Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Nya bud! Nu ringde just överläkaren från igår. Hon tycker inte att jag skall åka på mätning idag; nu när hon läst hela min journal ordentligt och kollat alla mätningar av Mini och min historik så avråder hon från vaginal förlossning; vare sig det är säte eller inte tydligen. Hennes bedömning är att moderkakan mår riktigt dåligt och att det skulle vara för stor risk för både mig och Mini med annat än snitt. Är så klart sjukt besviken, men nu känns det mer ok ändå. Det är inte bara för att Mini ligger i säte utan hela "klabbet" som ställer till det tydligen. Nu försöker jag kasta besvikelsen åt sidan och se framemot att få träffa min MiniB hur h*n än kommer ut. Bara jag får höra liten skrika!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jo, försöker se det lite så... Besvikelsen bränner ändå, men jag är glad att NÅGON i Göteborg äntligen engagerat sig lite och faktiskt försökt ge oss lite bra vård. Så här mycket engagemang har jag bara sett hos undersköterskor i Göteborg och någon enstaka bm; aldrig hos läkare. Blir bara skraj vid tanken på hur det hade gått om jag inte hade gått hos Leif. Då hade INGET av det här upptäckts alls. Vanligtvis hade man ju inte gjort så här sena tul och sett att Mini är för liten, att vattnet tagit slut och att moderkakan är helt förkalkad. Blir skakis av blotta tanken. Och ingen har ju tagit mig på allvar här i Göteborg förrän nu, när de ställs inför kaoset och måste agera. Helt sjukt kan jag tycka, speciellt med tanke på min historia med alla missfall. Men nu skall jag försöka skita i bitterheten ett tag och rikta in mig på att bli mamma till Mini; anmälningar etc får komma sen..

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Spirit: Nej, vad gör man inte? Det är ju barnen som är viktigast i hela ekvationen, så det är ju inte mycket att göra åt det.
    Lät på läkaren som om hon ville få till en tid i slutet på nästa vecka eller början på veckan därpå, så rätt snart.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Jo, henne känns det som om jag kan lita på, så då gör jag det. Har tid för ctg på tisdag nästa vecka också, så det känns som om de har koll. Antar att det kan bli tidigare OM det skulle sätta igång av sig självt, men annars så kan man nog vänta. Tyckte själv att det kändes jättesnart. Blev så stresssad att jag var tvungen att bädda i vaggan.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Vågar inte ens säga att "ja, nu får det snart vara nog". Just när man tror att saker skall börja fungera så skiter sig något annat. Är rädd så rädd att det kommer fortsätta så här.
    Glad att vi iaf träffade på en bra läkare på specialförlossningen som tagit sig lite tid att följa upp och ha koll; känns tryggare. Och hon fixade så vi får en ordentlig koll på tisdag; inte bara ctg.

Krus: Här verkar de annars vana vid det; de förordar väl inte sätesförlossning direkt, men säger lite diskret att vaginala förlossningar nog oftast är bäst. Om mor och barn mäktar med.

Spirit: Ja, alt har gått så fort det sista så det kan vara skönt att få några dagar på sig att ställa om.. Men det kan ju bli tidigare också; hoppas i så fall att det skulle vara för att jag får värkar eller så och inte för att Minis hälsa kräver det...

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Spirit: Jisses, så märkligt. Och så himla tråkigt. Vad 17händer nu då? Vad jobbigt att behöva vänta på att få prata med läkaren.

Och återigen, tack för all omtanke, allihop!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Har inte superbra koll på den delen av landet, men får för mig att man faktiskt håller på med någon form av studie vad gäller habituell abort på Huddinge. Ingen som vet mer om det här inne?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

dumkropp: Välkommen till tråden och beklagar dina missfall. Mig veterligen skall man ha lika stor rätt till utredningen vare sig man försöker få ett första, andra eller femte barn. Låter som om någon form av utredning är på gång i varje fall; ta upp det med läkaren här näst om inte annat.

Kolla länken för att se vad som kan vara bra att kolla på under en utredning (svårt att få allt på listan tyvärr och ändå är det en väldigt kort lista):
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Och jag håller med övriga; fråga vad det finns för möjligheter att få en samtalskontakt. En psykolog med vidareutbildning till psykoterapeut är att föredra, gärna då med kompetens att faktiskt hantera upprepade missfall.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Buster: Du kan inte fråga nästa gång du är där? Kan hända att de inte frågat dig om deltagade för att du inte passar in pga av att du har en diagnos? Hur mycket fragmin får du förresten?

Jag har ju tagit 4500 IE innohep (motsvarande 5000 IE fragmin) utan diagnos, men tror att jag skulle haft starkare än så (för jag tror att jag egentligen har något diagnos som de bara ännu inte hittat; har bla båda mina föräldrar som haft proppar redan som unga). Min moderkaka har lag av/håller på att lägga av och hypotesen just nu är ju att min moderkaka är förkalkad pga av mikroproppar. Förutsätter att den kommer analyseras sen...

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Buster: Ah, okej. Men du får lite extra kontroller och så eller?
    Kommer inte ihåg vem det var, men fick för mig att det var här i tråden man skrev om forskning om upprepade mf på Huddinge. Kan minnas fel... Hur som helst..

5000 IE, så då får du ungefär som jag då.

Ja, både Leif och förlossningsläkaren jag träffade på Östra är visst inne på det. Hon på Östra var väldigt bekymrad över moderkakans status, vilket är anledningen till extra kontroller nu i veckan och sen planerat snitt vecka därpå.
    Jag har trott på mikroproppar i flera månader nu (det är ju dessutom Leifs grundhypotes för behandling). Jag tror dock själv att jag har värre/grövre problematik än vad man först trott och att 4500 IE därför är för lite för mig. Ser många (här i tråden och annorstädes) som tvärtom får stora barn med innohep/fragmin (vilket torde innebära att det får finfin skjuts i moderkakan). Kan bara hoppas att man nu vaknar till här i Göteborg också och att jag nästa gång kan få en RIKTIG utredning och behandling, så vi slipper gå igenom något sånt här igen.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14