• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-14 20:45:41 följande:
    K Kavat: Ibland borde man tänka sig lite för innan man säger vissa saker.
    Jag som precis innan skröt om hur bra amanda äter. att hon alltid äter upp vad hon får ur flaska om hon inte är sjuk. haha, javisst, men idag har hon lämnat 100ml i varje flaska efter att jag skrev det där. :-P

Men det kanske bara betyder att hon är mätt och börjar må bättre *hoppas*
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-14 20:57:26 följande:
    Kan hon bli mättare med en massa olja?
    Har tagit i ganska stort på det idag.
    1msk per flaska. Hon har ju varit totalförstoppad i flera dagar och fått ge microlax 2 gånger hittills innan "proppen" släppte. Var liiite mjukt sista gången idag. hoppas hon är normal i magen imorn då.
    Absolut blir hon mättare av oljan. Då kan du nog halvera mängden alltså ta ca 1 tsk per dl imorgon.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-14 20:59:33 följande:
    vet inte. de var ute och åt på ett köpcenter så jag vet faktiskt inte vad de nvar gjord av, tog bara förgivet att den var gjord av vetemjöl.
    hur brukar det vara? någon som vet?

Ja visst är det märkligt. visst känner jag igen humöret på honom som är värre än vanligt men INGET annat symtom
    Min tanke är att nu är/var hans mage läkt och då funkar det bättre för då blir den inte påverkad direkt. Men om du skulle ge yttepyttelite imorgon kanske magen hunnit bli kassare igen och då får han en jätte reaktion på minsta lilla!? (testa inte... )

Vet inte, men en teori i alla fall...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 09:00:52 följande:
    Vad kan man kolla efter för allergier på tex pricktest?
    efter som läkaren ska resa bort dagen efter vi är där så kommer de ju säkerligen inte kunna göra ett patchtest men jag skulle ändå vilja se om det är något som visar.

Har skrivit upp en lista med symtom hon haft enda sen nyfödd.
    Att vi testat både nutramigen och althera och att hon fick reaktioner på båda.
    Skrev ner doseringen av airomir de rekomenderade oss på barnakuten och även en fråga om varför läkaren tror att de avrådde oss från att börja med pulmicorten hon fick på vc.

Vad mer ska man ta upp?
    Vi gjorde inte pricktest, men däremot RAST. Men RAST ska visa samma som visar på pricktest, dvs snabba reaktioner. Sen gör det det inte alltid ändå.

Men i och med dina barns eksem så är det nog "bättre" att göra patch/lapptest på dem.
    Men hon har aldrig gjort prick på mina vad jag minns, däremot RAST först och sen patch/lapptest.

Livsmedelshänvisning på Neocate!
    Ev. remiss för dietistkontakt kanske?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-15 16:48:23 följande:
    K kavat: Nu har vi fått en brådskande remiss till hudläkaren. Frågan är bara vad brådskande remiss betyder här, då hudläkare tas in från Sverige på konsultuppdrag 20-40 dagar/år. Men ett steg närmare en diagnos. 
    Skönt att det händer något. Hör du inget inom en vecka så ligg på och fråga. Eller ring redan i morgon och hör om de vet ett datum? Det är ALLTID bra att ligga på och ta egen kontakt så att de fattar att det är BRÅTTOM.

Och jag vet, att man känner sig som en besvärlig mamma, men det får man lov att vara när det gäller barn som mår så dåligt! Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 16:31:39 följande:
    Tack!
    Dietist har vår bvc sköterska redan fixat till oss så det är klart.
    Men jag får inte glömma neocaten, den är ju allra viktigast!!

Amanda har varit en solstråle hela dagen idag! Jag sket i att bara ge neocate, funkade inte för oss.
    Hon vaknade var 15min hela natten och skrek tills hon fick mat så idag har hon ätit som vanligt igen. enago till frukost, ersättning som mellanmål och vanlig mat + fruktpure till lunch.
    Magen är bra igen och humöret också. Känns äntligen roligt att vara mamma igen.
    Hoppas att det funkar nu då! Blir intressant i morgon.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 20:06:37 följande:
    jahopp.. så hade väl amanda ont i magen här igen då. Eller kan det bara vara en fixide hon fått? att vakna var 15min och åla sig och sprattla med benen som om hon har knip?
    Varför skulle jag då insistera på att ge henne enago?
    Imorn får vi köra till affären och köpa hem rismjöl så vi kan göra egen välling för hon håller sig inte mätt på enbart ersättningen.

