• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-10 20:15:03 följande:
    K kavat : ja den är det! Men tror ändå inte den är den skyldiga..
    Om man drar upp allt jag ätit så ser det ut såhär : glutenfri musli ( den gula ),glutenfria kakor ( kex med chokladöverdrag) mjölk , Findus rätten, risifrutti och kanske 2 koppar varm chokladmjölk.
    Allt detta har jag ätit innan utan att reagera så här kraftigt :( får visserligen alltid lite ont efter chokladmjölken och risifruttin men aldrig såhär. Kan inte ens gå upprätt ..
    Men äter du så mycket laktos på samma dag vanligtvis utan att reagera?

Kolla med Findus ang stärkelsen? Kan ju vara vete, även om jag inte tror det... Men nu är ju glutenfri-gränserna ändrade  så man vet aldrig vad som är glutenfritt eller inte längre utan att kontrollera innehållsförteckningen. Jag kan inte äta "glutenfritt".

Hoppas kakorna var utan vetestärkelse?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-10 21:01:10 följande:
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären
    mithrandil,

+

att hon inte gått upp men att hon går upp på mjölkfritt
    Hade hon utslag/eksem?
    Fler symptom på mjölk?
    Förstoppad nu och du behöver ersättning NU
    -att du gärna vill vänta med att provocera tills hon mår bra, men behöver Neocate fram tills dess

Och du stå på dig!

(Tänk på att även om du får Trållmors Hjärta Neocate så tar det kanske 1-2 veckor för livsmedelshänvisningen brukar tar några dagar och sen tar det ytterligare ca 4 dagar om man skickar med Schenker + att helg inte räknas med Schenker. Jag har en burk här om du vill ha dessförinnan. Vågar dock inte ge bort ytterligare för jag har inte hemma och när jag ringde idag hade jag inte fått livsmedelshänvisningen ännu.. Trodde den var ok:ad så kunde du fått fler från mig. Vet att jag får den då dietisten rekomenderade och "godkände" och gav mig en burk Neocate, men vet också att alla läkare på barnmottagningen var sjuka/tjänstlediga förra veckan så jag vet inte när jag får den eftersom en läkare måste skriva på...)
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:13:24 följande:
    Nu har sonen vaknat på natten 2 ggr på 1 v igen :(
    Får ju mjölk nu men har fått det i 3 v och första 2 v veckorna sov han ju klockrent. Han har även fått mer humör senaste veckan. Han har dock inte reagerar med dåligt humör av mjölk tidigare (fick ju mjölk hela hösten utan dåligt humör) borde inte vara mjölken.

Frågan är om det kan vara flingorna trots allt eftersom detta kom när vi testade dem i måndags och sen i går då!
    Hur reagerar ni/era barn på kornmalt? Han har ju varit röd på kinderna också!
    Vad tror ni??
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:
    Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.
    Håller med Saffe. Men han kanske inte tål korn heller..?
    Sen är ju frågan var flingorna är gjorda. Är det i en fabrik där de har övriga sädesslag som yr i luften också? Gissar att de inte är särnärmärkta?

Ärligt talat så vet jag inte. Om man får gå på de i tråden så länge den har funnits som gett Ricedream så är det väl ingen av de barnen som klarar glukossirap. Eller?
    Men kornmalten innehåller inte vete. Antingen är han även allergisk mot korn eller så är det väl kontamination...?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 12:59:26 följande:
    K Kavat: Vår bvc sköterska ringde upp här imorse för att höra hur det går med amanda.
    Hon hade kollat upp att det fanns en helt mjölkfri ersättning, vilket jag redan visste då, men det var gulligt av henne. Hon skulle ringa till deras dietist för att prata om amanda och be om en tid snarast möjligt.
    Hon ansåg att barnmott SKULLE skriva ut neocate till oss eftersom vi redan provat andra mjölkfria ersättningar och de inte fungerar och för att vi inte ska behöva riskera att hon får för lite näring i sig så hon tappar den tillväxt som precis börjat. Dietisten var ju självklart inte där idag, så hon skulle ringa igen på måndag.

