• Kavat

Allergitråden

Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?

• Kavat
    Kavat skrev 2011-04-19 07:45:35 följande:
    Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?
    Till Lolo21, funkade visst inte att citera...
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-19 09:51:30 följande:
    Jaa du jag har också funderat om det är ngt mer hon inte tål eller vad det är. Nej vi har inte fått testa refluxmedicin men om det inte blir bättre nu så ska jag ta upp det med läkaren. Känns ju misstänkt mkt som reflux!
    Läste i kapp lite här nu, har febern försvunnit? Är det bara att hon kräks massor? Hur mår hon annars nu.

Kan väl säga så här med tanke på allergier/intoleranser och reflux. Medicin hjälper absolut mot allt. MEN det innebär också att ett av allergisymptomen minskar på refluxmedicin. Alltså hon kommer med största sannorlikhet spy mindre, men magont, sömnstörningar, feber, astma och ja, alla andra biverkningar på allergi/intolerans finns ju kvar och kan därmed bli värre också, eftersom den största tydliga reaktionen minskas.

Åt själv Losec för 15 år sedan för "kraftig magkatarr" som jag idag starkt misstänker var glutenintolerans. Jag blev så klart bättre, men har sedan dess alltid trott att jag bara haft "magkatarr" som gjort mig dålig.

Liten spyr också mer utan medicin, men får han dessutom i sig saker han inte tål spyr han ännu mer.

Äter du mycket ägg? Soja/baljväxter? Vete/havre? Ja, vad äter du?
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-19 10:50:42 följande:
    Vi utesluter mjölk, ägg, soja, jordgubbar, tomatpure och broccoli. Kloka tankar om medicin, tack! Febern har försvunnit, nu kräks hon massor och sover mkt mer än vad hon brukar. Jaa du vad äter jag;P Lingonbröd till frukost m carlshamns mjölkfria, banan, digestivekex (ägg o mjölkfria). Lunch kankse pasta/ris/potatis och fisk/kyckling. Äter inget annat kött. Middag ngn annan lagad mat. Använder carlshamns rismjölk. Kvällsmat lingonmacka/hembakat bröd, havregrynsgröt med hemlagat äppelmos. Typ så äter jag.
    Onödigt och svårt att ta bort mer i onödan med andra ord.. Du märker inte skillnader från dag till dag? För äter man i stort sett samma kost och barnet mer eller mindre konstant lika kass så borde det vara något du får i dig dagligen.

Att hon sover mer vete katten dock... Mina har ju sovit mindre av allergier... Men har hon haft en infektion eller liknande så kan de ju vara trötta långt efter också...

Men ja, hur man vet vad som är vad det vet man inte om man inte testar heller. Vad misstänker du själv mest? Om du misstänker någon mat? Jag tror faktiskt att man innerst inne har någon känsla för det där som mamma.

Du skulle ju kunna testa att bara försöka variera över några dagar tex ta bort havre helt ur kosten i 3 dagar så borde du se om hon blir bättre i kräkningarna och sen om hon blir sämre Ser du ingen skillnad så sätter du tillbaks det. Sen gör du samma sak med kyckling och bara äter fisk och tvärtom. Helst under mer än en dag. Och börja med det du har starkast misstanke mot (om det finns någon sådan). Det blir egentligen dubbel provocering, för du ökar ju samtidigt mängden av något annat som du tar bort något. Skriv matdagbok också så du har koll även efter två veckor.

Hur är hennes bajs? Luktar? Hon är fortfarande helammad?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:40:39 följande:
    hur tillförlitliga är prick, rast och patch/lapptest? Om det inte visar ex rast, kan det då visa på patch eller tvärtom?
    Varför är det så att vissa barn inte visar allergi på proverna? Kan de verkligen ändå vara allergiska då eller är allt bara inbillning?
    Kan någon som inte visar på prover få allvarliga reaktioner?
    Vilka födoämnen bör man testa ifall man inte har en susning om vad som ger problem?
    Lite snabbt Angels C reagerar med andnöd på mjölk och hon visade inget på något test som bebis... Så man kan få allvarliga reaktioner även utan att det visar på tester.

RAST och prick är snabba reaktioner patch är långsamma (eksem, magproblem).

