanns inte på affären idag. Jag har boveteflingor hemma, blir det samma resultat tror ni? Eller är det bättre att ha i rismjöl? Limpan har en förmåga att falla i sär men förra vändan blev den riktigt bra och då hade jag bovetemjöl i...

Tror vi ska testa med majs som nästa grej på allergilistan, skulle underlätta massor (i främt baksynpunkt) om han kunde äta de glutenfria alternativen (kanske finns det till och med färdiga bröd att köpa då, om han skulle klara av majs?)

Tycker till och med det blir bättre och luftigare med boveteflingor.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-26 08:35:11 följande:

Tack för alla kramar!
    De var välbehövda.

Älsklingen87: Du vet vart vi finns om det strular sig med dietisten. bara att säga till!

Kavat: Tack! Jag hoppas verkligen att du har rätt och att vi kan hitta tillbaka till varandra på något sätt.
    Hur eller hur kan det väl vara bra med en samtalskontakt, dels för att man ska kunna få rätt hjälp med hur man löser allt praktiskt med barnen och hur man ska gå tillväga för att allt ska gå så smärtfritt som möjligt.

Vi har inte haft mycket tid över till varandra sen alexander föddes, jobbar inte andreas så är han med barnen och under den tiden passar jag på att göra allt man inte hinner att göra när man är ensam. Sen de dagarna andreas är ledig och barnen väl sover sen är jag ofta så slut att jag däckar när jag söver amanda eller så är man så trött så man bara suttit vid datan eller tvn och slappat. Fast man får ju springa in och ut till amanda stup i kvarten så det blir ju inte mycket slappa av heller. Sen sover Andreas tills ett par timmar innan han åker till jobbet så vi ser ju verkligen inet mycket av varandra.

Usch.. allt känns bara skit.
    Är hemma hos föräldrarna nu och det känns som om man hela tiden glömmer bort vad som hänt eftersom allt är som vanligt när vi är här. Det är som ett knytnävsslag i magen varje gång man kommer på hur förändrat allt blivit. På ett sätt vill jag hem igen men samtidigt inte, kommer nog kännas konstigt att gå där med varandra när allt är så annorlunda nu.

Mmm, du ser. Inte alls konstigt att ni inte hunnit med varandra och att han inte känner "något". Man måste vårda relationen för att det ska funka. Sen går det upp och ner i de flesta förhållanden. Oavsett utgång tycker jag att ni ska gå och prata med någon utomstående.  Det är ju värt att kämpa lite extra för barnens skull, hoppas han tycker det också. Kanske kan få er båda att se lite klarare på realtionen och hur ni ska göra med barnen. Kram!!!

Hur är det med barnen nu då?
Svar på tråden Allergitråden