• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Hanakana

MissCh: När är det lågsäsong i Phuket (Kata)? Nu blev jag orolig, vi vill ju gärna kunna bada i havet också. Tröttnar lätt på att ligga vid hotellpoolen i 14 dagar... Vi åker i slutet av mars och lite in i april. Vi har hört att Kata ska vara bättre än Karon just p.g.a att det inte finns några farliga undervattensströmmar i Kata Beach. Hoppas det iaf... Vad kostar det ungefär att åka longtail-båt ut till "finare ställen" med vit sand och klart vatten (från Kata Beach)?

Vi ska bo på Orchidacea Resort, ett enkelt budgethotell fast ändå med ac, pooler och restauranger. Har hört att de ska ha god frukostbuffé där. Någon som har varit där/känner till hotellet?

• ELLEoClara
    stockrosen skrev 2010-07-19 16:21:35 följande:
    Men var hittade du dessa biljetter????Förvånad Låter väldigt billigt tycker jag. 29 000 har jag hittat för......

DU får GÄRNA tipsa!
    Kan rekommendera Oden Resor, de är rekommenderade av Thai Air som återförsäljare. Jag min sambo och våran 20 månaders reser t/r för 17060. Vi räknar med att lägga ett par tusen på plats för att boka hotel. Enligt ett par bekanta är de billigare att ta direkt kontakt med hotellet från tre månader innan avresa för en reservation. När man kommer nä är de bara betala å checka in =)
  • ELLEoClara
    ELLEoClara skrev 2010-07-20 21:56:58 följande:
    Kan rekommendera Oden Resor, de är rekommenderade av Thai Air som återförsäljare. Jag min sambo och våran 20 månaders reser t/r för 17060. Vi räknar med att lägga ett par tusen på plats för att boka hotel. Enligt ett par bekanta är de billigare att ta direkt kontakt med hotellet från tre månader innan avresa för en reservation. När man kommer nä är de bara betala å checka in =)
    Ska tilägga att priset avser Arlanda Phukét T/R
  • Stormis
    MissCh skrev 2010-07-20 20:00:16 följande:
    Hejsan! Nu skulle det vara dags för oss att boka biljetter! Har väntat i flera månader på att hemresebiljetterna ska släppas - vi ska åka mars-juni nästa år.

Men kan man boka till ofödda spädisar? Den kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag vill inte vänta i 14 veckor till med att boka, vill gärna veta att allt är ok, samt få bra platser med spädbarnslåda.

För ett par månader sen pratade jag med Ticket, som kollade med Thai airways, och förklarade att det gick utmärkt. Hon sade också hur man gjorde, fyllde i no name eller nåt sånt, och kompletterade sen.
    Men nu när jag ringde för att boka sade tjejen på Ticket att det inte går, hon hade kollat med Thai idag.

- Kan det bero på vem de pratade med Thai bara?
      Eller har de ändrat?

- Någon som vet om det räcker med ett namn annars, eller om man måste ha födelsedata också?

Suck, bedrövad idag...
    Vi försökte boka till ofödd på flera ställen, men fick till svar att det inte går eftersom det är den enda (..!) som man måste ha födelsedata på, så vi fick vackert vänta tills han var född
    Storasyster 0710 & lillebror 0912
  • Hanakana

Vi rekommenderar verkligen Jade Travel! De besvarar mailen omedelbart, och framför allt svarar de på ALLA frågor man har. Dessutom är de supertrevliga och tillmötesgående!

När vi jämförde priser med flyg (Thai Airways) och hotell i Kata Beach var Jade Travel klart billigast.
    Vi jämförde med just Odenresor och sedan med ABCTours. De svarade dessutom knappt på mailen
    man skickade... Och deras hotellpriser var hårresande.

Jade Travel tror jag också är rekommenderade av Thai Airways. Hoppas jag iaf...
    Tyckte jag har läst det någonstans på nätet.

• Piggelin78
    MissCh skrev 2010-07-20 20:00:16 följande:
    Hejsan! Nu skulle det vara dags för oss att boka biljetter! Har väntat i flera månader på att hemresebiljetterna ska släppas - vi ska åka mars-juni nästa år.

