celin01 skrev 2010-04-16 14:09:16 följande:
Hej!Jag och min sambo var på VUL i måndags och trodde såklart att vi skulle få ett litet sött kort på bebisen, men istället fick vi reda på att det inte finns något foster! De misstänker nu druvbörd..Jag var 9fullgångna veckor när de upptäcktes och då hade jag ett HCG på 95000. Min läkare sa att det var väldigt högt! Igår, två dagar efter skrapning hade jag 14000. Läkaren var nöjd för det sjönk ganska snabbt, men eftersom 95000 var så högt så kvarstår misstankarna. Bara att invänta provsvaren efter skrapningen.:/Svårt att säga, men tycker ni att 95000 i v.9 låter väldigt mkt. Har inget att relatera till!Läser era tidigare inlägg och känner verkligen med er allihopa. Jag hoppas verkligen inte att det är druvbörd jag råkat ut för:(
Hej Celin01!
Det kan variera väldigt mycket, det har jag verkligen lärt mig sedan jag hitttade hit till forumet. Jag hade själv 200 000 före skrapning i slutet på januari (partiell mola), två veckor efter det var det redan nere på 1800. Helst ska värdena halveras sen vid varje prov (om man lämnar varannan vecka). Lungröntgen bör alltid göras, har jag förstått och hört, oavsett om det är full mola eller partiell.
För mig har det inte riktigt gått raka vägen med hcg:t, fick blödningar o bad om att bli kollad. Det fanns molarester kvar o jag gjorde en ny skrapning i påsk. Tog senaste provet igår, då nere på 5. Känns skönt o hoppfullt!
Det kan vara bra att veta att det inte är normalt att blöda när fortfarande har hcg-värde, alltså, man kan inte få mens så länge det visar siffror. (jag trodde nämligen att det var mens först när jag blödde). Ingen läkare hade sagt det, även om jag nu kan tycka att det är logiskt eftersom kroppen tror den är gravid ner till 5.
Jag har läst på nätet att i en normal gravidet så ligger hcg på 50 000 när det är som allra högst (en kort tid).
Bra att du hittat hit!