• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-04-14 12:16:33 följande:
    Kavat : jaadu, fråga mig inte hur de tänker här. Jag har ingen aning ;) vi får se vad de säger på måndag. Nu har hon inte bajsat på två dagar så vi får se om jag måste höja dosen :(
    Angående eksemen har du rätt. Alltså hon är ju aldrig helt fri utan har någon torr fläck där och någon prick där. Men bara så lite att vi inte orkar bry oss. Hon har inte ont av det.

Hur mår ni?
    Säg till på måndag då att nu får det vara nog. Låter helt sjukt att hon är så förstoppad utan att de gör något. Det är ju helt klart värt att prova.

Vi mår väl som vanligt nu för tiden. Lilleman fick i sig något i helgen och i måndags. Sammanföll tyvärr med kycklingfärs OCH 2 bitar av Urtekrams gumminallar... Om det var samma orsak... I lördags var han dessutom på barnkalas med korvbröd osv men maken var ju med. Så det kan ju ha varit två helt olika saker.

Finns det någon av veteallergikerna som tål / inte tål Urtekrams gumminallar? Är inte särnärmärkta, men ok enligt innehållsförteckning..

Dottern har klåda och eksem (rött) på benen och i nacken av något som vi inte vet vad det är... Något nytt eller åtminstonde ny klåda och är helt röd på låren och även i nacken/hårbotten... Hon fick smaka ett par bitar av ovan nämda godis, men känns som en väldig kraftig reaktion för så lite. Så den godisen får maken äta upp för jag vågar inte chansa igen.

Liten är lite förkyld och är inte bra i sin reflux och jag behöver sova (och träna och få ett ton med ork). Så det är väl som vanligt!
  • Kavat
    MariaWe skrev 2011-04-15 15:03:52 följande:
    Han dricker Ekströms som innehåller guarkärnmjöl. Men börjar han visa reaktioner på något plockar jag bort det!

Får de (veteallergiska) inte äta kellogs corn flakes? För det får han. Dock äter han kanske bara 10-20 st per gång...

Vore ju helt fantastisk om du visste namnet på blåserna!

Någon som vet om allergiska barn får fle/längrer biverkningar av MPR-vaccinet? Min son fick nyss det och häromkvällen (7 dagar senare) satte det igång. Hööög feber och kass i magen. Undrar bara hur länge man kan räkna medf att det håller i sig fast jag antar att det är väldigt individuellt! Hade inga sådana bekymmer med äldste sonen....
    Nej, Kellogs är inte ok för en glutenintolerant ens. Alltså det innehåller för höga mängder gluten för att kallas glutenfritt och en veteallergiker brukar vara känsligare än så...
    Men det är ju samma sak där, klarar han av dem helt utan problem så bör han ju kunna äta dem...?

Kan det här vara något?
    "Palmoplantar pustulos, PPP, är områden med rodnad, fjällning och varblåsor i handflator och på fotsulor. Blåsorna innehåller döda blodkroppar och innehållet är sterilt. Blåsorna är först gula, blir senare bruna och fjällar av. I handflatorna sitter PPP-blåsorna oftast på lillfingersidan och upp mot handleden. På fötterna är den vanligaste platsen i hålfoten. Hudförändringar kan finnas bara på en hand eller fot, eller på båda händerna/fötterna och ibland på alla fyra ställena. Kan läka ut av sig själv eller med behandling, men återkommer ofta igen. Betydligt vanligare hos kvinnor och hos rökare."

Är du säker på att det är sen reaktion på vaccinet? Låter konstigt att det kommer sååå sent. Tror mer på annan sjukdom och kass mage av febern. (Eller allergireaktion?)
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-14 19:15:55 följande:
    Fy vad trist med nya reaktioner =/ Här har vi också haft ett par de senaste veckorna. Känns som att Bella alltid reagerar på något var och varannan vecka. Ibland känns det som att det är vi som är dåliga på att hålla reda på henne men så är det inte =/ Måste väl bero på att hon är såååå känslig mot det allra mesta och reagerar på mängder man inte ska reagera på? Eller vad tror du ?
    Inga bilder på dotterns eksem att visa upp? Vi kanske känner igen dem och kan härleda till något specifikt ? Jag kan på Bella ser exakt vad hon reagerat på utifrån eksemen ( nästan alltid i allafall ;) )

Måste komma med en lite OT fråga. Våra barn är sjuka heeela tiden. Sen efter jul har jag vabbat jag vet inte hur många dagar. De veckor jag kunnat jobba hela kan jag räkna på EN hand. I februari jobbade jag 9 dagar...då utspridda på 4 veckor =0 Min man har en hel del vabb han med. Och då är inte ens de dagar de varit sjuka på helgerna inräknade..
    Vi försöker klura ut varför de är sjuka hela tiden. Det har varit feber, lååånga förkylningar, astma, krupp, magsjuka, vattkoppor, ögoninflammationer, öroninflammationer och utrinvägsinfektion. Alltid är det något =/
    Vi har varit inne på mögel. Men om det nu hade varit det, hade inte alla i familjen varit sjuka då? För varken jag eller min man har blivit drabbade..
    Någon som har någon idéer om dessa ständiga sjukdomar hela tiden ? Eller har vi bara otur ?
    Allergier = nedsatt immunförsvar = ofta sjuk. Detsamma gäller ju för astma så har man dubbelt upp så blir man absolut oftare sjuk.
  • Kavat
    MariaWe skrev 2011-04-15 19:59:39 följande:
    PPP stämmer inte riktigt in tyvärr..... Vet inte vad det kan vara, skumt är det i alla fall!

