• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-16 20:03:55 följande:
    Snälla någon bra sida som beskriver det här med gluten? Vad man kan äta o inte. 
    En vanlig glutenintolerant klarar oftast REN havre, men jag klarade inte det när jag testade. Har även testat Imat, som ska vara ok för en glutenintolerant men fick klåda.

Så man måste nog testa sig fram gissar jag.
    Sen är det nog inte helt vanligt heller att man ens försöker äta som jag äter om man inte har veteallergi. Så jag tackar min lyckliga stjärna ibland att jag fick sonen som är så superkänslig. Annars hade jag nog aldrig varit klådfri...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 20:21:08 följande:
    Oj då, det här kommer nog att bli jobbigt känner jag. 

Hur kan man kombinera glutenintollerans och mjölkallergi. Plus att barnen reagerar mot soja produkterna. Det här kommer ju inte att gå! Finns ju inget vi kan äta.  
    Hehe, du har hamnat i rätt tråd!

Det är måååånga här som äter mjölk, ägg, soja/baljväxter+guar mm och sädesslagen. Vi äter så hemma och det funkar alldeles utmärkt, så bara lugn! Det löser du.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 21:23:18 följande:
    k kavat: Den senaste bilden du la in, den översta, i bildtråden. Där ser man ju tydligt prickar på låret. Det är ju inte nässelutslag utan något annat? Sådana får Svea på kvällar/nätter och får panik över att det svider något hemskt. Vad är det för någt?
    Jadu, om jag det visste... Eksemprickar kallar jag det. Kliar massor.

Men jag tror ju att det är för att sonen har fått i sig minimala spårmängder typ av vete... Det kommer dagen efter intag. Han har alltid heltäckande kläder på sig och nu har vi lärt oss tyda hans reaktioner. Ofta är han lite röd i ansiktet och vaknar han dessutom under natten så äter han dåligt är ledsen och arg dagen efter och magen pajjar och de här utslagen fast ofta i större mängd kommer också. Så vi tror att de kommer ungefär ett dygn efter "intag".
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-16 20:15:31 följande:

Idag var vi på barnallergimott. Läkaren lyssnade till vad jag hade och säga och sa sen att amanda var komjölksallergisk och att hon även har förkylningsastma.

Hon anser inte att vi ska behöva provocera, dels för att viktuppgången talar för att hon är komjölksallergisk och för att hon anser att vi redan provocerat när jag gav nutramigen och althera och att det inte fungerade var ytterligare ett bevis. Nu skulle vi vänta 6mån innan vi provocerar nästa gång.
    sen skrev hon ut recept på neocate. Fick utskrivet 24 burk *6 uttag så det lär ju räcka i ungefär ett halvår.

Angående förkylningsastman skulle vi strunta i läkarna i halmstad och ge den pulmicort som vc läkaren skrev ut. Hon säger att det är löjligt att de sa att vi inte skulle göra det för att hon inte fått nån diagnos då man behövde komma dit 3 gånger med andningsbesvär. Hon sa att hon ansåg att det räckte gott och väl att det satt sig i lungorna 2 gånger.

Hon sa att vi skulle ge dubbeldos i början, 2 puffar morgon och kväll, men jag har glömt hur många dagar hon sa att "i början" var?

Hon tyckte jag skulle forsätta mata amanda precis som vanligt, alltså inte utesluta något mer för hon trodde inte hon hade fler allergier med tanke på vad jag berättat. Hon tror att symtomen kommit tillbaka för att hon ätit penicillin, det är ju ändå 10dagar sen vi avslutade kuren, kan det fortfarande göra henne dålig?

ikväll började amanda gråta jättemycket igen när hon drack sin enago. vad ska jag göra? det måste väl vara den som ställer till det? visst kan jag göra rismjölsvälling även om läkaren sa mata på som vanligt? Man kan ju alltid testa?

Solig Härligt att ni äntligen fick den hjälp ni borde fått från början!

Läkaren trodde att det var en tillfällig reaktion och det KAN det vara. Men det kan även vara allergi.. Oavsett så är väl huvudsaken att hon får må bra just nu. Och just nu reagerar hon ju uppenbarligen..
    Märker du så stora reaktioner på Enago så tycker jag faktiskt att du ska ta bort det så du får henne helt bra. Och då även sädesslag helt (alltså smörgås, pasta osv.) ett litet tag (2 veckor) och sedan testa en sak i taget. Alltså inte bara tillsätta Enago, utan ge ren vete för sig, ren havre för sig.
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-03-17 11:42:15 följande:

Oj vad det skrivs i den här tråden... har massa läsning framför mig :)
    har varit inlagd på barn för provocation av Neocate, och nu det ett fakta även för sjukvården. E tål inte Neocate.
    Känns skönt att äntligen bli trodd, men samtidigt oroande för vad ger man han nu.
    Väntar på medicin han ska ta innan han äter för att kolla om han tål det bättre då.

Någon annan med barn som inte tål "vanliga" utskrivna ersättningar???

Oj! Skönt att fått det bekräftat att du faktiskt hade rätt.
    Vad ska ni ge istället och vad har ni testat tidigare? Ammar du? Minns tyvärr dåligt hur det var...
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-17 15:41:01 följande:
    Ni som känner till allergi på färgämne E120 karmin (röd), hur kan reaktionerna se ut? Tror att dottern reagerar på karmin men är VÄLDIGT osäker.
    Minns knappt.. Nu får de bara eko-godis och eko-saft pga att de inte tål annat så.... Men min tjej blir röd i snippan och får eksem av kisset och har för mig att hon kliade sig också..? Hon blev nästan skinnflådd.. Om jag minns rätt så reagerade hon ungefär som när hon äter citrus och soja...
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-18 08:13:55 följande:
    Igår kväll blev dottern illröd i rumpan efter att ha druckit päronMer. Ska man tro att det berodde på päronet, citronsyran el surhetsreglerande medel??
    Vet faktiskt inte. Citronsyra finns i jätte mycket så kolla om ni inte har det i annat hon äter? Smörgåsmargarin t.ex

Jag hade nog testat med vanligt päron vid tillfälle framöver när hon är ok. Men saker jag såg reaktioner på väntade jag rätt länge med att testa igen, för det är roligare och känns bättre att testa sådant man tror de kan äta. Men det gör man ju som man vill med förstås. Men hon bör ha blivit ok innan du testar igen.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-18 14:46:43 följande:
    Jag skulle gissa päronet som mest troligt, börja med att utesluta/provocera det. Citronsyra finns överallt i kroppen, tillverkas av kroppen i citronsyracykeln i energiutvinnings syfte.
    Men citronsyran i mat är gjord av "mögel", så den är konstgjord. Det var en artikel om det häromsistens i Allergia.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-18 14:54:23 följande:
    Så man kan vara allergisk mot det citronsyra som finns i mat? Förvånad
    Då har jag lärt mig något nytt idag och tar tillbaka mitt tidigare svar!!!
    Jag ska egentligen inte sitta här alls. Därav mina korta svar. Vi Maken städar och jag försöker få lite ordning på kläder...
Svar på tråden Allergitråden