• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-05-01 23:38:48 följande:
    Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?
    Stackarn...
    mithrandil skrev 2011-05-02 11:42:30 följande:
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
    Ring dem och påskynda lite! SÅ de hör av sig omedelbart. Jag tycker egentligen att du kan utesluta allt du misstänker men inte vete/gluten på egen hand. (innan ev gastro är gjord).  Så hoppas vi att det inte är vete... Men mjölk kan man absolut utesluta, brukar bli något bättre utan mjölk oavsett om det är glutenintolerans eller allergi då magen inte brukar fixa mjölk så bra när den är dåligt.

Om alla allergiprover som det behöver ta är tagna. Inte ska han behöva må så dåligt. Stackarn...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-05-02 12:43:11 följande:
    Kan inte låta bli att omväxlande skratta och himla med ögonen.

Fick via FB idag reda på att Philips har dragit igång en tävling "tillsammans" med tv-kocken Melker anderson, där han delar ut olika köks/receptutmaningar, 3 utmaningar i taget i 3 omgångar, där man kan vinna Philips köksprodukter och där man ska skapa recept enligt olika svårighetsgrader (lätt, medium, svår) utifrån lite olika kriterier.

Den utmaning som gäller just nu som Svår lyder enligt följande:

"Bjud en allergiker till bords

• Kavat
    Kavat skrev 2011-05-02 12:53:37 följande:
    Tack, där stog ju jätte bra om att man ska gå på uteslutning/provocering! Toppen!
    Intressantaste var nog att det även stod om LAPPTEST! Hurra!!!! Solig
  • Kavat
    Super blondinen skrev 2011-04-29 14:50:11 följande:
    Hej alla.
    Tusen tack för att jag såg den här tråden.
    Det är så att jag har ett problem.
    Jag och min dotter är risk allergiker mott fisk och skaldjur och klarar inte ens av doften.
    Är det möjligen nån här som vet hur vi ska göra dåå vi ska till uppsala sjukuhus i 1 vecka?

Sen annan fråga till er som har samma problem.
    Kan ni också känna av om nån ex använt samma stekpanna till fisk symtom jag och dotern får tokmagras måste in på en mugg magen tömmer sig det kommer bara när vi ätit på nått som de tillrätt fisk på tidigare.
    Hej föresten och välkommen hit!

Fick du något svar? Har varit full ruljans i helgen på gott och ont. Är det ingen som svarat så får ni gärna hojta till igen!
  • Kavat
    Super blondinen skrev 2011-04-29 14:50:11 följande:
    Hej alla.
    Tusen tack för att jag såg den här tråden.
    Det är så att jag har ett problem.
    Jag och min dotter är risk allergiker mott fisk och skaldjur och klarar inte ens av doften.
    Är det möjligen nån här som vet hur vi ska göra dåå vi ska till uppsala sjukuhus i 1 vecka?

Sen annan fråga till er som har samma problem.
    Kan ni också känna av om nån ex använt samma stekpanna till fisk symtom jag och dotern får tokmagras måste in på en mugg magen tömmer sig det kommer bara när vi ätit på nått som de tillrätt fisk på tidigare.
    Jag har inte jätte bra erfarenhet av sjukhusmat tyvärr.. Jag tål inte vetestärkelse (bland mycket annat) och när jag låg på BB fick jag bröd med vetestärkelse... Misstänkte det eftersom det finns fåtal glutenfria bröd utan vetestärkelse och guarkärnmjöl. Så de ringde och kollade och jovisst var det vetestärkelse i brödet... Obestämd

Ha med mat?

Vet inte om det finns någon som reagerar på fisklukt här i tråden.. Finns det?

Men däremot så hänger de en del i äggtråden vars barn reagerar på ägglukt vill jag minnas. Och 3busfröns lille reagerar väl med kräkningar på ägg?

Gå in i äggallergitråden och ställ frågan där också? Länk finns i ts.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-02 13:42:52 följande:

Ja, på vissa ställen får han som rödaktiga fläckar som har rödare knottror i sig. Svårt att beskriva men du kanske förstår? I hans böjveck är det inga knottror i, bara röd, torr och något upphöjd hud på hela området.

Jag tror det hänger ihop... Allergi = knottror/eksem och diarré, matvägran...

angående matvägran. Är det något han äter, ge honom det. Isglass så han får i sig vätska. Man kan göra isglass på kokosmjölk (recept i min blogg) rättså oalergent och lite mer näring i.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 21:08:11 följande:
    Är så ledsen och besviken på den svenska sjukvården att jag sitter här och storbölar... Fick träffa en jätteotrevlig undersköterska först, som bara tog sysesättninge (99 så det var ju super!) och så chansade hon på att han hade 22 andetag/minut... Sen fick vi sitta i väntrummet i tre timmar innan vi faktiskt gav upp och åkte hem, Gabriel var i upplösningstillstånd av sömn och matbrist så det gick verkligen inte att stanna längre.. Haffade några sköterskor och sa som det var och åkte hem, de försökte inte direkt övertala oss om att vara kvar...

Han somnade direkt vi åkt ut ur stan men vi fick lov att väcka honom hemma för medicinering (de vi redan har) och lite Nutra och nu är han rosslig igen, sjukhusluft är fan för ren för att kunna sitta i i flera timmar och tro att någon ska ta astmabesvär på allvar

Skriver kanske lite osammanhängande, orkar inte läsa igenom.. Ska lägga mig ner i soffan och gråta en skvätt och be till gudarna att G får en bra natt...
    Hjärta Hjärta Hjärta

Ring ambulansen om han blir dålig i natt!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 10:38:28 följande:
    Fått Alexanders provsvar. Mjölk, äggvita, soja och vete.. under 0.19.
    Suck, pust och stön. Dags att pussla igen då.
    De kollade väl gluten????!?!?!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 12:07:11 följande:
    Mithrandil : men hade han 0.19 på något ? Isåfall ska man utgå från vad barnet har för reaktioner på ämnet.
    Kavas tös hade 0.12 ( tror jag ) på soja men reagerar när hon får i sig det
    Precis! Även om det visar superlite på något ämne så innebär det inte att man har stoooora tydliga sena reaktioner på det ämnet.

Man kan alltså ha både sena och snabba reaktioner på samma ämne. Darré är ju oftast  (alltid?) sen reaktion.
Svar på tråden Allergitråden