MariaWe skrev 2011-04-11 13:42:24 följande:
Hej alla!
Vet att jag skrev här en gång för lääänge sen, när sonen hade gjort sin första allergi utredning (tror att han var runt 8 månader då). Han påvisade då allergi mot vete, mjölk och jordnötter. Den dumläkaren jag hade då tyckte att jag kunde fortsätta ge vete (iom att han var så lite allergisk mot det). Men eftersom jag seadn tidigare visste mjölk (märkte det när han ammade) och jag sökte för att han började att kräkas när jag sluttat amma och han fick Enago, så slutade jag självklart med vetet i alla fall.
Läkaren har sen fått mig att försöka introducera mjölk igen vilket jag inte gjort eftersom vi hamnade så efter med maten. Visste inte vad jag vågade ge honom. Dessutom fick vi träffa en helt värdelös dietist, så det blev ingen hjälp därifrån heller.
Efter en längre tids diarré bestämde jag mig för att söka igen. Var så nervös för att det var gluten. Dock följer han sin vikt- och längdkurva perfekt, därför känns det som att jag inte blir tagen på allvar.
Har iaf precis fått provsvaren från den allergiutredningen. Han är inte allergisk mot gluten och vetet har sjunkit, vilket känns jätteskönt! Men hans allgi mot mjölk har ökat, liksom den mot jordnötter och han har även blivit ganska rejält allergisk mot soja. Dessutom är han lite allergisk mot hund och vi har två stycken!
Nu behöver jag tips och råd (känner mig helt gråtfärdig)! Mjölk tänker jag inte försöka introducera, förrut fick han soyayoughurt till mellis, vad ska jag ge honom nu? Vad ska vi göra med hundarna, avvakta ett tag? Har själv varit lite hundallergisk, med det verkar ha vuxit bort eftersom jag aldrig har några känningar längre. Utvecklade dock inte den allergin förrän i 14-årsåldern.
Törs jag ge honom bönor? Eftersom det är släkt med soja och jordnötter.
Det han äter är Nutramigen, Barnmat (farmargryta och kyckling-och grönsaksgryta), korv, glutenfritt bröd, corn flakes, Wasa Husman, pommes, saftsoppa och frukt. Han vill inte ha ex glutenfri pasta och potatis. Känns ganska torftigt och enformigt....
PS: Han är 19 månader nu!
Lurigt med pälsdjur.. Min dotter visade också lite mot hm, nu minns jag inte om det var katt eller hund när hon var 2 år. Men hon har aldrig haft problem med andning, ögon osv så vi avvaktade och vi har aldrig märkt att hon reagerar trots att testet påvisade det (lågt värde). Det är 3 år sedan och vi har nya katter och nya hund hos mormor och morfar och alla har hittills funkat samt alla andra djur som hon har kommit i kontakt med.
Sen har jag även hört att man kan tåla sina egna djur men inte andra... Så ja, du, det är svårt att göra sig av med sina familjemedlemmar så jag hade nog avvaktat till ni har total koll på maten och sett hur/om han reagerade då. Ni kan inte lämna bort dem tillfälligt?
Angående soja, baljväxter mm måste man prova sig fram. Det är vanligare att man tål hela ärtor och bönor än guarkärnmjöl verkar det som om man går på barnen här i allergitrådarna. Man kan tåla ärtor men inte bönor och tvärtom, så man måste testa sig fram.
Jag hade nog gjort så att jag tagit bort allt och testat med en sak i taget och då börjat med det som ni helst vill att han ska kunna äta. Äter man glutenfritt är det ju en stor fördel om guarkärnmjöl funkar t.ex då det finns i så mycket av det glutenfria. Det mesta är ju med vetestärkelse eller guarkärnmjöl så tål man inget av dem så är ju inte urvalet så stort...
Kolla även saftsoppan om det är guar i?
Undrar också vad det är för cornflakes, Kelloggs är inte godkända för glutenintoleranta t.ex... Och då ännu mindre för en veteallergiker.
Ricedream verkar också en del reagera på av veteallergikerna i tråden.
Men man får ju testa sig fram och se vad som funkar.