• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-24 09:21:50 följande:
    Nu är provet taget. Skulle ta 6 veckor men läkaren lovade att skynda på det. Men hudläkaren sa att han var säker på att det var DH och att det skulle behandlas med medicin (samma som mot spetälska) och glutenfri kost. Men han skulle diskutera det hela med barnläkaren. Hoppas nu att vi kan börja snabbt.
    www.kolumbus.fi/hans/gastrolab/c063.htm

Här står rätt bra. Värt att notera var att de rekomenderar gastro även vid hudceliaki. Gastrolab är den bästa sida om gluten jag hittat hittills.

Jag tror jag skrev att biverkningarna på Dapson kan vara rätt stora. Jag mådde som sagt skit, men märkte väldigt snabbt att klådan försvann när jag åt helt utan alla sorters vete, alltså inte dextros, glukossirap osv som kan vara från vete. Scans leverpastej, mamma scans köttbullar, korv mm och Lithells korvar är ok för det är majs.

Men jag får tillbaks klådan när jag testat ovanstående. Så håller ni en superstrikt diet och är jätte noggranna med hygien så är det inte alls säkert att ni behöver ge Dapson.. Kanske värt att testa utan en vecka och se hur han mår innan? Känns ju sådär att ge medicin som man måste kolla upp och lämna blod var femte vecka tror jag det var...

Läkarna gör ju ofta vad de tror är bäst, men jag tror knappt det finns någon läkare som vet, eftersom alla reagerar olika. En tanke härifrån i alla fall, att ge enbart kosten en chans. Men det beror ju också på hur dålig han är. Man får väl väga för och emot.
    Jag var som sagt jätte dåligt och kliade mig till förbannelse, men jag hade inte stora sår på armbågarna som han har.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-25 06:41:22 följande:
    God morgon!

Ja den sidan är superbra. 

Anledningen till att han ville ge dapson är troligen att det har gått så långt, han ser verkligen hemsk ut. Måste ju vara extremt skadligt att ha det så här. Eftersom blodprovet visade negativt så sa läkaren att han troligen inte heller skulle visa något på en gastro undersökning eftersom problemen då inte verkar ligga i magen utan bara i huden. 

Läkaren sa att dh blir mer o mer vanligt och att han nu behandlar ganska många dh pasienter. Så jag känner nog att jag litar på honom. Alla läkare som har sett blåsorna säger att det är DH. Hoppas att barnläkaren ringer i dag. 
    Du kan ju berätta om mig och berätta om min kost så kanske han lär sig något också, alltså att inte ens glukossirap (som i stort sett alltid är vete) funkar för mig och jag blev jätte bra på rätt kost och reagerar på minst lilla. För han verkar ju uppenbarligen vara både kunnig och intresserad.

Kanske är det också ett bevis på att det hjälper fort om han får Dapson?

Nu har ni slutat med gluten helt eller? Om inte hade jag nog gjort det... Och ringt till barnläkaren vid lunch om han inte hört av sig och "stött på", och sagt att nu slutar vi med gluten ska ni göra en gastro får ni göra den nu.
    Annars finns det väl ingen anledning att inte sluta med gluten omdelbums?

(Jag fick lov att vara utan gluten 10 dagar tror jag innan gastron... eftersom jag mådde så kasst.)
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-25 12:18:40 följande:
    Fick listan från köket idag. Det jag reagerade var att det stod sockerkulör ( soya )
    Vad är det och vad används det till ??
    Färga maten mörkare så den ser mer aptitlig ut, ev också tillföra lite salt (smak.)
    Kolla upp! Låter lurigt när det står soja!
    Men vet att på barnens dagis har de en sort utan någon soja i.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-25 12:15:57 följande:
    Inte vad vi vet. Hon har ju reagerat mot enago välling och gröt men vi tänkte att det berodde på penicillinet eller att hon fick för många mål. Mjölkallergi är det enda vi har konstaterat.

Tack för tipset om broccoli, ska mosa lite och se om hon äter.
    Leverpastej är det mycket järn i (om resten funkar i förstås.) Arboga har en glutenfri och mjölkfri, märkt glutenfri, som man kan skära i bitar och ge. Här äts även Scans bredbara.

Men det var ju någon som kommenterade det nyss ju.

TRÅLLMOR, Tål Neelah Scans bredbara leverspastej?

