• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (Fundersam)

Hej Louise71,

Håller med dig till fullo, att gå in och läsa inläggen på tråden ger mycket stöd och intressant att läsa kloka inlägg!

Hur långt graviditetsförbud gav din läkare dig?

Mina hcg-värden gick ned under 5 på 9 veckor. Eftersom jag inte klarade 8-veckorsgränsen blev det 1 års uppföljning och provtagningar. Jag är så förvirrad kring det här graviditetsförbudet... Ibland känns det så tröstlöst.

Kram på er alla!

• vanna

I dag tog jag mod till mig och hälsade på hos min gravida kompis som jag försökt att undvika hela våren! Hon ska ha bara om en månad .. kanske blir det tidigare om hon måste göra kejsarsnitt..
    MEN det var iaf väldigt skönt! Som en sten som släppte från hjärtat. Varför .. kan man ju undra .. var jag orolig för att träffa henne!? Det var helt underbart att få se hennes söta lilla kulmage. Ja, den var faktiskt ovanligt liten och söt. Jag känner mig faktiskt bara glad för henne, och längtar bara mer tills det är min tur att få ha en liten söt mage .. som andra kan vara avis på =)

Känner mig ovanligt glad idag och kan se att även jag har en härlig tid att vänta .. och att tills denna dag kommer, kan jag njuta av livet som jag har nu .. dricka lite vin, slippa vara trött varje kväll, åka karuseller osv ..

Ha en underbar sommar alla, även om jag säkert kommer vara inne mer på tråden för att se hur det är för alla!!

Kramar

• Pinglan83

Hej,

Jag har läst lite i denna tråd efter att jag idag fick veta att mitt MA som jag blev skrapad för 4maj var en partiell mola. Vad jag har förstått har ni blivit uppföljda med hcg-test efter skrapning. Känns som man missat en hel del i mitt fall faktiskt. Blev hänvisad till vårdcentralen för att lämna blodprov för hcg men nu är det ju över 9 veckor sedan jag blev skrapad. Kanske ska berätta att detta är mitt fjärde MF/MA och jag har inga barn sedan tidigare. Det som förvirrar mig (förutom att jag inte vet just nåt om partiell mola) är att jag fick besked på en del av analysen av min MF-läkare förra veckan och hon sa att DET testet visade ingan tecken på mola. Men idag fick jag svar på den andra delen och då var det iaf mola. Just nu känns allt så hopplöst. Tacksam för lite vägledning.
    Tack!

Pinglan

Hoppet är det sista som överger människan
  • vanna

Ingen mens ännu Rynkar på näsan Men det verkar finnas en hel del hormoner i min kropp nu iaf! Jag är som ett PMS-monster men inget synligt bevis! Enligt mina beräkningar   skulle det varit nu som mens skulle komma .. men samma besvikelse månad efter månad. NÄR SKA JAG BLI NORMAL???

Skulle inte förvåna mig om jag inte kan bli gravid när förbudet väl är över! Det har gått 6 månader snart sedan skrapning .. 2 månader sedan jag slutade med p-piller (ej gravid) Känns hopplöst ... som sagt en hel del hormonell rubbning verkar finnas i mig!

Kram

• Anonym (Fundersam)
    Pinglan83 skrev 2010-07-07 20:51:28 följande:
    Hej,

Jag har läst lite i denna tråd efter att jag idag fick veta att mitt MA som jag blev skrapad för 4maj var en partiell mola. Vad jag har förstått har ni blivit uppföljda med hcg-test efter skrapning. Känns som man missat en hel del i mitt fall faktiskt. Blev hänvisad till vårdcentralen för att lämna blodprov för hcg men nu är det ju över 9 veckor sedan jag blev skrapad. Kanske ska berätta att detta är mitt fjärde MF/MA och jag har inga barn sedan tidigare. Det som förvirrar mig (förutom att jag inte vet just nåt om partiell mola) är att jag fick besked på en del av analysen av min MF-läkare förra veckan och hon sa att DET testet visade ingan tecken på mola. Men idag fick jag svar på den andra delen och då var det iaf mola. Just nu känns allt så hopplöst. Tacksam för lite vägledning.
    Tack!

Pinglan
    Usch å fy vad hemskt att höra vad du fått utstå!

Om det är mola du har haft så är det verkligen underligt och fel att du fått vänta så länge på besked och provtagning.

Jag fick provresultaten ca en vecka efter skrapning och läkaren meddela mig även då att man inte får lov att bli gravid under tiden de följer en med provtagningar. I samband med beskedet tog de också mitt första hcg-prov. Därefter har jag fått ta prover varje vecka tills det var nere under 5 hcg (vilket enligt min läkare räknas som noll-värde). Nu får jag lämna prover varje månad och kommer att göra så ett bra tag framöver.

Vet inte riktigt vad du har fått för information från din läkare och vad du känner till, men ställ gärna dina frågor här så brukar det alltid vara någon här som försöker bidra till svar. Om du backar bakåt i den här tråden finns även tips på länkar där man kan läsa lite mer om mola/druvbörd.

Styrkekramar till dig!
  • Ludvigsmamma

Lämnat sista blodprovet idag..det har varit under 1 nu i några månader...så jag kan inte tro att det har ökat..och då hävs graviditettsförbudet...kan inte fatta att 8 månader har gått sen skrapningen!!! Äntligen!!! Och ni som precis kommit in i den här skiten...tro mig det blir bättre med tiden!!!

Sommarkraaaam!

• belllan

Verkar inte vara så många som skriver här nu, men hoppas att det går framåt för er alla!

Har nu tagit mitt sista prov...och negativt!! Är så himla glad att det är över nu!!

• vanna
    belllan skrev 2010-07-22 16:18:07 följande:
    Verkar inte vara så många som skriver här nu, men hoppas att det går framåt för er alla!

Har nu tagit mitt sista prov...och negativt!! Är så himla glad att det är över nu!!
    Grattis!!
    Nä, det verkar som att alla har tagit semester =) Men vi hoppas på mer skriverier i höst!!

Kramar
  • belllan

Tack! :)

Tror nog att jag kommer att läsa här då och då trots friskförklaring... Och hoppas på att få till ett litet pyre snart :)

Kram kram

• Epelino

Skit och pannkaka!!
    Efter att ha haft normalt värde sedan sista cellgifterna i mars, tar jag numera ett nytt prov varje månad.
    Fick idag samtal från läkaren om att provet jag tog i Tisdags visade på en stegring igen till 56!!
    Åhhhh, ska detta börja om nu?? Vad är det som händer??? Är det nån annan form av cancer??  Finns det celler som verkligen har överlevt och börjat växa igen??
    Har tagit ett akutprov idag så jag får svar i eftermiddag på om det fortsatt stiga eller inte!! Fortsatt stegring = gynonkologen för bedömning!! Har det sjunkit igen så vet jag faktiskt inte vad dom kommer göra....
    Förbannade skit!!!

Hör av mig senare!!

Svar på tråden Mola/Druvbörd