Är rismjölsvälling lika mättande som "vanlig"?

En sådan liten bebis får inte fixa idéer, det är vi vuxna som har det...
    Nu har du testat Enago så kan du berätta det för läkaren imorgon hur det gick... Kanske bör du hålla dig till snälla saker ett tag framöver som potatis, palsternacka, ris, kött tills hon mår ok. Och så får du se vad läkaren säger om vete/havre... Låter ju inte så bra...

Rismjölsvälling är nog inte lika mättande som Enago.. Men jag har inte kunnat jämföra så jag vet inte. Lilleman har aldrig ätit mer än en flaska välling åt gången och han blev mätt.. Men kokade på risdryck och hade olja i och en halv mixad banan för att han skulle acceptera Profylac. Olja mättar också och gör att de håller sig mätta längre.

Framöver kan du ju testa med Risentas bovete och hirs och göra bovete/hirsgröt osv, men kanske bör ta det lite lugnt än så länge. Borde ju även kunna göra välling med dem, men har aldrig testat själv.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-15 20:21:46 följande:
    Här kommer fler frågot

Svea denna gången. Vid en allergi, kan man visa olika symptom? Vi funderar på fisk nu. Förra gången hon åt fisk så svällde ansiktet och tungan upp, denna gången blev hon mörk under ögonen och röd på snippan (och svider så klart). Dock behöver det inte vara fisk, vi ha ingen aning, hon reagerar massor hela tiden. Men enligt blodprov så är hon ju inte allergisk  
    Röd snippa får min dotter av citrus och jordgubb och det svider massor. När hon var runt 3-4 och varit helt torr i ett år så kunde hon i samband med att hon ätit citrus (vid provoceringar) kissa på sig hur många gånger som helst på en dag...

Hon kan även få samma av kaliumsorbat E202 som finns i sylt, saft osv.

Men ja, man kan reagera lite olika från gång till gång, och olika mycket. Men ofta brukar symtpomen stämma ungefär om det är inom en kortare tidsmarginal.  Sen om det nu är fisk så kan hon ju vara olika mycket allergisk mot olika sorters fiskar och om hon t.ex även har en förkylning så kan hon reagera mer på fisken osv.
    Sen är det väl egentligen kanske större risk att det är fler saker som hon reagerar på om det skiljer så mycket..?
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-15 20:22:49 följande:
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
    Ja, just det.

Jag frågade idag på apoteket.
    Antingen så kan man gå/ringa till apoteket och be dem ta hem och hon sa att det varierar men det brukar ta 1-2 dagar och sen får man hämta där.
    Eller så kan man ringa ett nummer här i Halland till Posten som kör hem det åt en mot 39:- tror jag det är och han som beställde skrev snarast och torsdag. Men han trodde inte att vi skulle få dem på torsdag (2 dagar) utan snarare fredag, om vi har tur...
    Så vi får väl se hur lång tid det tar.

Men med andra ord så ta telefonnumret till ditt apotek i V-berg och ring dem och be dem ta hem receptet till dig så fort du fått det från läkaren? Hoppas bara hon kan skriva ut utan dietistkontakt..

Men jag räknade på det, alltså mängden som går åt, så gör det till din lilla och ta med infon till läkaren så bör hon ju veta.
    Till exempel
    En skopa väger 5 g och det blandas med 30 ml vätska. En burk väger 400g.
    Så äter hon t.ex 6 dl Neocate per dag så blir det 5 g x (600/30 )= 100 g Neocate per dag och en burk räcker alltså i ca 4 dagar.

Det stämmer va?
    Jag tror att man ska få så det räcker 2 månader. Eller hur mycket får ni andra? Det var ju ett tag sedan lilleman fick...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-15 20:51:07 följande:
    Kan man få klåda som symtom på allergi/överkänslighet utan att man nödvändigtvis måste ha massa synliga utslag ?
    Jag har enbart haft synliga blåsor i hårbotten och lite knasigt torrt på armbågarna samt lite bubblig hud, nästan som finnar fast ingen finne. När det var som värst i ansiktet, speciellt området under ögonen, kinderna...
    Men oj vad jag kliade mig. Höll på att bli tokig så som det kliade "innuti", mest på alla ledställen då av hudceliakin.

Nu kliar det på låren när jag ätit majs och under graviditeten fick jag likadan klåda på låren när jag åt apelsin osv. Syns att det är lite torrt (pga kliandet?) men inga eksem eller något.
Svar på tråden Allergitråden