• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • FruA78

Jag tittar också in ibland. I augusti tog jag det sista blodprovet vilket är skönt. Precis genomgått vår första insemination och hoppas på positivt. Men självklart är jag rädd för mola eller missfall igen. Vi har nu försökt få barn i 2 år och vill inget hellre än få barn. Hur går det för er?

• Dansös

Ska lämna mitt sista blodprov i slutet av nov. Sen ska vi försöka igen. Är rädd att det ska bli såhär igen. Har ni hört om någon som fått det mer än en gång?

• NejHanna

Jag är inne och läser ibland, men det var länge sen jag var aktiv. Hoppas alla blir kvitt det här och aldrig mer behöver ha med det att göra! Vet att hjärn-spökena sitter i länge dock. Lite solsken från mig, jag lämnade mitt sista blodprov i jan -14 efter komplett mola i v18. Feb skulle varit mitt sista men då var vi gravida med vår son. En frisk pojke föddes med planerat snitt pga graviddiabetes okt -14 nu är vi gravida med bf maj -16 ska på rul 18:e så efter regn kommer solsken och det önskar jag alla här inne

• iris b
    NejHanna skrev 2015-12-09 22:24:45 följande:

Jag är inne och läser ibland, men det var länge sen jag var aktiv. Hoppas alla blir kvitt det här och aldrig mer behöver ha med det att göra! Vet att hjärn-spökena sitter i länge dock. Lite solsken från mig, jag lämnade mitt sista blodprov i jan -14 efter komplett mola i v18. Feb skulle varit mitt sista men då var vi gravida med vår son. En frisk pojke föddes med planerat snitt pga graviddiabetes okt -14 nu är vi gravida med bf maj -16 ska på rul 18:e så efter regn kommer solsken och det önskar jag alla här inne

Vad roligt att höra! Stort grattis ????
  • AnnaSKY

Hej,

Jag slutade med cellgifter siste september förra året. Fick diagnosen invasiv mola. Gick på cellgifter i ett halvår. Min cytostatika-behandlingen såg ut som så att jag fick behandling i 5 dagar i rad och uppehåll 9 dagar. Jag har fortfarande kvar resterna från molan men den är inte aktiv längre. Min tumör är i storlek som en apelsin just nu och sitter i livmoderväggen. Doktorer överväger om man ska plocka bort den eller låta den sitta kvar. Kan vara farligare att ta bort den då den har växt in i livmodern. Farligt innebär att livmodern kan gå förlorad, och jag är bara 25 år så det vill vi inte riskera. Men tumören gör ingen skada där den sitter idag men jag känner ju av den och det är väl det som bekymrar mig. Min prognos ser bra ut. Jag har bästa doktorn i landet inom området och hon har bara mött ett återfall tidigare. Gällande framtida graviditeter så ser det också positivt ut. Men jag har graviditetsförbud i ett år innan vi får försöka igen. Jag går på blodprovskontroller varannan vecka just nu och sen ska det trappas ner till en gång i månaden i 5 år. (samma rutinkontroller som en vanlig cancerpatient).

Vet att info om sjukdomen är bristfällig så om någon har frågor är ni välkomna att ställa dem.

Invasiv Mola, trofoblasttumör
  • Line042

Fick beskedet igår.. partiell mola, tredje missfallet på ett år.. inga barn sen tidigare och 36 år gammal.. nu graviditetsförbud i ett år framåt. Känns hopplöst..

• idetenklabordetvackra

Hej ! jag hade partiell mola januari 2013 efter missfall i v.12 , hade skyhögt hcg och missfallet var faktiskt de sjukaste jag varit med om.. förlorade stora mängder blod och blev inlagd..2 dagar efter ja kom hem ringde de och sa att ja hade en mola.. undrade va de var,hade såklart läst snabbt om det när jag blev gravid men bestämde mig för att inte läsa så mycket om sånt så ja skulle oroa mig..hade ett sjukt illamående dygnet runt men var glad över att känna symptom.. men sen kom det iaf och jag gick på kontroller varje vecka flera månader under 2013 & gravförbud.. mitt hcg sjönk väldigt snabbt så ja var snart fri från detta och efter fler kontroller av lungor mm hade den inte skjutit metastaser och jag hade inga rester kvar så hävde de vårt förbud oktober 13, och vi satte igång.. inget har hänt sen dess, och vi har gjort en utredning där de konstaterade att "inget var fel på oss" men skickade oss vidare för förmodligen ivf.. har inte hört nått därifrån än, och skulle precis ta tag i det.. då får ja ett oväntat +, lr ja har kännt de några dagar men ville inte tro på det.. men nu är jag gravid iaf, och i v5 .. överlycklig men jätterädd.. så ska ringa gyn nu och berätta för jag har blivit lovad tidiga kontroller med vul osv !

• Mylily

Hej! Har precis fått reda på att missfallet jag fick för en månad sedan var partiell druvbörd med ett foster som dött v.7. Missfallet upptäcktes i v.16. Jag har läst mycket om detta och även läst denna tråden endel och undrar hur höga era hcg värden var? Jag är så förvånad då de flesta verkar ligga så galet högt. Dagen jag skrapades låg mitt på 2000 och förra veckan på 6. Jag hade inte heller några starka gravidsymtom och blödde absolut inte mycket när missfallet skedde. Känns så himla konstigt med tanke på allt jag har läst.

• Molaimars

Hej!

Jag har precis samma hcg-värden som du. 2800 vid skrapning av vad man tror är en mola (har inte fått svaret än på om den är komplett eller partiell). Sjönk till 50 på en vecka. Ska ta nya prover denna vecka. Verkar som allt är möjligt med dessa molor... :(

Svar på tråden Mola/Druvbörd