• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Barytan

Tack för svaren.

Håller på att övertala min läkare att skriva ut fragmin också. Har läst att vissa kombinerar fragmin och trombyl, vill prova det nästa gång tillsammans med crinone och pred.
    Har beställt boken "Is your body......" idag med snabbfrakt. Hoppas bara att att jag förstår innehållet, är inte så bra på medicinska begrepp på engelska.

Lycka till alla!

• NinniNinna

Bettan: skit också Skrikandes Ge dem vad de tål när du får chansen! Kram

• BettanB

Barytan: Vad bra, det är en toppenbok. .-) och jag tror på din kombination; det är den (tillsammans med levaxin) som låtit mig behålla min Mini den här gången. I'm sure.
    Bra idé är också att börja med ASA och fragmin/innohep redan vid äl, speciellt om du haft väldigt tidiga mf/ma.

NN: I know. Börjar bli SÅ jäkla trött på svensk sk "vård". *morrar* Går dessutom privat och får betala extra för alla ul tex, så lite ordning hade jag nog hoppats på.

Sorg i BettanMansion.
  • Irma

Loha: Skitmens då

Barytan: Beklagar dina missfall Jag har blivit ordinerad prednisolon 10 mg. Börjar ta någon dag innan ÄL. Hoppas kombinationen av mediciner hjälper!

Ego: Yogade ikväll. Kändes som hela kroppen skrek till mig att "hallå du är kanske gravid, sluta med det där". skitskum känsla. är på dag 15 bara. brukar ha tidig ÄL, men borde ändå inte känna någonting. Är bra nyfiken på om det är något på g, eller om kroppen bara vill få mig att ta det lite lugnt. OM jag blir gravid denna cykel så är yoga verkligen magiskt.

• Mula69

Bettan:ge dom bara. Så mycket skit som dåliga läkare sprider omkring sig så får dom allt tåla lite skit tillbaks också!

Ego; idag fick jag min mens så nu laddar vi för FET. Pratade med kliniken och det blir full fart från början. Tar ju redan en del i form av naturläkemedel och vitaminer. Ska också börja med Prednisolon 5 mg idag och sen blir det Innohep och Trombyl i samband med återföring. Har aldrig tagit Innohep så jag vet egentligen inte riktigt vad det är.. var läkaren som tyckte jag skulle ta. Någon med erfarenheter kring detta?

Är iochförsig glad för det men jag kan samtidigt tycka, efter våra 10 tidigare återföringar, att detta kanske skulle kommit lite tidigare. Som jag fått tjata mig till både Trombyl och Prednisolon... *suck*

Frågade också varför jag inte ska börja med Trombyl redan nu men min läkare sa att det kan vara negativt om man börjar med det för tidigt. Någon som vet vad han kan mena med det?

• Syrling

Mula: Jag tar innohep (4500 IE) dagligen, en injektion subkutant i magen. Är ett antitrombos medel, alltså blodförtunnande som min läkare skrivit ut för att motverka eventuella mikroproppar i moderkakan. Ska ta det till v 37.

Efter 3 tidiga MA på raken verkar det ha gjort susen. 19+0 idag.

Bettan har samma läkare som jag och kan säkert berätta mer än vad jag kan om preparatet!

• Mula69

Syrling; tack för input!

Så Trombyl och Innohep kompletterar varandra? - låter lite som att dom gör samma sak eller är jag ute och cyklar nu?

Har också för mig att jag sett att man ska ta Prednisolon på morgonen för att det mår kroppen bäst av - något mer av alla piller man stoppar i sig som är bäst att ta på morgonen?

Är lite nervös för sprutan... gör den ont? (efter 10 återföringar borde jag vara van med sprutor högt och lågt men det blir jag aldrig riktigt!)

• Fialisa10

Hej allihopa! Har hållt mig borta från FL ett bra tag men känner att jag kanske kanske kan börja hänga här igen. Eller åtminstone göra lite stötvis inlägg.

