• Kavat

Allergitråden

AllieF skrev 2011-03-25 21:51:05 följande:
    Jag misstänkt från början att Didrik var allergisk mot något, för vanlig ersättning, gröt och välling gjorde att han kaskadkräktes, ibland flera gånger. Ingen tog mig på allvar och han hann bli 8 månader innan vi fick kallelse till allergicentralen (då hade jag redan börjat med Sinlac som är fri från mjölk, laktos och gluten- och det var inga problem). Det visade sig att han var överkänslig mot mjölk (jag tror det hade börjat försvinna eftersom att han faktiskt blivit lite äldre), men chockerande nog visade det sig också att han är allergisk mot ägg. Det hade jag aldrig misstänkt, eftersom att han aldrig åt äggprodukter. Fick veta sen att min halvmoster också var äggallergiker, men jag vet inte om det är relevant. 

Hursomhaver, för en vecka sedan så var vi tillbaks till allergicentralen, och då visade det sig att mjölköverkänsligheten var helt borta, men äggallergin verkade ha blivit lite värre. Är det möjligt? Eller kan utslagen vid testet variera i storlek, utan att det nödvändigtvis måste betyda att det har blivit värre? Det har ju gått 6 månader sen första testet, och även fast inte skillnaden var överdrivet stor, så syntes det tydligt att utslaget var större.
    Kan säkert variera lite. Sen varierar ju även reaktionerna från dag till dag. Alltså är man samtidigt förkyld så är immunförsvaret nere och då reagerar man ju ofta mer på samma mängd allergen. Detsamma borde gälla när man gör pricktest. Och de kan visa falskt, både falskt negativt eller positivt.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-26 20:39:27 följande:
    Det är just Sagolika hon får, men jag tror egentligen mer på gröten. Barnakuten tyckte att jag skulle fortsätta ge Sinlac, men jag kände själv att jag inte ville ge den mer så hon har inte fått sen i förmiddags. Var rädd att den kanske gjorde henne sämre i magen också och hon har faktiskt blivit mycket bättre under dagen. Har gjort risgröt på flera olika sätt men hon har ratat allihop och knappt fått i sig något alls idag... hoppas det går bättre imorgon annars vet jag inte vad jag gör.

Förutom mjölk och ägg är det vete hon inte tål. Tomat, nypon, jordgubb och päron funkar inte heller men det räknas väl inte som allergier?
    Mycket sylt på gröten?
    Har ni provat Sagogryn (potatis), Polenta (majs) gröter?

Nja, nog kan man vara allergisk mot allt, men de brukar sägas att det är överkänsligheter av någon anledning. Förmodligen för att det inte brukar visa på tester. Men å andra sidan brukar de inte vilja testa sådant heller...
    Men överkänslighet/allergi, ja, enligt de kriterierna ska mellansonen inte vara allergisk mot havre och innan jul när han tog i syrrans havregrynsgröt fick han nässelutslag...

Hoppas att hon blir ännu bättre imorgon och att ni har hittat orsaken.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-26 20:12:52 följande:
    Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?

allt är total kaos och det blir ingen reda på nånting! Jag blir så trött.
    Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

förstår inte hur man ska klara det här.
    Först en stor kram! Det som får mig att kämpa är mina barn. Och till viss del är det ju de som orsakar allt jobb. Men jag vill att de ska få må bra och försöker få dem att må så bra det bara går, i den mån jag kan. MEN det är körigt när man inte känner att man har tid. Det är superjobbigt när man känner sig som en dålig mamma. Jag kan inte skälla på en bebis som inte sover, då är det lätt att istället pga sömnbristen blir sur på en 3-åring som vägrar ta på sig eller en 5-åring som gör allt för att jävlas med sin lillebror.. Sen är de världens gullungar ibland, men de är ju också barn. Det är lätt att man låter den äldsta göra mer än vad hon borde behöva. Å andra sidan så mår hon inte dåligt för att hon får hjälpa till att ta fram mellanmål eller hämta en blöja eller vad det nu kan vara när jag är upptagen med bebisen.

Men det var jobbigare med två än med tre. Ingen tröst för dig om du inte vill låna en till?
    Jag gick hela dagarna med mellansonen i sjal fram till han var 10 månader, då fick vi bort allt han inte tålde så då blev han en helt annan bebis och gick faktiskt att sätta på ett golv i några minuter.. Jag pusslade och läste väldigt mycket med storasyrran. Satt jag och ammade fick hon gå och hämta en bok och så läste vi. Sjöng, vet inte hur många gånger vi haft sångböckerna. Hon lärde sig bilder och kopplade till sången och jag halvlåg med bebis i sjal och sjöng ur minnet för jag orkade inte öppna ögonen ibland.
    Så försök att hitta saker ni kan göra tillsammans med Amanda, men som är för Alexander. Hon bryr sig förmodligen inte lika mycket som han gör.

