Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Happy New Year

Gott Nytt År, allihop!
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Ja, man skall vara försiktig med K-vitamin (och A-vitamin, järn och annat smått och gott). Dock skall det väl till en del K-vitamin för att spela någon som helst roll och jag tror att de flesta multivitaminer ändå är rätt balanserade. Samma gäller tex A-vitamin, som det ju väl är rätt lite av i vitaminer för kvinnor..

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Ja, K-vitamin får blodet att koagulera. Som sagt, man ger det ju bla som motgift om någon fått i sig råttgift eller liknande. Man skall absolut ha koll på K-vitamin intag om man är rädd för proppar (och alltså tar ASA, heparin och liknande). På samma sätt är järn farligt om man tar för mycket (blodet blir mer trögflytande), men lite järn måste man ju ha i sig. Lite K-vitamin bör man nog få i sig också; har för mig att det bla är viktigt för immunförsvaret (vilket man ju ofta misstänker är en av grundorsak till habituell abort), för skelettet och för att hålla blodådrorna i fin form. Å andra sidan har jag för mig att man får i sig så pass mycket i maten att man nog inte behöver ta extra i form av tabletter heller...

Barytan skrev 2011-01-02 18:34:16 följande:
    Googlade lite på k-vitamin och det varkar som att det får blodet att koagulera. På wikipedia står det:

Vid behandling med det antikoagulerande läkemedlet Waran bör man vara försiktig med intaget av vitamin k med tanke på risken för att vitaminet motverkar läkemedlets effekt. Vitain k används dessutom som motgift mot råttgift, som är starkt blodförtunnande, samt som förebyggande behandling till nyfödda barn för att förhindra blödningssjukdomen MHN.

sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Så det borde väl motverka trombyl också som många får vid upprepade missfall.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Irma skrev 2011-01-02 19:45:43 följande:
    angående vitamintabletterna. Om det inte står att dom innehåller k-vitamin, gör dom det då? I MittValKvinna tabletterna finns väl ingen k-vitamin om det inte står på? eller?
    Nä, det borde det ju inte göra.

Och OM det innehåller K-vitamin (om andra multivit nu gör det), så tror jag att det är så lite att det är försumbart ur det här perspektivet.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

AHöst: Ja, is på innan är också jättebra. Främst mot smärtan, men tror även det kan hjälpa lite mot märken.

Irma: nej, bevare mig väl....

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Spirit: Tror jag tog till v.13 och det är nog vad de flesta får ordinerat också. Runt där iaf..

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

grisolle: Har aldrig hört talas om någon sån biverkan och själv hade jag inga alls.

irma: Tycker att det låter konstigt att du skall fortsätta så länge, men det är klart att tar det eksemen också så gör det ju nytta. Skönt med ul snart igen. Jag har nästa (och sista!) den 12:e.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

spirit: Ja, v.9 låter lite väl tidigt. V.13-15 verkar vara det vanligaste om jag fattar rätt. Ingen mer här som är med i SIS?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Coolt om hon läst boken. Fast har inte för mig att Beer heller förordade jättelång användning, men kommer inte ihåg på rak arm. De som behandlats av "Beertrogna" läkare tycks inte få det förskrivet jättelänge heller (utan just till runt v.13-15). Men i ditt fall, med tydlig förbättring av eksem och att hon har koll, så är det nog bra att fortsätta lite.

Jupp, 12:e är hos Leif. Mmm.. käns extremt konstigt att ens tänka tanken. Att liten kommer att komma ut... Knasigt.

spirit: Kanske därför då. Jag tog alltid pred på morgonen (är tydligen bäst) och ASA på kvällen.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Kan lägga till att ingen utom just Finesssan fått ta så många prover, så det är nog tyvärr inget att satsa på. Tom att få alla proverna som är med i länken kan vara svårt. Viktigast tycker jag koagulationsproverna, skk, kromosomtesterna och någon form av koll av livmodern (spolning, hysteroskopi eller annat). De allra flesta får ju ingen diagnos efter utredning, men som tur är finns det ju ändå hjälp att få.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14