Kan dietister skriva ut neocate? Eller på något vis puscha på barnmott?
    Så länge skulle vi ge amanda sempers välling upptill enago, hon trodde absolut amandas symtom kommit tillbaka igen för hon får för mycket fibrer/gluten.

Stackars amanda är förstoppad och har fått tillbaka sina små kräkningar, hon vägrar bli sövd och har börjat vrida sig när hon äter igen här idag. men annars är humöret faktiskt bra än så länge.
    Hon har haft lite små prickar i "blöjan" och runt munnen men sen jag slutade ge mango/bananpure så har de försvunnit men i övrigt har hon inga problem med huden.
    Jävla barnmott, hur länge ska flickungen behöva må dåligt för att de inte gör sitt jobb? Nu är det bara kaskadkräkningar, diarreer och kallsvettningen när hon äter som fortfarande inte kommit.

mela78: Åh herre! Blir nästan rädd när jag läser om barn med så många allergier.
    Måste varit jobbigt innan ni kom på allt?
    Ska jag vara helt ärlig så låter det som att hon reagerar allergiskt igen.. Men har du tur är det "bara" förstoppning. Oavsett är det inte bra.
    Använd mer olja i maten är också ett tips, det brukar vara lösande. Upp till en matsked per dl är ok.

Men du kom hit och hämta, kollade nu och du kan få två burkar, det tar ju under timmen att köra en väg. Eller visst har ni väl bil?!
    Jag ammar ju fortfarande så jag kan amma/pumpa mer, men hoppas att jag får i nästa vecka. Eller rättare sagt jag borde få, för jag ska till refluxläkaren också i nästa vecka, så hon kan säkert skriva ut det om inte annat.
    Tycker så synd om din lilla att hon ska må så dåligt helt i ondödan...

Dietisten brukar skriva ut men läkaren måste signera för att det ska gå igenom typ. Så funkar det här i alla fall. Här tror jag det verkar det funka så att det dietisten säger skriver läkaren på. Men dietisten skriver ju inte ut om hon inte tycker det behövs och det finns ju mindre bra dietister också.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! Jag är så glad, bvc ringde vid 10 och sa att de jagar folk och har hållt på sen 8 men än så länge såg det mörkt ut. Men nu ringde sköterskan igen och har slitit med att få tag i livsmedelshänvisnign och få klarhet i allt. Slutade med att hon gick över till en annan vårdcentral och hämtade några lappar och sen skrev läkaren på. Så nu finns den i receptionen så jag och Theo ska kasta oss iväg och hämta det nu. Fick 12 burkar X4 så nu har vi recept på 96 burkar totalt, så det ska vi nog klara oss på ett tag ;) 

Helt underbart, vi har verkligen bytt till världens bästa bvc, på vårat förra så sket de ju helt i den biten. Jag har varit så stressad några dagar så jag har haft jätteont i magen, men nu är det som om jag flyger på små moln. 

Eftersom sjukhusköket också beställt hem åt oss när det nu inte är restnoterat längre för dem så ska vi hämta där med och se till att ha ett litet lager, nu när vi har recept så vi klarar oss.  
    Tack alla som stöttat oss och erbjudit hjälp. 
    *jublar* Hejja hejja! Helt sjukt att det får gå till så här men så skönt att det äntligen är fixat! Solig
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-11 16:33:28 följande:
    t0va : Gud så härligt att allt löste sig till slut :)

