Hej alla här.
Första gången jag är här och skriver, hittade er i söndags och läste, läste, läste... Inser att jag behöver ett forum som detta, det är lätt att på ett plan bli ensam i detta, trots partner, familj, vänner. Så känner jag det, mer eller mindre förstås, men det är nog inte heller så lätt för omgivning att förstå hur otroligt mycket jag faktiskt tänker på detta, i olika former varje dag. Plötsligt har liksom en mola flyttat in här..
Min mola-historia ser ut såhär, hittills: I slutet av januari när jag var gravid i vecka 9, så fick jag ont o blödningar. Hade haft lite sådär som man "kan ha", men kände skillnad. Gick till MVC efter den helgen och efter två gynundersökningar konstaterades att graviditet avstannat (1-2 v tidigare). Jag valde att kroppen skulle få sköta missfallet själv. Efter två veckor hade inget hänt (men jag var fortfarande jättegravid i kroppen) och då vid ultraljud misstänktes mola, därför planerades skrapning. Vad jag förstår ska det alltid göras en skrapning när mola misstänks, för att kunna fastställas, sen så är det så viktigt att livmodern helt töms!
I samband med skrapning togs också hormonvärdet som då låg på 200 000, vilket också förklarade varför jag mått som jag gjort. Förstått att när ett vanligt "gravid-värde" är som högst ligger det på ca 50 000. Partiell mola konstaterades och jag fick göra en lungröntgen, för att utesluta metastaser. Allt såg ok ut och redan efter två veckor var hcg nere på 1800. Vilka svängningar för kropp o humör, viktigt att inse hur otroligt mycket som händer, även psykiskt. Fram till ganska nyligen har värdena fortsatt halverats (tar prov varannan vecka), men jag har fått göra ytterligare en röntgen pga ont i bröstet. Visade inget, skönt, men jag hade ändå ont och fick stå på mig om det, så ekg gjordes. Har något litet knas på hjärtat, fått göra vilo-ekg och arbets-ekg, uteslutit kärlkramp, men hjärtat verkar slå dubbelslag till o från. Verkar inte vara farligt, ska göra en sån 24-h-ekg hemma. Detta kan dock ha påverkats av stressen allt inneburit med mola och missfall. Så minns att vara snälla mot er!!
Det är lätt att bli lite less på alla sjukhusbesök o undersökningar. Förra veckan bad jag få göra ett ultraljud för jag har småblödigt ca 2½ v. Trodde mens var på g, men nu förstår jag att det kommer först när värdet sjunkit (senaste var på 86). Två olika läkare kollade och konstaterade att de såg ca 2 cm vävnad. VAD FAN!! Blev så arg o ledsen, fast först efteråt. De kunde inte svara på om de trodde att det var kvar sen skrapningen(2 mån sen nu!) eller kommit nytt, om det var död eller aktiv vävnad. Så jag skickades hem med 3 tabletter för sammandragning av livmodern men det hände ingenting mer än jag hade himla ont. Ska dit igen imorrn fm, har det inte försvunnit då blir det ny skrapning... de tycker också att värdet sjunker för långsamt nu. Pust. Detta blev ett himla långt inlägg, hela min story, men behövde få berätta. Sorgearbetet och möjlig ny barnalängtan har liksom lagts vid sidan om, för allt detta med mola mola mola. Inte alltid så lätt heller att i relationen hantera allt, tycker jag. Har inga barn sen tidigare heller och är 38 nu, så...
Jag är såå glad för att ha hittat hit, om ni visste vad det redan hjälpt mig att få läsa om er och bara veta att ni finns, ni kämpar!! Vi har det olika men ändå lika, man förstår utifrån egna erfarenheter.
TACK alla ni som skriver här!!