Jag äter det och ammar min son och han verkar superkänslig mot mjölk och den är ok (tror jag. )
  • Kavat

mithrandil

Tillägger att glutenintolerans är ärftligt (10-15%), med tanke på din mamma, så bör både du och barnen kollas noga!

Har hört om familjer där typ mormor, mamma och barn har glutenintolerans eller att bara en har det, så väl värt att kolla även din mage med tanke på vad du berättade för mig!!!

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-25 12:58:47 följande:
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
    Vårgårda rispuffar, eller Friggs osaltade ekologiska riskakor bör funka också!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-25 17:10:38 följande:
    Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

Tål hon Rapsy är min fundering? Alltså om hon är dålig varje dag på dagis så borde hon äta det det varje dag tänker jag?

Har de det mörkblå Carlshmans mjölkfria eller det ljusblåa och vad har ni hemma?

Det ljusblå tål inte mina barn, de får mer eksem av det.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-25 19:54:00 följande:
    Någon här vars barn är allergisk mot konserveringsmedel eller färgämnen??
    Börjar fundera på om det är det E inte tål och blir röd om kinderna av. Som sagt, har han ätit andra sädesslag, och lite vete senaste 2 veckorna och inte tillstymmelse till röda kinder. I dag när vi var på ett köpcentrum och E satt i sambons knä så helt plötsligt bara blossade det upp. Innan hade han smakat en bit våflla med sylt och grädde på.
    Som sagt, han kan äta macka eller pannkaka utan att bli röd så det kan ju inte vara vetet i våfflan han blir röd av och mjölk har han ju ätit utan problem i flera veckor däremot har vi upplevt att han blivit röd av en del sylter förut, men inte alla, liksom t ex vissa ketchuper men inte alla...

fattar ingenting, eller om det är en slump när det blossar upp?! Vi ser liksom INGET mönster. Han verkar inte må dåligt av kinderna så länge de bara "är" men når vi tvättar honom eller smörjer honom skriker han att det gör ont. De är dock väldigt väldigt torra så vi vill smörja eftersom annars kommer han ju få ont av det i stället.

Vad tror ni??
    E 202 kaliumsorbat finns i många sylter och mjölkfritt margarin (och vanligt?) även i ost.
    MEN det finns även glukossirap av vete i Eldorados sylter t.ex.

Vad var det för sylt? Jordgubb?

Jordgubb och tomat kan ge histaminreaktioner.

Ni kan ju göra ett test.
    Köp ekologisk jordgubbssylt (utan E202)
    Köp vanlig jordgubbssylt (med E202)
    Köp eldorados jorgubbssylt (med fruktos-glukossirap av vete)
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-26 09:43:05 följande:

Dottern har varit magsjuk sedan i måndags och det enda vi fått i henne är Sinlac-gröt och blåbärssoppa. De senaste dagarna har vi märkt att hon fått röda utslag runt munnen. Emellanåt får hon också röda prickar på ryggen och magen som kommer och går. Hon har tappat massa vikt och är mager som en sticka, men magen är ibland insjunken och ibland stor och spänd fast hon knappt äter något. Har HEMSKA diarréer som svämmar över på alla bredder i blöjan. Börjar nu fundera på om det är Sinlacen hon reagerar på. Hon har ju ingen konstaterad sojaallergi men kan vi ha triggat igång den nu, eller är hon bara extra känslig för att hon är sjuk?

Blåbär ska ju vara väldigt snällt, men kan ju kanske vara den hon reagerat på. Tror dock mer på gröten då utslagen runt munnen kommit just där grötkladdet varit. Blåbärssoppan dricker hon ur pipmugg och får då inget kladd runt munnen.

Vet att jag borde ta bort både gröten och blåbärssoppan men hon totalvägrar all annan mat och någonting måste hon ju få i sig!   Vad hade ni gjort?

Hm, vilken blåbärssoppa är det? Många innehåller ju även sojasläktingar.

Vad behöver hon mest? Du har ingen annan gröt du kan ge?  Risgröt är ju också stoppande. Kolla innehållsförteckningen på Sinlac och gör liknande (ris, majs?) fast utan sojasläktingar och se om den går hem?
    Har du någon mjölkfri modersmjölkersättning att berika med?
    Sagolika blåbärsoppa är ren från diverse konstiga saker. Finns fler.

Vad är det hon är allergisk mot. Mjölk och ägg, mer?

Hoppas hon blir bättre snabbt!
Svar på tråden Allergitråden