Idag fick det bli ett besök hos farbror doktorn för min del :( magontet fortsatte och jag kunde knappt gå upprätt. Så de ville att jag skulle komma in så de kunde utesluta uvi... Och det hade jag ingen.
    Men sen räckte det med att läkaren klämde lite på magen för att konstatera att de var svullna och rejält ömma..
    Ibs sa läkaren direkt.. Såklart .
    Så nu vet jag inte hur jag ska göra. De gör ju inga allergitester så på den vägen lär jag inget få veta. Antingen nöjer jag mig med ibs diagnosen eller så går jag ner på baskost ett tag och ser vad som händer.
    Men undrar hur min vikt kommer in i allt detta. För faktum kvarstår att jag har tappat ännu mer i vikt och det hade inte med ibs att göra sa läkaren. Och att jag dessutom ALLTID får förbaskat ont i knäna varje gång denna "reaktion" uppstår är också en gåta ...
    Just nu är jag bara sååå trött på allt..

Fresten. Dottern måste ha reagerat på något igår. Kanske 8 uppvak i natt ( tillslut fick hon aerius efter att ha kliat sig blodig i svanken ) och bajsat vatten idag. Det kan ju omöjligt bero på att hon badat.. I endast vatten dessutom ??!!
    Men då får de väl göra resten av undersökningarna för att utesluta Crohns mm...????

Usch vad jobbigt du har det.. Ärligt, jag har sagt det förr och säger det igen. Jag tror det räcker med strikt vetefritt (sädesslag) och mjölkproteinfritt.... Och då hålla jätte strikt! Ev verkar det ju funka med laktos, men ta bort ett tag för att se kanske.

Vad tror du själv?
    Du börjar ju bli en hejare på det här också, bara att du har det svårt att följa "rätt" kost själv.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 20:42:29 följande:
    Ja, det känns ju faktiskt som allergi, men jag väljer att hoppas på förmycket fibrer/gluten som bvc gissade på. Annars så är hon bra mycket känsligare nu än innan vi började med mjölkfritt. Här händer varje dag att hon blir utsatt för mjölk, fast i så små mängder att hon inte borde reagera. Ett ex, storebror äter glass, tar amandas napp, men ger sen tillbaka den efter en stund. eller så tar jag en klunk av mitt kaffe (med mjölk givetvis) och efter det känner jag om hennes mat är för varm med munnen eller så kanske jag pussar på henne. Diskar alexanders och amandas nappflaskor i samma diskvatten? Kanske jag behöver bli extra försiktig och nogrann när det gäller allt sånt? Det är svårt att vänja av sådana här små ovanor men jag har iaf börjat uppmärksamma dom så nu kanske jag kan få bort dom.

Idag på eftermiddagens mellanmål fick amanda yosa yogurt och en smörgås med lite smör på. hon älskade det. Är det tillräckligt med näring som mellanmål för en 8mån? Hon har fortfarande lite ont i magen, men hon drack sin välling i lugn och ro och somnade hyggligt lätt. sover djupt nu också verkar det som för hon lät mig diska när hon sov.

Jag skulle faktiskt kunna komma på söndag om du inte har annat för dig? Imorn kommer min mamma, lilleman fyllde 2år här idag.

mela: Ja herregud. det är ju sjukt vad det ska kosta.

t0va: Men era stackare! Ni har inte alls tur med lillemans mat just nu.
    Typiskt är det ju helg också. Men en fråga, kan ni inte åka in till barnakut? Säg som det är, ni fick fel på recept och han klarar ingen annan ersättning. Då kanske de kan hjälpa er?
    Grattis till lilleman!
    Ja, jag tror allt att vi är hemma, du kan väl inboxa när du vet tid och så!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-11 17:36:46 följande:
    Gråter Jag ropade hej förtidigt. Är helt förkrossad nu. Jag kastade in mig och sonen i bilen för att åka till bvc, fick receptet men de har skrivit fel. ProSobee istället för Profylac, det första är numera ersatt av nutramigen. Så med en vettig apotekare så kanske vi skulle kunna få ut nutra, men det har vi redan och det funkar inte för hans mage. 

