Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

väntarOLängtar: Beklagar. men hjärtligt välkommen in till oss. Här ger vi stöttning, förståelse och goda råd. Underbart gäng.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Sköldkörteln; TSH bör nämligen ligga betydligt lägre än vad många läkare anser i Sverige (ännu så länge, det kommer nya riktlinjer). Vet att rätt många fått höra att deras prover varit okej, men att det ändå funnits avvikelser och då bla för högt TSH (mao underproduktion i sköldkörteln). Fick själv tjata till mig levaxin när jag hade TSH på 4,8 trots att de nya riktlinjerna säger att man skall ligga under 2,0 om man är eller försöker bli gravid.

Sen finns det en uppsjö av tester som man inte ens tar på de flesta kliniker i Sverige; kunskapen är tyvärr löjligt låg bland läkare i det här landet när det kommer till upprepade missfall.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Om du skulle få lite tid över så är ett bra tips att läsa igenom tråden; vet att den är lååång, men det är sprängfylld av bra info.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Syrling: Leif var lite stressad sist, så vi fick inga siffror, men gången innan dess låg vår MiniB också över kurvan. Inte jättemycket dock utan runt 5%. Mitt sfmått ligger mitt på kurvan iaf. Ska kolla närmare nästa gång vi är det (mitten av december). Har ju dock också hört att bebiarna kan bli stora av innohep/fragmin och ASA.

MariaO: Beklagar verkligen att du skall behöva oss, men hjärtligt välkommen hit.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: tror att de allra flesta trappar ut runt v.12, men jag tycker att du och din läkare skall ha en ordentlig disksussion kring det.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Dr LM har dock inget direkt emot att man kör med ASA också, han tror bara inte på effekten riktigt. Egentligen ÄR det nog lite onödigt att ta både fragmin/innohep och ASA, men better safe then sorry. ,

nybliven fru: Nej, dosen har inget med vikt att göra. Har för mig att vanlig dos fragmin är 5000 IE (motsvarar 4500 IE innohep)/dag.

väntarOLängtar: Ett som vem som helst kan få? Oerhört konstigt uttalande av din läkare. Vad menar han att skillnaden skulle vara och hur skulle den manifestera sig?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Längtarefterliten skrev 2010-12-03 22:39:30 följande:
    alltså dom andra missfallen har antagligen berott på blodproppar i moderkakan, detta menar han var ett sånt jätte tidigt missfall som egentligen skulle komma vid mensen, men ja började med progesteron en vecka innan Bim, och progesteron stoppar blödningar å håller kvar hinnsäcken om man säger så..
    Men det kan han ju omöjligen veta. Tvärtom är det vanligt att missfallen kommer tidigare och tidigare om man har immunologiska orsaker (vilket bla annat kan visa sig som proppar i moderkakan). Visst kan prog skjuta lite på det, så det kan ju ha en del med saken att göra, men behöver då rakt inte ha så stor betydelse som läkaren ger det. Positivt iaf att han verkar intresserad och engagerad.

Btw, vill passa på att tipsa alla nya i tråden om "bibeln"; boken man bara "måste" läsa om man drabbats av upprepade missfall eller haft väldigt svårt att bli gravid (på egen hand eller IVF). Hoppas att länken i ts funkar fortfarande.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Vvk: Strort grattis. Hur är det med mediciner för din del?

odd: Jag hade skippat att ta idag och sen tagit direkt på morgonen imorgon.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14