• Kavat

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-03-13 21:29:32 följande:
    Hmm, vore väl bra om det gick att ändra, lägga till och ta bort, men det tar ju längre tid för dig, så gör som du vill =)
    Fast å andra sidan, hur ofta ändrar man?

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Det kanske vore en bättre idé?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:14:13 följande:
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:17:24 följande:
    Min morfar tålde tydligen inte vanilj heller, jag hade för mig att han inte tyckte om det, men tydligen så tålde han det inte utan fick ont i magen av det - i varje fall vad jag har fått berättat för mig, själv kommer jag inte ihåg så mkt förutom att det alltid var vispad grädde till div efterrätter när morfar var med istället för vaniljsås som normalt var standard till de efterrätterna (han dog när jag var 7 eller 8 år så det var ju inte att man direkt reflekterade så mkt över sånt då).
    Ah, ja, jag TROR bara han reagerar genom att bli lite prickig, men men, vi får väl se framöver..
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-14 08:15:13 följande:
    Jag kan fixa det om en liten stund när jag lämnat dottern på dagis
    Fixar nu..
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-14 09:17:25 följande:
    japp! kommer upp en "gå med i gruppen"-knapp
    Toppen!
  • Kavat
    Suri skrev 2011-03-14 09:18:01 följande:
    Tack för svar 3busfrön. Han fick bananchips i höstas och flammade upp runt munnen. Det gick över ganska snabbt Inte alls som denna gången Dessa naturgodisar på lösvikt innehåller väl spår av alla nötter man kan tänka sig.

Vi får vara supernoga med vad han äter innan vi vet säkert om det är nötter, men vad annars?

Lite "skönt" att han är mjölkallergisk. Man har ju vanan inne, få livsmedel han kan äta som skulle innehålla nötter ändå. Har ju aldrig ätit choklad och vi bakar det mesta själva. Om man skall försöka se ngt positivt.
    Otäckt!
    Hoppas ni får bra hjälp!

Att han inte får en anapen /epipen beror på att den egentligen är gjord för större... Min 15 kgs kille får inte för han har aldrig haft andnöd, eftersom han aldrig fått i sig ägg, trots att det visar på tester att han kan få en snabb allergisk reaktion. Vårat behov var främst på dagis eftersom vi inte har ägg hemma. Men då alternativet är spruta och dra upp rätt mängd i sprutan när det händer, något krångligare för dagis så tyckte läkaren att han inte skulle ha.
  • Kavat
    Suri skrev 2011-03-14 09:28:34 följande:
    Ja, lösvikt. www.exoticsnacks.se/
    Hur reagerar han på mjölk?
    För de kan väl innehålla mjölk också. Skedarna går ju i alla byttor...
  • Kavat
    mady skrev 2011-03-14 09:52:59 följande:

Är det någon här inne som vet vilka frukter det finns som är släkt med kiwi?

Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.

Kors till björkpollen..

Ungefär 70 % av svenska björkpollenallergiker får överkänslighetssymtom av något födoämne. Sådan matallergi är vanligare ju svårare björkpollenallergin är och ju längre pollenallergin varat. De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria. Man finner vid testning tecken på allergi, men oftast utan klinisk relevans, för ett antal kryddor, såsom anis, curry, kummin, kamomill, pepparmynta och paprika Överkänslighet för jordgubbar har ansetts vara utlöst via icke-allergiska mekanismer. Nyligen har dock visats att jordgubbar innehåller allergen, som korsreagerar med allergen i björkpollen och att vita jordgubbar har mindre av, eller saknar detta allergen. I enkätstudier har överkänslighet för jordgubbar emellertid aldrig kunnat relateras till björkpollenallergi.
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi
  • Kavat
    mady skrev 2011-03-14 09:52:59 följande:

Är det någon här inne som vet vilka frukter det finns som är släkt med kiwi?

Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.

Olivträd förkommer rikligt i Medelhavsregionen och allergi mot olivpollen är vanligt. Bland olivpollenallergiska patienter förekommer födoämnesallergi, framförallt mot persika, päron, melon, nötter och kiwi.

Och som mela skrev

Överkänslighet mot naturgummi (latex, Hevea brasiliensis ) ökade under 1900-talets sista decennier, inte minst bland sjukvårdspersonal. Korsreaktioner, ofta utan klinisk relevans, har påvisats mellan latex och ett stort antal frukter, som banan, avokado, kiwi, kastanj, nektarin, körsbär, plommon, jordgubbe och tomat och även med skaldjur.

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:03:10 följande:
    Kör ren neocate några dagar. Tänk på att rismjöl, majsmjöl är stoppande

Vi kokade ihop 2tsk rismjöl/skrädmjöl med 2 dl vatten och blandade sedan i neocatepulver 
    Fast i hennes fall tror jag det är bättre att ge ris än skräd eftersom hon vill minska ner på vete/havre. Men det är ju inte lätt för dig att veta.
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:
    Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.
    Jag kokar just nu på 4 dl vatten och 2 msk rismjöl. Ställer i kyl. Häller i ca 60 ml i flaskan och späder med 60 kokande vatten från vattenkokaren och  skakar ut, + lite extra bröstmjölk oftast och Neocate + olja (1 tsk per dl, men du kan ta upp till en matsked)

Så du kan alltså koka mer koncentrerat än än hon äter och späda till rätt temp. Testa och se. Tänk på att napphålet ev. behöver vara större.
Svar på tråden Allergitråden