Hur jävla svårt ska det vara?! De kommer inte tillbaka förrens på tisdag så jag funderar på vad vi ska göra. Vi har ett recept på profylac som förra bvc skrev ut, men de skrev bara ut en burk i taget. Funderar allvarligt på att göra en fuling och skriva dit "x6" efter 400gr som står på receptet. Sen gå till apoteket och se glad ut och hoppas att ingen märker något. Nu står det bara 400gr, eftersom de fick för sig att vi bara skulle få en burk åt gången. 

För om de hade skrivit rätt så hade vi kunnat hämta maten nu och jag litar inte på att sjukhusköket får in det nästa vecka.

Jag som var så glad, hade sett fram emot en lugn helg så blir det skit av allt. Får fortsätta späda ut den burken vi har med nutra och massa katrinplommon och hoppas att stackaren inte blir jättedålig i magen.  
    Näej, det är inte sant!

Men hämta ut den burken då så länge då så har du i helgen.
    Jag kan fortfarande skicka mina burkar som finns kvar (6 tror jag..) Tar vi dyra posten sokm går snabbast (180 så borde du ju ha dem/avin på måndag (?) hoppas jag.
  • Kavat
    Ejje skrev 2011-03-12 09:53:02 följande:
    Hur har ni som har små allergiker börjat med gröt? Sigge som snart är 6 månader är allergisk mot ägg och mjölk och har mycket eksem och därför misstanke om fler allergier. Än ammas han mest och vi ger lite Althéra och smakportioner men jag skulle vilja börja med gröt. Enago har ju bara med banan och äpple och jag skulle vilja börja med en renare gröt, typ mixade havregryn eller minutris. Vill inte ge Sinlac. Kan man direktöversätta recepten på Nutramigen med Althéra, är det samma dosmått?

Tar tacksamt emot alla gröttips .
    Om du nu misstänker fler allergier så ligger väl soja närmast till hands? Ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? För du äter inte baskost?
    Även röda saker och t.ex citrus mm kan ge eksem, så måste ju inte vara allergi nödvändigtvis.
    Går man efter vanligaste allergierna så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Hur länge har du tänkt amma, du har inte funderat på att äta baskost en tid för att se om han blir bra? Annars så skulle jag nog rekomenderat dig att hålla rättså strikt kost på honom för att introducera försiktigt och under längre tid så att du hittar orsaken. Nu kan han ju reagera mer om han får i sig det själv. Alltså andra och större reaktioner än genom bröstmjölken, men ska du hitta vad det är är det bra att ge nya saker en längre tid. Eksem är ju sena reaktioner...

I början om man vill ha slät gröt kan man tar vilket mjöl man vill. Jag gör gröt på rismjöl just nu, men funkar med majsmjöl osv.

Jag måtten är samma på Nutra och Althéra (dubbelkollade för någon vecka sedan).

Pama minutris (godare med risgröt på riktigt grötris, men det tar ju längre tid att koka) Jag kokar med risdryck och ev kokosmjölk i.

Polenta (majsgryn)

Sagogröt (potatis)

Recept finns på förpackningarna!
    Jag har alltid kokat på Carlshamns risdryck här hemma då den innehåller enbart ris. Delvis för att det inte ska bli så vattnigt och delvis för att få i kalcium. Ricedream kan innehålla kornmalt som en del utav veteallergikerna här reagerat på.
    Glöm inte oljan!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 20:56:25 följande:
    Javisst, det ska jag göra.
    Du ska verkligen ha ett jättestort tack!!
    Detta blir ju verkligen en livräddare.
    *rodnar* Jag önskar så att jag hade träffat på kunniga läkare och fått mer hjälp och råd innan min son blev så dålig som han blev av allergierna, som de hävdade inte var några allergier. {#emotions_dlg.djavulsk} Sen hittade jag hit, fick hjälp av en bra läkare och fick massa hjälp av duktiga människor här så jag ser det som mitt kall att hjälp andra så de slipper få det h-e som vi hade.
Svar på tråden Allergitråden