Mula: Jag tar fragmin-sprutor (annat märke men samma effekt som innohep). Jag tycker att sprutorna gör skitont för det mesta. Men ett sätt som jag tycker gör det hela uthärdligt och som gör att jag inte får några blåmärken är det här:

Tryck in nålen superlångsamt. Alltså, låt det ta 5 minuter innan hela nålen är inne om det känns bra.
    Tryck in vätskan långsamt eller i etapper. Oftast bränner det som tusan när vätskan ska in men gör jag det  långsamt känns det som att jag har mer kontroll.
    Dra ut nålen halvvägs och vänta 5-10 sekunder.
    Dra ut nålen helt och lägg på en isbit i en plastpåse. Det bedövar lite och blodkärlen drar ihop sig så att det förhoppningsvis inte blir nåt blåmärke.

Lycka till!

Bettan: Nej men vad är det för idioter! Ska du aldrig få slappna av? Jag KAN inte förstå att den sk vården med sina skitläkare, värdelösa gynekologer och hemska barnmorskor får fortsätta att hålla på så här. De sitter bokstavligen med liv i sina händer men kan inte skärpa till sig för en sekund.  Vilken annan bransch kan man få missköta sitt jobb så här mycket och ändå få fortsätta? Stå på dig! Du har rätt!

• Mula69
    Fialisa10 skrev 2010-09-29 09:40:05 följande:
    Hej allihopa! Har hållt mig borta från FL ett bra tag men känner att jag kanske kanske kan börja hänga här igen. Eller åtminstone göra lite stötvis inlägg.

Mula: Jag tar fragmin-sprutor (annat märke men samma effekt som innohep). Jag tycker att sprutorna gör skitont för det mesta. Men ett sätt som jag tycker gör det hela uthärdligt och som gör att jag inte får några blåmärken är det här:

Tryck in nålen superlångsamt. Alltså, låt det ta 5 minuter innan hela nålen är inne om det känns bra.
    Tryck in vätskan långsamt eller i etapper. Oftast bränner det som tusan när vätskan ska in men gör jag det  långsamt känns det som att jag har mer kontroll.
    Dra ut nålen halvvägs och vänta 5-10 sekunder.
    Dra ut nålen helt och lägg på en isbit i en plastpåse. Det bedövar lite och blodkärlen drar ihop sig så att det förhoppningsvis inte blir nåt blåmärke.

Lycka till!

Bettan: Nej men vad är det för idioter! Ska du aldrig få slappna av? Jag KAN inte förstå att den sk vården med sina skitläkare, värdelösa gynekologer och hemska barnmorskor får fortsätta att hålla på så här. De sitter bokstavligen med liv i sina händer men kan inte skärpa till sig för en sekund.  Vilken annan bransch kan man få missköta sitt jobb så här mycket och ändå få fortsätta? Stå på dig! Du har rätt!

Åhh, nu fick jag lite ångest... även om jag tycker det är bättre att veta om det gör ont så kan jag väl inte påstå att jag ser fram emot just den biten... men blir det bäbis så är det ju värt allt! 
  • BettanB

Tar också innohep (och ASA -trombyl, funkar jättebra ihop då de verkar på olika sätt). Tycker att sprutorna gör ont ibland, men inte alltid. Bränner gör det bara om jag träffar illa (tror det kan vara en nerv då). Däremot är ju själva sprutan kass, så sticket känns rejält. Jag brukar lägga på is en bra stund innan för bedövning; hjälper jätte mycket. I övrigt gör jag precis som Fialisa skrev. Och jag kan tillägga att jag är EXTREMT stickrädd och ändå klarar det. Jag brukade svimma av blodprov. Innan de ens hunnit sticka....

Hinner inte skriva mer nu på dan, måste tillbaks till jobbet.

Tjipptjipp!!

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14