LillSkruttet skrev 2011-05-04 20:45:39 följande:
Kavat skrev 2011-05-04 11:07:31 följande:
Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...
Ja, alltså, läkaren trodde inte att han skulle reagera på vete eftersom han hade så lågt värde på rast ((soja är han inte allergisk mot enl rast). Vi har provat med vete och inte sett några reaktioner när han ätit det, i alla fall inte direkta. Han har lite eksem fortfarande, men det är inte mycket alls jämfört med hur han såg ut förut. Nu behöver han inte kortisonsalva varje dag, och det är en absolut framgång
Nu får han ju iof i sig vete regelbundet, både genom EnaGos banangröt och smörgåsrån som han brukar mumsa på. Så helt omöjligt är det ju inte förstås att han reagerar med att eksemen inte vill släppa helt samt att det sätter sig på andningen. Ett tag försökte vi ju undvika vetet, kan inte svara just nu på hur lång tid det var men det var inte jättelänge. Någon tydlig förbättring såg vi inte då i alla fall.
Vet inte hur pass medicinerad han är mot astman och vad mer det finns att ta till. Han har som sagt Pulmicort, Airomir och Singulair. Vet bara att han aldrig blir helt utan rossel, men så är det ju just det att han aldrig verkar hinna repa sig ordentligt innan nästa förkylning.
Men vad som visar på RAST är ju inte hela sanningen. Astma av vete är ju en sen reaktion också... Och sena reaktioner visar sig inte på RAST som enbart mäter snabba reaktioner (andnöd är exempel på snabb reaktion). Man kan reagera med både långsamma och snabba reaktioner på samma ämne.
Min kille blev förövrigt inte bra för än efter 2 månader på sädesslagsfri kost och så länge gissar jag inte att ni har testat utan... Så blir han inte bättre hade jag nog övervägt att testa utan en längre tid för att se. Han har dock inte astma men eksem och andra symptom som diarré osv.
Läs länken från FASS som jag la in nederst i trådstarten!