• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-21 18:21:14 följande:
    vi skulle ge 1 inhalation morgon och kväll i 2 v, därefter 1 på kvällen i 1 v.
    hon sa vi skulle ge dubbeldos första dagarna. det dumma är bara att jag inte vet hur många de där första dagarna är.
    Första dagarna är mer än en dag men mindre än 4 dagar. Så 2-3 dagar skulle jag säga. Det är nog inte petnoga och du kommer lära dig efterhand hur hon och astman funkar och vad som hjälper när.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-21 14:59:17 följande:
    Jaha, då vet jag varför amanda sovit dåligt senaste 2 dagarna.
    Idag har hon 39graders feber, snorig, ögoninflammation och astma.
    Har till och från jättedjupa indragningar, har gett henne första dos pulmicort.
    Ska jag varva den och airomir? De är väl olika mediciner till olika ändamål?
    Läkaren vi träffade sa att vi skulle ge dubbeldos första tiden men har glömt hur många dagar det gällde.
    Nån som vet?

Då hade ju läkaren i varberg ingen aning om vad hon pratar om. det kan väl inte ha varit rs eftersom det kommit igen? detta blir ju vår 3e omgång nu så jag antar att det verkligen är förkylningsastma då eftersom de sa att om man var in 3 gånger så fick man diagnosen.
    Klart som korvspad att det är förkylningsastma! Det var ju de sista läkaren sa. Lita på henne!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-21 18:34:32 följande:
    Bläääää nu har vi fått vattenkoppor. Vi som hade en sådan viktig vecka med läkarbesök och hudprov. allt får ställas in
    Nej, inte ställa in hudprovet väl? Ring och fråga dem!!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-21 19:03:33 följande:
    Vi får väll inte ens komma in på sjukhuset
    De brukar väl alltid ha en bakväg osv.
    Min kompis var på sjukhuset med barn med vattkoppor, för han hade fått infekterade sår. Och bara av det fotot du visade så tycker jag det är superviktigt att ni får komma till läkare, oavsett.
    Så ring och prata med dem och säg att såren är infekterade. För de måste de väl vara om de varar? Ni måste få hjälp, och då kan de väl lika gärna ta hudprovet också?
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-21 19:14:57 följande:
    Jag tror inte det legat bland äpplena... Däremot är det säkert så att om dom andra barnen ätit äpple och K fått päron så har den säkert delats med samma kniv! Så det är en inte helt otänkbar förklaring. Även om jag verkligen inte trott att hon är så känslig, så är det ju ändå som sagt en förklaring som inte är omöjlig! Nu var dom bara 4 barn kvar så hon har bara delat två frukter. Men det finns inget som säger att det är två päron hon delat utan kan ha varit ett äpple först och sen ett päron.. Ska fråga i morgon!
    Inte förvånad. Cool

Men tror du inte de menar pricktest. För ni har gjort RAST?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:17:12 följande:
    Hur lång tid kan man förvänta sig att en reaktion på ägg ska ta slut?
    Har ni Aerius eller Tavegyl hemma?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-21 20:32:21 följande:
    fast hjälper det mot typ magont och humör då? Har alltid fått för mig att det mest hjälper mot klåda och utslag ?
    Mjooo... Det beror nog på vad som händer i kroppen. Min dotters humör biter det på, absolut! Men tror hon blir mest ilsk av klåda och kli samt då eksemen, men de är ju de som orsakar klådan. Ibland ser vi inga eksem ens men hon är "galen" ändå och säger att det kliar. Vad det verkar. Hon är ju 5.5 nu och kan ju sätta ord på saker mer. Magontet biter det knappast på.
    Så det skadar aboslut inte att kolla om det funkar.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-21 20:34:47 följande:
    Känns lite dumt att fråga just nu, när ni andra tycks ha sådana stora problem men jag frågar ändå och hoppas på svar... Sonen börjar visa intresse för fikabröd nu, eller har väl gjort det ett tag men nu blir han nästan arg när han inte får det vi äter... Så min fundering är: kan man byta ut vetemjölet mot potatismjöl eller rismjöl (eller 50/50 kanske?) i småkaksrecept?

Passar även på att fråga, eftersom G har aerius i kroppen (fick i morse) borde väl inte dagens böjveckseksem ha med allergi att göra, eller..? Han har varit ute mycket idag med fodrade galonisar så jag hoppas och tror att de beror på att han blivit varm, visst låter det mer troligt..?
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
  • Kavat

Är det någon som har någon bra länk till typ forskning på upprepade öroninflammationer och koppling till (mjölkprotein) allergi eller glutenintolerans?

Svar på tråden Allergitråden