Anonym (123456) skrev 2015-05-10 10:41:22 följande:
Ja, molan var vår första graviditet också och jag är precis som du... Oroar mig massa för att det är något annat fel på mig och att jag aldrig kommer kunna gå igenom en "normal" graviditet... Men det beror säkert också på att det finns så lite forskning/kunskap om vad det verkligen beror på och varför man får det?!
Varför fick du betala för kub? "Ingår" inte det hos er?! Ja, jag kan tänka mig att om allt ser bra ut efter det så kan man i alla fall släppa på oro om mola... Men ingen uppföljning alls mellan v13 och v20?!
Ja, vi har använt ägglossningsstickor någon månad men samtidigt vet jag inte om det stressar ännu mer? Och som sagt, stämmer de alltid?! :-/ Det bästa vore kanske att släppa helt och bara njuta av livet och varandra och så blir det när det blir, samtidigt är det svårt när man vill så mycket Sen tar det väl tid för kroppen att "återhämta" sig efter allt man gick igenom med...
Har du någon mail jag kan maila till?!
Jag förstår din oro, jag gick igenom exakt samma sak. Jag frågade min privata läkare om det kan vara så att man har kärnlösa ägg som gör att det blir en mola varje gång man blir gravid. Han sa att det inte kan vara så, att vi bara hade otur att ett tomt ägg blev befruktat. Om det stämmer eller inte vet jag faktiskt inte.
Jag vet att ägglossningstesten inte stämde på mig. Jag blev ju gravid trots att testen sa att jag inte hade ägglossning. Jag var även och tog blodprov för att kolla ägglossning en månad och det bekräftades att jag hade ägglossning, trots att testen sa att jag inte hade det. Med andra ord, de kan visa fel. Stressa inte över vad ägglossningstesten visar, det ger bara onödig stress!
Har du regelbunden mens och hyfsad koll på när du har ägglossning? I såna fall tycker jag att ni ska kasta stickorna, slappna av och ha sex frekvent runt den tiden.
Jag mätte faktiskt min kroppstemperatur varje samma tid varje månad. Genom att följa kroppstemperaturen kan man se när ägglossning har skett vilke lugnade mig för då visste jag i alla fall att kroppen fungerade som den skulle. Det är såklart lite jobbigt att ta tempen varje morgon men om jag skulle rekommendera något som faktiskt hjälpte mig så var det att kolla tempen. Jag hade en app där jag förde in mina värden, appen gav mig diagram och visade när ägglossningen troligen skett.
I slutändan kände jag mig som mest avslappnad när jag visste att kroppen fungerade som den skulle, att ägglossning inträffade varje månad. När jag visste det så släppe vi på all annan babystress och då tog det inte mer än ett par månader så blev vi gravida.
Tänk på att prata med din sambo också. Han kanske går och bär på en massa tankar och en massa oro som sätter hjärnspöken i hans huvud. Det är ju viktigt att även han slappnar av.
Här i Uppsala får man bara KUB gratis om man är över en viss ålder. Jag är 30 år så jag fick betala.
Det enda jag har fått genom min graviditet som har haft att göra med molan var ultraljudet i vecka 8. Efter det är det ingen som har nämnt något eller erbjudit några kontroller. Jag tolkar det som att det var standard att få ett ultraljud i vecka 8 och sedan ansågs graviditeten vara som vilken annan graviditet so helst.
Jag vill inte skriva ut min email här men du får gärna skicka privat meddelande till mig här på Familjeliv om du vill!