• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-05-03 11:55:16 följande:
    Har en fråga, theo är fortfarande dålig i magen och bajsar väldigt löst. Han har ätit havregrynsgröt sen 1.5vecka tillbaka, den vanliga så samma som jag. Nu när jag misstänker vete, bör jag fortsätta ge det men inget vete och se vad som händer eller är det smartast att ge ren havre eler kanske risgrynsgröt och sen prova havregryn igen? 

Natten var rätt lugn i alla fall, han ville inte sova som vanligt men åt bara 3dl inatt och vägrade flaskan några gånger när jag försökte för han vaknade och pep lite. Så det är positivt i alla fall.  
    Om han är allergisk mot vete så kommer han förmodligen inte tåla vanliga havregryn. De är inte rena och kan innehålla upp till 2% andra sädesslag utan att det behöver märkas ut.

Jag hade nog tagit bort havre helt och ersatt med ris tills magen stabiliserat sig och sedan testat med ren havre. En tanke som slog mig när du skrev att han mer eller mindre alltid har eksem är att han faktiskt fortfarande får i sig något han inte tål. Om han är allergisk mot vete så räcker det med största sannolikhet att han äter vanliga havregryn för att reagera.
    Sen hänger allergi mot vete, råg, korn och havre ihop så ha även det i åtanke. Att han kan vara/blir allergisk mot de andra väldigt lätt.
    Sen finns det givetvis de som inte tål en av sakerna, men kombinationen är inte ovanlig här i tråden i alla fall.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:28:27 följande:
    tror de sa 0.10 på mjölk, vete och soja och 0.19 på äggvita.
    men kollar de bara äggvita?

de kollade inte gluten vad jag vet. trodde vete var samma?
    Åh, nötter! Sorry! Men blir så arg. Du kan absolut inte kunna, det är deras jobb, men när de inte kan sitt jobb!?!?
    Nej gluten och vete är inte samma!!! Man får INTE ta bort gluten/vete innan du har kollat glutenintolerans...

Snälla, ring dem och fråga om de kollade gluten annars gå så fort ni bara kan och ta ett blodprov. Du kan ju tillägga att din mamma har glutenintolerans...
    *suckar högt*

Kram!!!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:28:27 följande:
    tror de sa 0.10 på mjölk, vete och soja och 0.19 på äggvita.
    men kollar de bara äggvita?

de kollade inte gluten vad jag vet. trodde vete var samma?
    Resten ska du absolut ta bort (mjölk, ägg minst).
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 12:49:25 följande:
    Kavat : mår liten bättre ? Har tänkt på er en massa. Blir alltid orolig när det gäller små barn och andningproblem!

ViFrånLandet: hur mår G idag ? Har natten gått bra ??
    Ja, han är bättre nu. Men idag är femte dagen med pc och först idag har han ätit mat t.ex. Han har blånekat fram tills idag. Så frågan är om han hade något mer än öi. Hon kollade t.ex inte ens halsen..

Men oavsett så borde ju pc tagit även det. Han hostar fortfarande en del och är väldigt rossling och slemmig, men hoppas det ger sig de med. Tack för att du frågar!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:50:34 följande:
    Vad menar du med hade reaktion på?
    Jag vet ju egentligen inte alls vad han reagerar på.
    Jag misstänker ju ägg för att han svullnade upp och blev flammig i hela ansiktet när han åt cheesecake när han var mindre. att han fått diarre och blivit extra tjurig när andra äter ägg.

Soja tänker jag mig också att det kan vara för att han fått som blåsor i munnen efter vi ätit sushi och för att sist så svullnade hans hand upp och han skrek att han hade ont i handen. Sen om det beror på sojabönorna eller för att den är stark vet jag ju inte.

Ska ringa och fråga om de har blod kvar till att kolla gluten annars får vi väl gå tillbaka och kolla det.
    Blir så trött på allt det här. Känns som om jag har nog med allt som rör sig i livet just nu och jag orkar egentligen inte  hålla på med det här. Vad gör jag nu? Baskost tänker jag mig. Är det 2 veckor som gäller som det står i miralicias blogg?
    Det känns som att det är troligare att han reagerar på rå fisk än soja om du frågar mig...

Hur var det nu med sojan, Miralicia?
    Visst tål en hel del av sojaallergikerna det?
  • Kavat

utanallt.blogspot.com/2010/01/baskost-lite-inspiration.html

BASKOST!
    Läs och återkom med frågor!

Hinner inte riktigt med här känner jag...
    Men lite snabbt så är nötkött ok enligt min metod. Skämt åsido, enligt vår dietist var det typ säkert. Extremfallen kan väl reagera på det med. Men sen finns det ju de som inte är extremfall som reagerar på svartpeppar och annat "säkert"... Så man kan aldrig veta..

Men en sak är säker, om man lagar maten själv från grunden, skriver matdagbok och gör så enkel mat man bara kan, med få ingedienser och kryddor i några veckor (enligt baskostprincipen) men vet man t.ex att nötkött absolut funkar så kan man självklart äta det typ. Sen sätter man in de SÄKRA sakerna först. Alltså de sakerna man tror ska funka för att få en utökad kost så fort man kan. De mest allergena sakerna väntar man med. För så fort man får en reaktion måste man backa och invänta att barnet mår bra igen och de kan ju som bekant ta ett par veckor och under den tiden ska man inte ge nya saker. Så in med allt som man tror är säkert först och allt som man känner kan underlätta livet typ. Tex så funkar Scans leverpastej och grillkorv här samt Lithells varmkorv. Det gör livet mycket lättare för en småbarnsfamilj att ha någon "färdigmat" att ta till som man vet funkar.. Och så fyller man frysen med hemmagjorda köttbullar osv som man bara kan ta fram och värma.