Men kan man boka till ofödda spädisar? Den kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag vill inte vänta i 14 veckor till med att boka, vill gärna veta att allt är ok, samt få bra platser med spädbarnslåda.

För ett par månader sen pratade jag med Ticket, som kollade med Thai airways, och förklarade att det gick utmärkt. Hon sade också hur man gjorde, fyllde i no name eller nåt sånt, och kompletterade sen.
    Men nu när jag ringde för att boka sade tjejen på Ticket att det inte går, hon hade kollat med Thai idag.

- Kan det bero på vem de pratade med Thai bara?
      Eller har de ändrat?

- Någon som vet om det räcker med ett namn annars, eller om man måste ha födelsedata också?

Suck, bedrövad idag...
    Fick en tanke, kanske inte så smart men skriver den ändå.
    Kan ni inte boka biljetter nu och boka in någon kompis barn och sen när ni fått person nr kan ni väll göra namn ändring på biljetten. Det brukar väll inte kosta så mycket.
  • MissCh
    Hanakana skrev 2010-07-20 21:33:24 följande:
    MissCh: När är det lågsäsong i Phuket (Kata)? Nu blev jag orolig, vi vill ju gärna kunna bada i havet också. Tröttnar lätt på att ligga vid hotellpoolen i 14 dagar... Vi åker i slutet av mars och lite in i april. Vi har hört att Kata ska vara bättre än Karon just p.g.a att det inte finns några farliga undervattensströmmar i Kata Beach. Hoppas det iaf... Vad kostar det ungefär att åka longtail-båt ut till "finare ställen" med vit sand och klart vatten (från Kata Beach)?

Vi ska bo på Orchidacea Resort, ett enkelt budgethotell fast ändå med ac, pooler och restauranger. Har hört att de ska ha god frukostbuffé där. Någon som har varit där/känner till hotellet?
    Jag vet inte riktigt hur det är i slutet av mars/början av april, men det är väl i slutet av högsäsongen?
    Så förmodligen helt OK!
    Vi var där i juni. Vi var bara där i fem dagar eller nåt sånt, sen reste vi vidare, men dessa dagar var det röd flagg varje dag på stranden. Vi åkte inga utflykter från Kata förutom till andra delar av Phuket eftersom vi sen åkte vidare till Railey, Ao Nang och Koh Yao, så jag kan tyvärr inte säga vad det kostar med longtail.
  • MissCh
    Piggelin78 skrev 2010-07-20 22:54:47 följande:
    Fick en tanke, kanske inte så smart men skriver den ändå.
    Kan ni inte boka biljetter nu och boka in någon kompis barn och sen när ni fått person nr kan ni väll göra namn ändring på biljetten. Det brukar väll inte kosta så mycket.
    Det ska tydligen vara svårt att göra just namnändring, läste någonstans att det var lättare att ändra födelsedata.
    Så vi har bokat in ett snabbt köns-UL imorgon :) Vi har ändå nästan bestämt namn... så vi kan likaväl spika nu, så får vi se om det räcker med det för att boka någonstans!
  • Tullemi
    MissCh skrev 2010-07-20 23:58:12 följande:
    Det ska tydligen vara svårt att göra just namnändring, läste någonstans att det var lättare att ändra födelsedata.
    Så vi har bokat in ett snabbt köns-UL imorgon :) Vi har ändå nästan bestämt namn... så vi kan likaväl spika nu, så får vi se om det räcker med det för att boka någonstans!
    Och om ni skulle skriva in annat namn så MÅSTE ni dubbelkolla att det går att göra namnändring efteråt. Det funkar inte med alla biljetter - har ju vi fått lära oss
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Thegran

Enligt de resebyråer jag varit i kontakt med så får spädbarn alltid plats. Man borde alltså kunna boka in spädbarnet när det väl är fött utan problem. Kolla med er resebyrå, men dessa uppgifter fick vi när vi funderade på att boka resa innan dottern var född och åka två mån därefter. Nu blev det ingen resa då, men det är bara 2 år sen vi hörde oss för ang det så det kan j funka nu med. De menade alltså att vi skulle boka biljetter till oss vuxna, och sen ringa och boka till barnet när hon fötts.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)