Tibell skrev 2011-03-13 19:16:08 följande:
Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
Så det hoppas jag såklart hon ska slippa
Allergi ligger väl oftast bakom alla slags eksem skulle jag säga... Sen är det som sagt inte det läkarna säger...
Men konstigt nog så är mina eksemfria när vi är hemma längre tider och lagar all mat själva till dem.
Så fort de kommer till dagis så blir lilleman sämre. Och så fort vi provocerar dottern så blir hon sämre och kliar sig ofta blodig. Men ser/märker ju på humör, magont, avföring, sömn mm på dem nu också.
Men behöver ju inte vara i maten utan kan vara tvättmedel osv eller kvalster som är svårt att "åtgärda" helt. Djur... Eller "damm" som de inte tål.
Alltså man kan väl egentligen inte vara dammallergiker men kommer sonen hem till ett hus där de har bakat nyligen med vetemjöl och inte dammsugit så reagerar han på "dammet".
Dottern reagerade ju t.ex med jätte klåda av Tavegyl och hennes kalciumtabletter. Det visade sig att hon var allergisk mot sorbitol.. Så det måste ju inte nödvändigtvis vara i maten heller...
När mina barn får eksem så får de ofta i knäveck och armveck. Båda får även på låren och baksidan av överarmarna.
Dottern får på på mage och rygg/skuldror, rumpa och även runt munnen.
Lilleman får mer hela benen, armarna och i ansiktet. '
Liten får hals, bakom öronen, nacken, under hakan och på kinderna, i rumpan/blöjan.
De båda killarna påminner väldigt av varandra i ansiktet, hur de får eksem på kinderna. Men liten har än inte fått så utbrett på resten av kroppen som de övriga fått. Men det har dröjt till de varit runt 2 år innan de har fått eksem så tydligt på hela kroppen.