• Kavat

Allergitråden

NoahLeah skrev 2011-03-09 21:23:16 följande:
    Hej, någon här som vet om röda kinder och magknip kan vara tecken på äggallergi?
    Se svaret till t0va.
    Kan vara ägg, men även annat som t.ex vete, mjölk eller annat.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-10 11:32:25 följande:
    Puffar lite för min fråga angående hur mycket vete det kan tänkas vara i t ex kornmalt i flingor? Finns det ens någon teoretisk möjlighet att det finns vete i det?
    Har ni testat? Tål han Ricedream? Har du pratat med tillverkarna?

Min kille reagerar ju lika mycket på havre som vete och råg och korn, de är lika i proteinstruktur, liksom mjölk och soja är så jag har inte ens funderat i de banorna själv.. Mer än att jag aldrig skulle våga testa Ricedream till sonen efter alla jag hört reagera på det.

Jag fick ju en stor reaktion när jag åt godis med Bryggens cornflakes i. Det var kornmalt i dem, men under glutengränsen, men jag tål ju inte jag gluten och gluten finns i korn...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-09 14:55:58 följande:
    I dag ringde då Sveas läkare som har utrett henne under lång tid. Han skrev remiss till barnmottagningen, så kände vi att hon behövde dit redan i dag för att få betapred så var det bara att fara dit eller till akuten. Annars så skulle barnmottagningen kalla oss snart. Så skall hon utredas grundligt igen tyckte han. Skönt när man har en förstående läkare som tar henne på allvar. 
    Skönt, hoppas ni får bra hjälp nu!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-03-09 22:36:44 följande:
    Veteprovocation 1: Efter ett par v med långsam introduktion äter S mycket sämre än vanligt, klagar på magont. Drämmer till med pannkakor. På natten kräks hon 2 ggr, inget mer sen men det tar 3 v innan hon äter normalt igen. Samtidigt går magsjuka med just ett fåtal kräkningar på dagis.
    Veteprovocation 2: Vi drämmer på direkt, vi vill få tydlig reaktion så vi slipper dra ut på det om hon inte tål vete. ingen kräkning. Men mycket lös i magen och klagar på magont. Samtidigt härjar magsjuka.

Åh vad vi ser fram emot provocation nr 3! Obestämd
    Men det känns nödvändigt med tre för att bli helt säkra. Men först ska hon få bli bra!
    Lurigt...
    Varför är det så mycket lättare att tolka andras barn?
    Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-09 22:38:52 följande:
    K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.
    Eller så år ni åka hit. Du får hojta till om ni kanske ändå har vägarna "förbi".

Du läste det jag skre va? Att om hon inte tål nutra eller althera och ni ändå inte får neocate så är det ingen ide att provocera. Ni har ju ingen nytta av en dianos just nu. Den kan vänta ett par månader.
    Sen tycker jag att de borde tänka på hennes välmående och skrva ut neocate ett par månader och sedan provocera för att ni ska få ytterligare. Fråga om de kan möta er halvvägs?

ursäkta alla apostrofer och stora bokstäver som fattas, enhandsskriver.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-10 14:39:58 följande:
    Har vi diagnos skulle det inte vara helt omöjligt med recept sa sköterskan, men neocate skrivs definitivt inte ut till de som inte har diagnos mjölkallergi eftersom de nästan enbart skriver ut det till sjuka barn. Finns ingen att köpa utan recept här i närheten heller tyvärr så kanske borde jag få vägarna förbi. vart bodde du? kungsbacka?

har kommit på amandas problem här nu. tror hon är förstoppad. har som uppstötningar hela tiden och både igår och idag har hon bara fått ut litegrann, stenhårda små harpluttar. för mycket välling antar jag så detta går inte längre.
    Okej, då är jag med.
    Om du ska vara riktigt påstridig (vilket jag hade varit i din sits) borde du ringa och säga att hon är förstoppad och fråga om du inte kan få recept på en månads Neocate åtminstonde så att hon kan återhämta sig innan du provocerar. Hur ska ni annars veta vad som är vad. Sen bör ni väl få hjälp/råd med förstoppningen också...
    Och sen provocera för att få en diagnos och ev. mer Neocate...?

