Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Har du någon tid hos vanlig bm mellan? Håller alla tummar jag kan för er.
Irma: nej, tar innohep tom 37+0 så det blir lite mer än en vecka till. Leifs hypotes är ju att det är moderkakan som är påverkad trots allt. Läskigt värre. Hade en liten förhoppning om att Mini skulle ha börjat komma ikapp den här gången så -18% var som ett slag i ansiktet.
Håller tummarna för dig imorgon!
grisolle: Ja, det kan nog bli snitt eller kanske igångsättning om det är lika illa/sämre nästa titt.
Vad gäller sex så är det nog inte penetrationen som man mest skall undvika om man haft upprepade mf/ma utan orgasmen. Man avråds oftast all typ av sex om man avråds.
qatteriin: Känner inte igen initialerna så där på rak arm. Hoppas att det är någon vettig iaf som lyssnar; finns ett fåtal sådana här i Gbg har jag hört. Ingen som jag haft turen att träffa dock..
nybliven fru: Vi gör flödesmätningar i Hbg hos Leif; här i Gbg har det inte ens diskuterats. Här märker de ju inte ens att något är fel, för de tittar inte.
Syrling: Ja, hade jag inte haft Leif hade jag blivit galen. Hade förvisso inte ens varit gravid nu om det inte varit för honom.
Krus: Ja, känns så sabla tråkigt. Vill ju kunna rikta in mig på förlossningsförberedelser istället; jobbigt nog ändå utan extra oro.
Saken är ju att liten INTE följer sin kurva; tillväxten har avtagit mer och mer allteftersom tiden gått. Annars hade jag varit lugnare, små bebisar klarar sig ju de också, men just minskningen tyder ju på att det är något strul med moderkakan... SÅ frustrerande att man inte ens tittar på det här i Gbg. De tog ju knappt några prover alls under vår utredning; TROTS alla autoimmuna sjukdomar i släkten och TROTS att båda mina föräldrar haft allvarliga proppar. Helt sjukt kan jag tycka.
sirivonessen: Hej och välkommen till oss. Beklagar att du skall behöva komma hit, men välkommen. Nej, två missfall räknas egentligen inte som upprepade missfall (dvs diagnosen habituell abort), men är så klart illa nog. Speciellt sammantaget med svårigheter att bli gravid.
sirivonessen: Japp, 4500 IE.
Bubbibalubbi: Attans...
qatteriin: Ja, de har, som tur är, några riktigt trevliga läkare. Synd bara att kompetensen vad gäller habituell abort är så satans låg.. Skönt att du fick hjälp iaf. .-) Vad sa hon om att ni fått svårare att bli gravida?
AHöst: Ja, det är nog så det blir; att man startar förlossningen/plockar ut bebisen tidigare. Som BM säger "Bättre att plocka ut och göda på utsidan där man kan ha koll". Känns rätt bra ändå, med tanke på att liten ju är helt färdig egentligen; bara hull som skall till egentligen. Men den här helt sjuka oron hela tiden hade jag verkligen gärna varit utan.
Och jag som hade börjat drömma och fundera på en nummer två... 17 vet om jag orkar all denna oro igen; har varit fruktansvärt. Resten av graviditeten har varit enkel, lite karpaltunnelsyndrom och lätt foglossning, annars inget.
Irma: Grattis till lyckat ul. Då har du fortfarande rul att se framemot ju.
Krus: Jo, tror att flödet i navelsträngen var ok, men i nedre delen av kurvan. Precis som liten mao.
MtA: Kommer tyvärr inte ihåg det, men tror inte att bicanyl är något för just upprepade mf. Kortison däremot... Iom att astma är autoimmunt (oftast), så kan det ändå vara värt att titta vidare på. Ingen som pratat om behandling med kortison?
qatterin: Underbart med jobberbjudande. Grattis!
Vad gäller gravida så tycker jag också att de är överallt; trots att jag är höggravid själv så har jag jäkligt svårt för dem. Skitjobbigt hos BM kan jag säga. Snacka om PTSDvarning....
odd: Jo, det blir nog så i värsta fall. Vill ju helst ha det så naturligt som möjligt, men igångsättning är definitivt bättre än kejsarsnitt eller sjuk bebis. Varför skall du sättas igång?
Bubbubalubbi: Har du inte sett något på testerna så tror jag inte att det var något missfall. Kan kanske vara att du fick en riktigt tjock och fin slemhinna tack vare prog; hur som helst kommer det ju alltid ut slemhinna med mensen, det är ju hela poängen med den.
odd: Aha, på så vis. Ja, då låter det verkligen smart med igångsättning. Nej, jag vill helst ha det så naturligt som möjligt
Irma: svarade ju i andra tråden, men hade nog gått iom att de ätit penicillin i någon dag. Hade dock hållit lite avstånd och varit noga med hygienen, för säkerhets skull.