En parallell fråga.
    Vad äter de nu? Kan Amanda få i sig något hon inte tål som gör att hon blir tätare och får ,mer astmabesvär?
    Alexander har inte fått i sig något han inte tål efter ägget, eller vad det då det började det här arga? För mina stora blir otroligt arga och ilskna och har humörsvängningar när de inte mår bra, efter de fått i sig saker de inte tål...

En sista sak, glöm inte av  att ta hand om dig själv. Hjärta
    Jag mådde kasst jätte länge, men barnen mådde ju så mycket sämre så jag sökte aldrig hjälp, för det fanns ju så mycket annat att skylla på med min hälsa... Så dumt, för jag blev bara sämre och sämre tills jag fick gjort glutenprovet och insåg att det fanns andra orsaker till min trötthet och magproblemen mm. Kram!
  • Kavat

miracle maker

Sinlac Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (natriumfosfat), maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).

Det är ju typ enbart ris och fruktkärnmjöl i. Fruktkärnmjöl måste bort och sen är nästa ingrediens socker...

Så prova både gröt på Pama minutris och rismjöl och kanske koka egen på grötris? Kanske det du gjorde förstås. Men det är olika konsistens och gillas olika mycket och så ta socker i! Det är säkert det som är hemligheten till att de äter Sinlac. Sockret drar man sedan ner på efter hand. Och så en massa god sylt?

Men tänk på att den inte är fullvärdig om du gör den själv så den bör egentligen berikas med modersmjölksersättning om det äts flera portioner om dagen och det inte äts varierat i övrigt.

• Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-27 08:36:56 följande:

t0va skrev 2011-03-26 22:36:09 följande:
    Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  

K Kavat: Jag har testat både Pama minutris och Risentas rismjöl, har kokat med vatten och med havremjök, smaksatt med socker/kanel, vaniljsocker, blåbärssoppa... men har faktiskt inte testat med sylt, får köpa hem idag och testa! Antar att hon äter den till slut, bara hon blir tillräckligt hungrig. Jag har även testat att göra gröt på ren havre och polenta, blandat med Sinlac, rivet äpple mm men inget har fallit den lilla hönan i smaken... riktigt kräsen är hon!

Vi har en tid hos allergiläkaren om drygt två veckor så jag ska ta upp det där med ersättning då. BVC tyckte i höstas att jag skulle ge henne nutramigen 2 men läkaren ville inte skriva ut det dels eftersom jag ammade, dels för att det funkade bra med havremjölk och inte rörde sig om några större mängder hon skulle behöva.

t0va: hur reagerade din son på Sinlac? Lös mage? Dottern fick bara Sinlac på morgonen igår, hade 5 diarrér innan lunch men faktiskt inte en enda efter det (kan ju också bero på att magsjukan gått över). I morse vaknade hon vid femtiden och var vrålhungrig eftersom hon inte åt igår och maken gick då och gjorde lite välling till henne på sinlac och havremjölk. Nu är magen uppsvälld som en ballong och de röda prickarna runt munnen har blivit värre, men inget i blöjan än så länge *peppar, peppar!*  Att magen är uppsvälld kan ju också bero på att hon inte ätit på länge innan så jag är lite osäker på hennes symtom i magen.

Låtter välldigt misstänkt med Sinlac.
    Be att få någon god ersättning, jag tror du kommer att få jätte svårt att få henne att acceptera Nutramigen-smaken.

Blåbärsoppa i gröten? Ta något hon verkligen gillar.

Jag hade nog fasen gjort en chansning på annan välling med blåbärssoppa i. Min mellankille älskade banan och det visste vi att han tålde men vi fick inte honom att ta Profylacen. Så vi mixade banan i vällingen. Han åt.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-27 14:06:37 följande:
    Risentas är SärNär så den ska vara ok, även Oldas alla produkter har jag för mig är SärNär. Däremot är Saltå Kvarns inte SärNär - i varje fall inte än. De har väl planer på det har jag läst ngn sstans men det är inte genomfört än vad jag vet.
    Trållmors N reagerar på Oldas risgröt...
    Min lille gjorde det också den enda gång jag testat, så jag är osäker och har ännu inte vågat testa igen.

Oldas är märkt naturligt fri från gluten, mjölk, ägg och soja, så den ska ju vara ok.. Men frågan är om den kontamineras av något annat...? Vet inte hur det funkar och har ej varit i kontakt med dem och hört efter.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-27 21:35:25 följande:
    Någon som har koll på hur länge man ska vara utan havre och vete innan magen mår bra igen ifall man reagerar? 

Nu 1 vecka senare så är det fortfarande massa löst bajs som fräter massor. Stackaren är så röd i rumpan.  
    Det tar 2 veckor innan proteinerna sägs vara ur kroppen, sen kan det ta ytterligare tid innan magen "läkt". Så minst 3 veckor skulle jag sagt.

