LillSkruttet skrev 2011-03-10 14:26:36 följande:
En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.
Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.
Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.
Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger.....
Jag tror det är samma på alla, när man väl varit i kontakt med vården angående "problem" så är det undantaget i försäkringen... Men det brukar vara undantaget i kollektivförsäkringar har jag hört, kolla med Miralicia, har för mig att hon hade det "problemet" med sin dotter. Är själv inte så insatt.
Sen har man ju inget att förlora på att försöka med Länsförsäkringar. Undrar också varför försäkringen inte skulle gälla för allergier eftersom ni skickade in papprerna innan ni varit i kontakt med sjukvården! Där kan ni ju faktiskt vara lite påstridiga, med alla rätt.
Och det är precis därför man alltid ska helförsäkra barnen dag 1 och aldrig kan byta försäkringsbolag. Alltså byter ni med dottern nu så är det nya villkor och har hon då problem dokumenterade så följer de med och ingår inte i nya försäkringen.
De är inte snälla de där försäkringsbolagen...