Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

qatteriin: Usch så surt med jobbet. Och allmänt tunga; går det inte att göra just så annars? Åka bort ett tag menar jag?

AHöst: V.33 idag och kommer få ett ul till i början/mitten av januari. Sen förhoppningsvis ctg varje vecka fram tills bebisen kommer. Hoppas även få till på Östra så vi kan göra som Leif förordar: Tappkontroll var tredje/fjärde dag och igångsättning så snart som möjligt efter bf om jag går över.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

qatteriin: Paus kan verkligen rekommenderas; bra för psyket och för att lugna ner immunförsvaret lite. Kan berätta att pauser funkat för mig; brukar bli gravid på något av de första försöken efteråt. Även nu sist och än så länge håller ju det.

soffy: Beklagar dina missfall.
    Bra att du får utredning nu iaf. Kolla på den här sidan vad som rekommenderas vid utredning:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    Finns många fler prover att ta, men man får vara riktigt glad om man får dessa.

Vill tillägga (utifrån egen erfarenhet) att man bör begära ut sina provsvar och inte nöja sig med "Allt ser normalt ut". Exempelvis är det tyvärr många läkare som inte vet att TSH aldrig får överstiga 2,0 om man har fertilitetsproblem...
    Det finns även behandling om utredningen inget visar (det gör den sällan); många av oss behandlar med ASA (acetylsalicylsyra; trombyl på recept eller albyl minor på egen hand), folacin (extra stark folsyra), innohep (sprutor med blodförtunnande, mycket låg dos), levaxin, progesteron, pregnyl, prednisolon...
    Så det man kan göra helt själv är att ta albyl minor (1/3 tablett per dag), folsyra, multivitaminer (akta sig för vitamin A!), extra E-vitamin, Omega3 (inte för hög dos om man tar ASA och/eller innohep/fragmin).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Buster skrev 2010-12-19 12:24:50 följande:
    Hej! Har du några siffror på vad som är för mycket...?
    Har köpt vegetariska omega3-kapslar (som jag inte fått hem än) eftersom jag är vegetarian men tar ju också Fragmin + ASA.
    Inga exakta, men jag tar 1 om dagen när det står max 3; ingen bra idé att ta för mycket om man redan tar blodförtunnande.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Buster skrev 2010-12-19 12:40:23 följande:
    Oki, tror att man skulle ta 2 om dagen så det blir det nog bättre med 1.

Är i v 18 nu förresten, bara en vecka kvar till RUL.. Glad
    Härligt!
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Tror att det beror på att han inte vill att man går över för mycket helt enkelt; man slutar ju med medicineringen i v.37 därefter kollas man med ctg en gång/vecka fram till bf varefter Leif kollar om tappen är mogen nog att tillåta start.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Hängde nog inte med på varför jag får gratulationer? Håller tvärtom på att förgås av oro eftersom bebisens tillväxt har börjat bromsa in och min mage växer dåligt. Skall på extra mätningar och ev extra tillväxtul framöver. Kul jul. *muttrar*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Nä, det förstod jag Mula, mojutten och grynet. Förstod bara inte vad gratulationerna kom ifrån.

Grynet: Nej, saken är den att Mini var stor först (liksom mitt sfmått), nu har båda hamnat UNDER kurvan helt plöstligt. Helt okej att ligga under kurvan om man följer sin egen kurva, men det här ser mer ut som stagnation.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Bling: Åh, hoppas nu att det skal ge utdelning! *håller-tummarna*

AHöst: Jag vet faktiskt inte vad de gör då; kan tänka mig att tidigare igångsättning kan vara aktuellt beroende på.. Än så länge skall väl bm mäta sfmåttet noggrannare och oftare och ev blir det extra tul.
    Japp, Leif vill att man slutar med innohep i v.37 (den enda medicin han förskriver och rekommenderar).

Annnica: Skönt att snart ha dig på banan igen. Det är helt sjukt hur mycket man orkar med; betydligt mycket mer än man trott för några år sen. Om någon sagt att jag skulle gå igenom 5 mf och ändå kämpa vidare och -förhoppningsvis- lyckas på sjätte försöket så hade jag aldrig trott dem. Å andra sidan har man ju varit beredd att ge upp hur många gånger som helst på vägen...

MtA: God Jul!

God Jul, allihop!
    3D Santa

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14