Man börjar alltså inte tillföra nya saker förän man fått dem ok på "baskost".

• Kavat

Ja, just det. jag rekomenderar att ta en massa olika pastor första gången. Man vet aldrig vad de gillar. Och vi gillar inte alltid vad de gillar... Sen ska man tydligen kunna ändra efterhand om de är saker som inte gillas osv.

Mina är ju inte superkänsliga mot soja - tål sojalectin t.ex och de tål fette crochanti. Är typ majs i.

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 20:57:46 följande:
    Du får så gärna fråga. Blev ett långt svar dock.

Värdet för vete tror jag låg på typ 0,4 eller nåt....det var i alla fall precis över gränsvärdet enl läkaren (det var därför han ville att vi skulle ge vete trots allt). Värdet för jordnöt fick jag aldrig reda på. Får fråga vid uppföljningssamtalet med läkaren, känner att jag måste skriva ner det så jag har det dokumenterat för min egen skull.
    Nej, han har fortfarande lite eksem till och från. Mest blossar det upp som polisonger i ansiktet, lite bakom öronen, handleder, fotleder och fläckvis på benen (mest frampå knäna). Han äter vete och soja, har inte sett några tydliga reaktioner mot något av det. Började föra matdagsbok för några månader sedan och det är verkligen kanon. Mycket lättare att se om det finns samband osv. Han har faktiskt inte haft röda blossande allergikinder sedan ett bra tag tillbaka. Senast var när han vid ett tillfälle ätit majskrokar och jag trodde han var allergisk mot majs. Men kom sen på att vi ätit ägg både på kvällen innan och sen på morgonen när han åt majskrokarna. Säkert var vi oförsiktiga och han fick i sig. Han reagerade med illröda kinder, jättegnällig/skrikig resten av dagen och uppblossande eksem på hela kroppen (hela bålen var täckt). Det tog 5 dagar innan det lade sig mha kortisonsalvor. Så jag är väldigt försiktigt med ägghanteringen nu. Dock är det inte alltid lätt med en 4-årig dotter som älskar ägg och inte riktigt förstår varför hon inte får ta i lillebror när hon hanterat ägg på något vis....

Hans astma är så där. Han har ju återigen en förkylning (vilken i ordningen vet jag inte, men vi är nog uppe på 8:e sedan han föddes eller nåt... ). Han har ju haft maxdos (2 puffar morg + kväll) av Pulmicorten, Airomir v.b länge. Singulair varje kväll fick han insatt för en månad sedan. Vi skulle sedan försöka trappa ut Pulmicorten när han var bättre från den förkylning han hade då, även om han rosslade. Så det började jag med för några dagar sedan. Sänkte till 1 puff morgon + kväll, men så blev han förkyld så nu är vi tillbaka på maxdosen igen. Airomiren verkar inte göra så stor skillnad, men han får den när han är som tätast, vilket oftast är på morgonen och ibland framåt kvällen. Han rosslar på och har lite indragningar. Men han verkar ändå rätt "pigg". Lite blålila under ögonen emellanåt och hostig, men det är heller inget nytt. Ska ha uppföljning med hans läkare på telefonen om någon vecka. Vill ge Singulairen ett litet tag till innan jag pratar med honom, för jag tycker inte jag märkt någon skillnad sedan han började med den. Han har rosslat mer sedan dess vilket dock säkert beror på förkylning. Vet inte riktigt vilken effekt jag skulle ha förväntat mig av Singulairen. Har du erfarenhet av det? Ska det dämpa rosslet, eller minska pipet eller hur fungerar den? Slemlösande? Luftrörsvidgande? *snurrig*
    Har inte hunnit läsa om du fått svar, men undrar om du är medveten att om han är allergisk mot vete och soja och han äter det så resulterar det förmodligen att både astma och immunförsvar blir sämre och att han oftare blir sjuk?

Det hänger ihop som ett vattenglas typ som sakta fylls på av allergener och när hans maxtak är nått så svämmar det över och då blir han sjuk t.ex.

Gräs och vete hänger ihop, så han kan även reagera mer på vete i pollensäsonger av den anledningen och inte bara den uppenbara att han får i sig pollen.

Har ni testat att ta bort och sett hur han mår utan?
  • Kavat

Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 21:59:52 följande:
    Fast nu ser jag att jag kanske gjort en jätte stor miss själv =0

Jag testade att ge Bella dessa igår och även idag. Både kvällarna har hon vaknat ett par ggr och varit ledsen. Hon hade även lite eksem på magen. Och hon har varit helt eksemfri nu om man bortser från prickarna runt munnen hon fick av vete
    Och nu ser jag att de innehåller Mungbönsmjöl. Är det en baljväxt ?? Det skulle ju förklara saken...
    Hon äter ju det knappt. Mer än att det kanske suttit någon liten bit på köttbullarna. För hon gillade INTE nudlarna och var väldigt noga med att peta bort dem ;)
    Ja, baljväxt..
Svar på tråden Allergitråden