Bråka på!

Japp, Kba.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-10 14:26:36 följande:
    En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
    Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
    Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.    

Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.

Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.

Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger..... 
    Jag tror det är samma på alla, när man väl varit i kontakt med vården angående "problem" så är det undantaget i försäkringen... Men det brukar vara undantaget i kollektivförsäkringar har jag hört, kolla med Miralicia, har för mig att hon hade det "problemet" med sin dotter. Är själv inte så insatt.

Sen har man ju inget att förlora på att försöka med Länsförsäkringar. Undrar också varför försäkringen inte skulle gälla för allergier eftersom ni skickade in papprerna innan ni varit i kontakt med sjukvården! Där kan ni ju faktiskt vara lite påstridiga, med alla rätt.

Och det är precis därför man alltid ska helförsäkra barnen dag 1 och aldrig kan byta försäkringsbolag. Alltså byter ni med dottern nu så är det nya villkor och har hon då problem dokumenterade så följer de med och ingår inte i nya försäkringen.
    De är inte snälla de där försäkringsbolagen...
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-10 19:59:28 följande:
    Sen har jag ett outlöst recept på Neocate LCP om det är någon som vill att jag hämtar ut det? Det kostar ju 120 kr, eftersom det är en livsmedelshänvisning, plus frakten (tror Schenker blir billigast). Totalt 12 burkar.
    Mithrandil!?!
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-10 19:56:41 följande:
    Idag har vi varit och träffat våran underbare läkare! Tänk, jag har bara lovord om honom, och det är sällan jag har den inställningen om en läkare (särskilt efter åren i Göteborg ). Han bytte ut barnens astmamediciner och så fick de inhalatorer istället, och jäklar vilken skillnad!!!

Det bästa var ändå att Neelah fick ett jättekraftigt anfall just där inne hos honom, ganska precis efter han lyssnat på hennes lungor och konstaterat att "det lät ju inte så där jättefarligt" och därefter konstaterade han ganska krasst, med väldigt stora ögon på Neelah, om hur snabbt de kan skifta i andningen och bli jättedåliga (vilket jag försökt förklara för alla, men ingen lyssnat på).

Han skrev ut medicin som vi kan ta med till förskolan, och sa att om de ifrågasätter Timons vikt nåt mer så kan de ju ringa upp till honom så kan han visa svart på vitt att Timon går upp i vikt hemma, men inte när han är på förskolan, så NÅT är det ju där. Precis som vi redan misstänker! Skönt att faktiskt ha upptäckt ett samband tillsammans med läkaren, och att han står på vår sida. Och det bästa av allt så skulle han självklart skriva sin del av läkarintyget till vårdbidragsansökan (tillsammans med Timons epilepsiläkare, som bara ville skriva sin del om epilespin). Så nu vet vi att vi har läkarna bak i ryggen helt och hållet när vi skriver vår ansökan!!!

Skönt det känns med sådana här dagar {#emotions_dlg.flower}
    Det är så härligt när man känner att läkaren för en gångs skull är på rätt plats.

Ler lite när jag läser om Neelah och att hon fick astma-anfall rätt tid och plats. Så har det ju varit med liten, han har lyckats spy kaskader, fått panik-skrikattacker och blivit blå för hans reflux "spökat" mm när vi varit på bvc, läkare mm till skillnad från lilleman som alltid var nöjd och glad när vi var iväg och ingen trodde oss..
    Det underlättar helt klart att saker händer på rätt plats.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-10 20:05:05 följande:
    Trållmor : underbart att höra :) en liten nyfiken fråga . Vilka inhalationer fick de nu? Och vilka har de haft innan ?

Själv har jag sååå ont i magen och vill bara krypa ur mitt skin :( känns precis som allergimage så något knas måste jag ha fått i mig. Problemet är att jag inte har någon aning.
    Det kom i samband med middagen då jag åt Findus färdigrätt kyckling curry. Men den åt jag senast i söndags utan att reagera :(
    Nu ska jag krypa tillbaka i fosterställning och hoppas att set släpper :(
       Denna?

www.findus.se/produkter/enportionsratter/wardshus/kycklingfile-curry/

stärkelse? skummjölk?
Svar på tråden Allergitråden