Japp, jag är säker på att det är vaccinet! Biverkningarna på MPR kommer efter 7-12 dagar. Han har reagerat på tidigare vaccinationer också, men då har det kommit samma dag!
    Oj, det var mer än jag visste. Trodde alltid det blev inom några dagar. Mina barn har aldrig blivit dåliga av några sprutor vad jag kan minnas (fast då har jag ju trott att de blir sjuka inom några dagar från sprutan).
  • Kavat
    bebi3 skrev 2011-04-18 15:25:00 följande:
    jag har i dag varit och träffat dietisten om vår dotter Ida som är allergisk mot mjölk, vete och ägg. Eftersom mjölk var värst började vi utesluta det, men ingen förbättring med eksemen alls (allergierna har bara yttrat sig via eksem och så har hon ju också astma och pälsdjursallergi, men som yttrar sig på annat sätt med andning, näskli och luftrörssvullnad). Nu tycker hon vi ska utesluta även vete och ägg. Hon sa att det är ok att använda sempers mjölsorter, finax mjölsorter och även fria bröds produkter (de som är fria från ägg och mjölk så klart) för även fast de innehåller vetestärkelse så är det så rena produkter sa hon så det är så otroligt låga halter och 80% av alla veteallergiker klarar tydligen vetestärkelse vad jag förstod det som. Ida har ju "bara" liten förhöjning på ägg och vete, men då tarmen och immunförsvaret varit störd så länge av mjölken behöver allt uteslutas för att se om det blir någon bättring. Någon som känner till nått om dessa produkter och som kanske själv använder dom till sina veteallergiker?
    Och jag undrar var hon fått de siffrorna ifrån!?
    Om man går på barnen som varit i omlopp här i tråden de senaste åren så är det väl ett par som tål vetestärkelse och gissar på ca30 som inte gör det. Typ.. Men de som tål vetestärkelse kanske aldrig hamnar här?! Jag vet inte, men det är bara att testa och se hur det går.

Jag hade nog kanske gjort tvärtom, uteslutit allt för att få henne helt bra och se om det blir bra och sen gett med vetestärkelse för att se om det blir reaktion.. Det är bra att veta att de flesta glutenfria produkter innehåller antingen vetestärkelse eller guarkänrmjöl och det är rättså vanligt att man inte tål soja/sojasläktingarna om man inte tål mjölk, ägg och sädesslagen.. Bra att känna till även om det inte visade på testet på sojaallergi...

Sen om man har eksem som symptom så är det en sen reaktion och pricktest och RAST (blodprov) visar på snabba reaktioner, så det säger egentligen inte så mycket om hur allergisk hon egentligen är mot det. Hon har förmodligen både snabba och långsamma reaktioner och då kan de långsamma reaktionerna vara större än de snabba, men det är bara de snabba man mäter på testerna. Är du med på hur jag menar?
  • Kavat
    bebi3 skrev 2011-04-18 19:48:28 följande:
    nej alltså dietisten sa till mig att dessa bolag (semper, finax, fria bröd) säger att de har så rena produkter så det innehåller bara en liiiiiten mängd vetestärkelse. Ida hade ju bara en lätt förhöjning på vete och ägg, men dietisten sa att man kan behöva ta bort allt nu för att lugna kroppen och tarmarna som under en lång tid utsatts för dessa ämne som hon inte tål.

Det här med 80% hittade jag i en veteallergitråd här på familjeliv, och den tjejen hade fått info från sin dietist om detta, men enligt Idas dietist kunde vi köra med dessa produkter. Vi ska till allergikliniken nu i maj så då kommer de testa för en hel ny rad med födoämne. Kan ju hända att det tillkommer fler saker som kan vara orsaken till eksemen. Eller kan det vara så enkelt att eksemen också påverkas av när hon känner av häst, hund eller katt som hon också är allergisk emot.
    Ja, jag förstod vad dietisten sa. Men det är inte säkert att hon har rätt. Du måste testa dig fram.

Men att ta bort allt nu är helt korrekt.

Testerna är som jag skrev inte helt tillförlitliga, så oavsett vad det visar på testerna så måste man prova sig fram själv. Speciellt om hennes största besvär är eksem som är en LÅNGSAM reaktion. Testerna visar på snabba reaktioner...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-17 20:11:53 följande:

Har inte varit inne på evigheter känns det som.
    Allt är verkligen upp och ner, fast det känns lite som om det är påväg att vända här nu.
    Ska försöka ge mig på att läsa ikapp men har ett par snabba frågor.