Men jag undrar en annan sak. Har ni introducerat annan mat till honom? Alltså potatis, kött osv? För om man misstänker diverse födoämnesallergier så är det egentligen bättre att introducera saker man tror de kommer klara av. Så att man både vet att det funkar med annan mat och att de har en "bas" att stå på. Det är ingen panik att veta nu när de är så små om de tål vissa saker. Man kan vinna på att vänta och magen har hunnit bli mer stabil och van vid mat.

Varje gång jag testade nya saker på mellankillen spydde han och blev dålig så jag fick lite panik. Jag upplevde det som han reagerade på allt. Men efter 2 månader på rätt kost (som han tålde) så blev han bättre, då var han 12 månader. Sen kunde vi introducera en massa saker som vi trott att han var allergisk mot.

Denna gången gör jag tvärtom, jag tar nästan för givet att det de övriga barnen inte tål tål inte han heller och väntar med att testa allt det tills mycket senare när han har äter mer varierat. Men jag har ju kontakt med dietist i och med att det varit så krångligt med maten med de andra och även med denna lillte.

Så mitt stora tips är skynda lugnt. Inte någon panik att testa sådant som ni tror han mår dåligt av. Bättre att få hans mage under kontroll och få lite lugn och ro och glädjas åt när han får testa nya saker (som ni tror han tål).
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-27 22:32:50 följande:
    Tack!
    Det gör det säkert, bara amanda får bli frisk och hålla sig frisk ett tag.
    Det ena har bara avlöst det andra här i det sista så det har nog bara blivit förmycket av allting. {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det lugnar sig för er nu!
    Alexanders kinder låter som typiska eksemkinder, just elefanthuden. Kan bara säga att humöret påverkas väldigt om mina fått en allergisk reaktion. Och ja, de är glada emellan, men humöret pendlar väldigt.
    Det är tufft med allergier och sjuka barn, och speciellt om du är själv till stor del. Hjärta Kram!
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-28 10:01:21 följande:
    Hmm min stora kille som vart allergisk mot mjölk, soja o ägg när han var liten, men som nu tål allt, har fått ett utslag i nacken som inte ger med sig.. Nästan som eksem. Har smörjt med miniderm, det är torrt. Hoppas det är någon hudreaktion på nåt, vill inte börja om med alla allergier hos honom! Han är tre och ett halvt.

Ni som ammar/ammat o har allergiska barn, har ni väntat längre med smakisar och gröt o dyl? Jag ammar helt och vill verkligen inte börja med annan mat på läänge än, men hur har ni tänkt? Bebis är bara 2,5 mån så det dröjer ju tack o lov än så länge.
    Jag helammade till han var 6 mån.
    Nu när han snart är 8 månader äter han Neocate, rapsolja, rismjöls-gröt, Carlshamns risdryck, Vårgårda puffat ris, kokt ris, potatis, Carlshams flytande margarin, sötpotatis, palsternacka och nötkött. Jag ammar än till hälften ungefär men försöker ge så att han blir mätt dagtid, Neocatevälling och mat då. Om Neocaten kommer någon gång så var egentligen tanken att sluta amma snart då jag själv inte mår så bra längre på denna kosten sedan jag tog bort lax och omega3. Men vi får se hur det går, ska testa linfröolja nu och se om det har någon effekt... Känns oerhört trist att "tvingas" sluta amma.

Men vi har ju haft väldigt speciellt med honom under hela tiden då han reagerat på så mycket under amningen och även har reflux och jag äter lite utökad och förminskad baskost nu.

Håller tummarna att det inte är allergi.  Nacken, det är ingen mössa eller lapp från overall eller liknande som ligger och skaver?
  • Kavat
    idamarja skrev 2011-03-27 22:47:18 följande:
    hejhej, jag har aldrig skrivit här förut, men nu har vi fått reda på att vår son på 1½ år har en rad olika allergier. De tre allvarligaste är soja, mjölk och gluten, eller de e väl de som påverkar kosten mest. Läser o ser att det finns mkt kunskap här, jag vill ge gröt till honom men vet inte vad jag ska ge för gröt. Någon som har bra förslag? 
    Hej och välkommen!
    Är det glutenintolerans eller veteallergi din son har? Tål han havre?
    Vi gör precis som 3busfrön skrev gröt på Pama minutris.
    Sagogryn - potatis
    Majs - polenta
    Bovete och hirs kan man också koka gröt på, blir lite grövre och mer lik havregrynsgröt.

Jag har alltid kokat med risdryck för att få i dem kalcium och så har vi mjölkfri modersmjölkersättning att berika med. Har ni det?
Svar på tråden Allergitråden