De de brukar testa i kba är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg... Och det är ju även de vanligaste allergierna bland barn tillsammans med nötter och torsk.
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-20 07:31:53 följande:
    Kan Lova vara allergisk mot sin pappa? Flört igår gick han o bar henne liggandes på armen, hon skulle sova, och sen var hon superröd på kinden,  och likadant en gång till när pappa burit. Konstigt!

Tänkte fråga er som vet allt; nån bra hostmedicin till treåring? Min Wille hostar heeela nätterna, lite småkrupp. Vi har lepethon hemma men den har ju inga roliga biverkningar..
    Eller så är hon känslig mot något som han lagt sin tröjärm i.

När min make hade liten i början fick han ofta utslag, men inte med mig. Jag misstänkte mjölk men han har blivit mindre känslig med tiden.. Sen blev han också ofta röd om kinderna och fick "krockodilhud" på dem efter att han suttit i sjal och vritt huvudet fram och tillbaks. Men inte alltid och oftare med maken än med mig...
    Som sagt inte kommit till något riktig slutsats mer än att maken skärpte sig hygienmässigt ett snäpp med mjölken, liten blir äldre och förhoppningsvis mindre känslig.

Men röda kan de ju bli av friktion, värme osv, men jag ser stor skillnad på "eksemkinder" och bara röd som lägger sig utan att huden påverkas.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 22:46:28 följande:
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
    Ja, det stämmer väl inte helt. Visst KAN det visa, men nej, det är inte många barn här i tråden med eksem som visar på prick och RAST, tror det är vanligare att det inte visar.

Lilleman som är så superkänslig mot vete visar inget på RAST, ingen allergi alls. Du kan inte ens ta i honom med vete på fingrarna utan att han blir dålig. Nu har han inte testat sig på RAST just sedan han var ett halvår, men läkaren gjorde något annat sorts test som skulle visa hur allergisk man är. Han visade högt på ägg på det testet (men äggallergin visade också på RAST) men visade inget på vete.

Så tyvärr stämmer inte testerna med sanningen. Man kan även ha en snabb och en långsam reaktion. Den snabba kanske inte märkt på barnet men visar på RAST på liten allergi och man tolkar det som att barnet är lite allergiskt och du kan ge ett glas mjölk utan problem. Medans den långsamma reaktionen är en jätte stor reaktion med t.ex blod i avföring, diarrér i flera veckor, eksem, magkramper osv osv.

Så ta det förstiktigt är mitt råd när ni provocerar! Man ska alltid börja med ett halvt kryddmått ungefär... Det gör väl inget om ni får provocera fem dagar extra för att komma upp i en matsked mjölk t.ex. Det är ju bara tid det handlar om... Iställer för att ni får två veckors helvete och kanskek akuten för att ni provocerade med för stor mängd...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 22:46:28 följande:
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
    Ja, mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt och gluten är väl det första man brukar testa och de vanligaste allergierna.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-20 09:51:02 följande:
    Ja, mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt och gluten är väl det första man brukar testa och de vanligaste allergierna.
    Fast då gluten inte är en allergi, men det vet du ju.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-04-20 15:40:14 följande:

Skräp också, lilleman vaknade redan 3:30 inatt och ville inte somna om, men lyckades få honom att slumra i kortare stunder fram till 6. Var på riktigt myshumör på förmiddagen, ville inte leka och stimma som han annars gör... Ätit som en kratta, svår att söva och sov oroligt och betydligt kortade middagslur än vanligt och vaknade hysteriskt ledsen nu vid 15. Inte bajsat än idag, vilket faktiskt oroar mig då det inte hänt sedan innan vi tog bort mjölken vid 9-10 månaders ålder... Så min fundering: ska vi avbryta provoveringen eller testa någon dag till för att vara helt säkra? Om vi ska fortsätta, ska vi ge 2tsk som igår eller höja till 1msk som tänkt idag? Tänk att det ska vara så mycket lättare att ge andra råd än att kunna tänka till själv... Obestämd

Ta bort!
    Sena reaktioner blir sämre i efterhand så gårdagens mjölk kommer nog reaktionerna idag osv. Jag hade absolut slutat och om ni fortfarande osäkra när han blivit bra igen (det är ofta då man kommer på att oj, var det så här han mår egentligen) så gör ni om det lika försiktigt om en månad eller när det känns ok.
Svar på tråden Allergitråden