Min mamma är väl mest troligt glutenintolerant och har (eller ja, mest troligt då) hudceliaki.
    Hon tog bort gluten ur kosten och mådde jättebra, men sen när hon skulle göra prover så började hon äta gluten igen och blev jättedålig. men nu har hon varit utan ett tag igen med några få "misstag" men hon säger det känns som om hon reagerar på nästan allt hon äter nu.

Vad innebär egentligen att äta enbart baskost?

Någon som har bra förslag på vad man kan äta som frukost och mellanmål och liknande om man bara ska äta baskost? hur länge bör man äta baskost innan magen börjar bli något sånär i form igen?

Min mamma fick tipset att äta något som hette L-glutamin, fungerar det för att läka tarmen snabbare?

Baskost, kolla Miralicias blogg utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost

Jag reagerar på allt typ och är jätte känslig. Är jag supernoga med att tvätta mig innan jag äter med händerna och inte äter glukossirap, dextros, druvsocker mm så är jag ok. Men jag läste även någonstans att t.ex jod (salt) kan ställa till det om man har DH...? Men jag har inte kunnat utvärdera det än.
    Är det klåda hon reagerar med? Mage också?

Jag gör egen müsli, egna smörgåsar och har Carlshamns risdryck till t.ex.

Inte hört talas om L-glutamin...?

MIRALICA?? Hjälp!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:17:32 följande:
    Oj.. glömde meddela att jag redan hittat baskost på Miralicias blogg.
    På hennes ev HC så är det framförallt klåda och att det blir röd/lila men hon säger att hon blir "dålig hela hon". Får som magkatarrsont, huvudvärk, trött, tung i kroppen och öm i leder. Förstoppning och otroligt uppsvälld mage. Sen har jag kommit på en sak som bekymrat mig länge, mamma har varit otroligt lättstött i ett par år och kan bli vansinnig för minsta lilla. När hon var glutenfri var hon gladare än hon varit på länge men såfort hon får i sig något med vete/gluten så blir hon arg som ett bi. Iaf glad att jag kunnat hitta problemet på varför hon är så arg hela tiden. Vet att jag frågat henne om det om och om igen ungefär lika länge som hon haft utslagen. 2-3år.
    Känns igen. Alltihop. På gott och på ont kanske. Men jag blir helt enkelt kass. Känner mig sjuk liksom och otroligt lättretad. Det hänger ju ihop med att man mår så dåligt, stubinen är väldigt kort minst sagt och ja, nu kanske det mest är min familj som märkt något och då speciellt maken.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-04-18 18:43:42 följande:
    Hej i tråden! I dag har sambon varit till läkaren med yngsta dottern. Vi fick då veta att hon lider utav Quinckeödem. Går att läsa om detta här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=8... Låter verkligen som vår dotter. Skönt att få veta då det varit så otroligt konstigt med henne. Någon som hört talas om detta?
    Intressant!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:56:36 följande:
    Haha.. ja då fick jag det bekräftat ännu en gång.
    Då beror nog hennes vredesutbrott på gluten då.

K Kavat: Du var "bara" glutenintolerant med HC va? Eller har du fler allergier?
    Brukar itne en "vanlig" glutenintolerant klara tex vetestärkelse och glukosirap och liknande?
    Kan du äta tex glutenfritt bröd? Min mamma sa hon kände sig dålig efter att ha ätit något bröd vi köpte i affären som varken innehöll gluten eller vetestärkelse. Hur kommer det sig?
    När jag äter som lilleman, dvs utan druvsocker, dextros, glukossirap och allt annat som är gjort av vete (i de flesta fall) så är jag ok. I och med att han äter som han äter och vi lagar gemensam mat så är det så sällan jag äter något med ovanstående i. Men det ska ju vara ok för en vanlig glutenintolerant, de flesta brukar även klara vetestärkelse. Men jag gör det inte.

De gångerna jag testade blev jag dålig så nu har jag inte vågat. Men i efterhand har jag ju märkt att min mage slår bakut på majs, så det finns väl möjlighet att jag inte tål majs. Men nu äter jag ju typ helt ovarierat för liten reagerade på allt. Men jag åt som ovan i 1,5 år och mådde ok. Varenda gång jag testade typ halvfabrikat som innehöll glukossirap osv så blev jag dålig. Jag märker det inom 15 min att jag får klåda i ansiktet. Magen kommer ju senare...

Har hon tagit bort laktos? En annan sak som säkert kan spela in. Jag tog ju bort laktos först. Hon bör ju inte få eksem av laktos men svullen och kass mage osv, absolut! Kanske bör hon tom. ta bort mjölkprotein ett tag för att hjälpa magen på traven?!

Ja, det är superlurigt men kan säga att jag har ätit ute kanske 20 gånger på 3 år? Och för det mesta funkar det, men jag har tex fått reaktioner på kebabsallad (från pizzeria) en gång, medans det funkat 5 gånger osv... Så det är lite risker man får ta. Det yr ju en del i luften i en pizzeria och ja, kan vet ju aldrig hur hygienen funkar. Jag är som sagt superkänslig.
Svar på tråden Allergitråden