mady skrev 2011-03-14 09:52:59 följande:
Är det någon här inne som vet vilka frukter det finns som är släkt med kiwi?
Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.
Kors till björkpollen..
Ungefär 70 % av svenska björkpollenallergiker får överkänslighetssymtom av något födoämne. Sådan matallergi är vanligare ju svårare björkpollenallergin är och ju längre pollenallergin varat. De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter),
kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria. Man finner vid testning tecken på allergi, men oftast utan klinisk relevans, för ett antal kryddor, såsom anis, curry, kummin, kamomill, pepparmynta och paprika Överkänslighet för jordgubbar har ansetts vara utlöst via icke-allergiska mekanismer. Nyligen har dock visats att jordgubbar innehåller allergen, som korsreagerar med allergen i björkpollen och att vita jordgubbar har mindre av, eller saknar detta allergen. I enkätstudier har överkänslighet för jordgubbar emellertid aldrig kunnat relateras till björkpollenallergi.
sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi