• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Epelino
    kasa01 skrev 2010-05-25 17:59:45 följande:
    Jag fick mens idag! Hade aldrig trott att jag skulle bli så lycklig över detta annars så ovälkommna tillstånd! Hade en blödning för drygt en månad sendan och hade just gett upp hoppet på att det skulle ha varit mensen som var tillbaka, men det var det alltså!!! Jippi! Jag låg på HCG 137 när den kom, på 26 förra veckan, så det måste ju vara min kropps sätt att vilja bli frisk även om värdet inte vill sjunka tillräckligt fort. Fridens liljor, och hopp till alla!
    Jätteglad för din skull!! Härligt!
    Du är ju snart nere på 0 också och då kan allt bara bli bättre!!

Kramar E
  • Anonym (Fundersam)

Grattis Kasa01! Vad härligt!

Nu skall jag lämna prover mer glest än tidigare, något jag har längtat efter. Men då har jag plötsligt blivit orolig över att inte få mitt hcg-värde lika ofta. Det har liksom varit min hälso-markör sedan det här startade. Är det någon som vet om det finns symptom på att molan har börjat växa igen? Blödning, värk eller något?

• Epelino
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-05-27 22:11:34 följande:
    Grattis Kasa01! Vad härligt!Nu skall jag lämna prover mer glest än tidigare, något jag har längtat efter. Men då har jag plötsligt blivit orolig över att inte få mitt hcg-värde lika ofta. Det har liksom varit min hälso-markör sedan det här startade. Är det någon som vet om det finns symptom på att molan har börjat växa igen? Blödning, värk eller något?
    Tror inte att det finns några symptom, men risken att det börjar växa igen efter att man är nere på 0 är ju ca 1% så jag tror inte att vi behöver oroa oss!!

TRevlig kväll
    // E
  • Anonym (börjar om)

Nu är vi snart inne på det allra sista av "förbudet" och kan snart börja om igen.. Vi tjuvstartar lite eftersom ägglossning beräknas komma nån vecka innan sista testet är utsatt. Men när det nu kan bli verklighet med en ny graviditet kommer många känslor upp. Oroar mig över hur det kommer att kännas...om man kommer våga vara glad och hoppas den här gången och hur det kommer att kännas att vänta till v.7 (där jag blivit lovad VUL) innan man vet någonting. Någon som blivit gravid efter mola? Hur var det för dig?

• Anonym (orosmolnet)

Hej alla!
    Mitt grav. förbud efter min kompletta mola gick nyligen ut. Nu blev jag gravid igen och självklart oroar jag mig inför om det skulle vara en mola igen. Det får bara inte ske!! dagen för VUL kommer vara den värsta och förhoppningsvis också den bästa dagen. Jag ringde idag och bokade tid... sköterskan jag pratade med sa att man inte ens alltid följer upp tidigare molapatienter med ett tidigt VUL i kommande graviditet eftersom det var så ovanligt att den kommer igen. Det gav lite tröst... typ 3 veckor kvar till kollen. Fy vilken hemsk väntan!

• Anonym (börjar om)

Det är så jag känner också...när den dagen kommer och det blir dags för VUL så tror jag att jag kommer att storgråta oavsett vad dom ser. Undrar också hur man ska våga glädjas åt graviditeten och inte oroa sig för allt som kan hända nu när man redan har drabbats av något som är ovanligt (jag visste inte ens att mola fanns innan). Åh jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dig "orosmolnet"!! Hur menade hon med uppföljning? Till mig har dom sagt VUL runt vecka 7, men jag har fått uppfattningen att en del får fler VUL/UL innan det är dags för RUL. jag känner nog att jag skulle vilja ha åtminstone ett till emellan v.7 och ca. v.18 som är vanligast för RUL här, bara för att bli (om möjligt) lite lugnare. Har ju ändå fått högkostnadskort så jag antar att jag får kostnadsfria undersökningar..? Någon som vet hur det fungerar med det? Om extra besök i samband med ny graviditet ingår i högkostnadsskyddet?

• Anonym (orosmolnet)

Jag vet inget om hur många VUL/UL man ska få göra.. men antar att det skiljer sig lite åt beroende på vilket sjukhus man tillhör och så.. min tidigare läkare sa iaf att han tyckte man kunde göra några extra koller för VÅR skull. Men just nu känns ju endast den första kollen vilkig, så man får veta...
    tänk om man kunde få veta ett säkert tecken på om det är en riktig graviditet eller en mola...jag kände mig ju jättegravid då och det gör jag ju nu också..

• Anonym (börjar om)

jo så är det nog. nästan allt verkar ju vara olika mellan landstingen...lite konstigt...
    ett säkert tecken hade jag också önskat! jag mådde verkligen inte super de veckor jag gick med mola...konstant illamående och så trött att jag knappt orkade göra någonting. läk sa att detta kunde bero på de höga hormonvärdena så jag hoppas att det inte blir lika jobbigt nästa gång. håller tummarna för att allt är bra och rapportera gärna här hur det går för dig och den lille!

• vanna

fortfarande ingen  mens {#lang_emotions_frown} men jag hade lite ont i högra äggstocken förra veckan .. kanske kommer den igång snart!!! Nu är det 4 månader sedan skrapning. Är redan nere på hCg under 1. Ingen som har sagt hur länge jag ska fortsätta ta prover, men nu ska jag ta nytt 7/6 .. så efter det kanske bara 2 till?! Hur länge fortsätter man?

Jag hade partiell mola.. då borde det bara vara ett halvår, om man hör på er andra här! Åh vad mycket funderingar man har .. men när man väl pratar med en läkare så glömmer man att fråga om allt detta. Jag tycker nog att jag försökt, men de pratar liksom runt problemet .. vi får se till hösten .. kanske ..
    JAG VILL HA BESKED!! {#lang_emotions_yell}

Kuligt för er som fått börja .. och blivit gravida!!! Hoppas att vi alla är där snart!

kramizar

• Anonym (börjar om)

Jag har nog frågat om allt möjligt minst tusen gånger nu vid mina besök på KK känns det som, men får inte så mycket svar.. Hur mycket träffar ni er behandlande läk? Jag ta bara prover nu och det gör ju en barnmorska. Har bara varit i kontakt med läk när han fått svar på analyser å sånt... Något som jag dock fått bra svar på är: Alla, alltså både kvinnor och män, har hormonet hcg i kroppen normalt och koncetrationen som man kan mäta i blodet varierar mellan 0,1 och ungefär 5mlU/ml. Det är alltså aldrig och ska inte heller vara 0, utan allt under 5 kan anses normalt!

Vanna: Om du inte får svar. Fråga igen! "tjata" lite...säger dom att dom inte vet så får som ta reda på det åt dig!

Svar på tråden Mola/Druvbörd