• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • sushikatten

Hej Alla!
    Nu har jag läst igenom några sidor om medicineringen. Äntligen har jag fått  det mesta men hade missuppfatt fragmin. Så här gör jag nu!Vill bara kolla s¨å att jag gör rätt för jag tror inte heller helt på läkarvården i Sverige. Jag har fått tabletter efter att jag har kunnat argumentera för dem.
    så här ser det ut:
    jag tar l 1 levaxintablett  och en halv pred på morgonen
    på kvällen tar jag folacin
    från ÄL kommer jag ta fragmin och trombyl.
    Funderar dock på om det skulle vara bra att börja med trombyl innan ÄL på grund av mina tidiga missfall.
    Jag kör ivf men det funkar väl på samma sätt?

Jag fick tabletterna utskrivna från privat kinik och innan på SU ville det absolut inte ens tänka på några av dessa tabletter. Jag har träffat skit läkare både privat och i landstinget. Nu går jag på Calanderska och får mycket bättre service.

Tack alla för all hjälp och information. Just nu har jag inte orkat skriva så mycket efter mitt senast FET som har känts väldigt tungt. Nu kör jag igen med alla hjälpmedel jag kan få. Tack att ni finns här. Vet inte vad jag skulle har gjort annars.;))))

• BettanB

sushikatten: Vad menar du med 1 tablett levaxin och ½ pred? Vilken styrka är det? Tar du alltid pred eller bara från plus/äl? Lika hög/låg dos?
    Tycker att du kan överväga att börja med ASA strax innan äl för att ge slemhinnan en chans att gotta till sig lite extra innan ägget skall fästa; så har jag gjort. Ett tips till är att lägga till e-vitamin (ges tydligen ofta utomlands vid upprepade mf) pga av att det stärker upp vid celldelning; farligt är det iaf inte . Om du tar pred mycket/länge är det också bra att ta extra kalcium och d-vitamin.
    Härligt att du fått tag på all medicin iaf.

Sorg i BettanMansion.
  • sushikatten

Tack Bettan att du frågar! känner mig lite osäker!
    så här är det:
    På morgonen 1 tab levaxin 50 mikrogram och predisolon en 1/2 tab 10mg
    sen på kvällen folacin .

predinosolon från när jag börjar spruta en hel tablett då ska jag väl börja nu. Jag har aldrig tagit varken pred eller levaxin innan. läkaren tyckte att jag skulle börja med levaxin direkt och pred från sprutstart. Jag började lite innan med pred med en halv tablett för att vänja mig.  Trombyl och innohep har jag blivit rekommenderad att göra från äl och det är ju ca 10 dagar till dess. Låter inte dumt att börja med med innohep för det är väl det ni kallar ASA. Läkaren tyckte inte att jag skulle ta båda men jag har det hemma. Hade tänkt hoppa denna gången för det var besvärligt med sprutan. Han sa att det inte fanns någon anledning. Men läser jag här så finns det motiv att ta båda.(innohep+ trombyl)
    alltså så ska jag ta både trombyl och innohep strax innan insättningen. (ÄL) på kvällen.Har jag förstått rätt?

• Syrling

Sushikatten: Jag tycker absolut att du ska ta både trombyl och Innohep. Det finns så många som fått goda resultat av att göra så, jag är en av dem. Nu har vi satt ut Trombyl men Innohep ska tas till v37 på ordination av dr LM, samma fantastiska läkare som Bettan har!

• BettanB

sushikatten Ok, så du skall bara ta 5 mg pred och öka till 10 mg när du börjar spruta? låter lagom tycker jag.
    Fortsätter de kolla skk (TSH & T4f) med jämna mellanrum (var 4-6:e v)?
    Nej, ASA är trombylen. Bästa är att ta trombyl från strax innan äl och sen innohep från äl. Tycker jag.

Sorg i BettanMansion.
  • Mula69

Bettan; tack för input och konstant kloka ord!

Sushikatten; jag hoppas så att det funkar för er den här gången. Vi har FET om ca 2 veckor - hur kommer det se ut för er?

Jag har fått rekommenderat från läkare att köra med Trombyl från FET men på er inråden kommer jag ta det från ck 11. Jag fick i en annan tråd tips om att prova sticka Innohepsprutan i en bit kött för att testa motståndet innan jag tar på mig själv... kan inte sluta skratta - ett underbart tips! Skrattande

Tänk vad jag vore ensam i det här om inte ni fanns!

• Irma

Sushikatten: Vad skönt att du blir bra behandlad på Carlanderska! 

Bettan: Hur mkt extra e-vitamin ska man ta? Jag tar sånadär "mitt val sport". vid 2 tabl/dag får man i sig 120 mg. Är det tillräckligt? Blir fundersam på dethär med extra kalk och d-vitamin när man tar prednisolon. Frågade läkaren om jag ska ta extra, men det tyckte hon inte? 

• BettanB

Mula: SkämsSkrattande

Irma: vad konstigt. Kanske att hon tycker det är för låg dos och kort tid? Jag tog det iaf och tycker gott att man kan göra det. Inget farligt åtminstone.
    tar också en multivitamin, men tar även extra e-vitamin (köper "ren" på apoteket och tar enligt anvisning).

Sorg i BettanMansion.
  • Irma

Bettan: Oki. För man kan inte få för mycket av någon av dom 3? Blir jag gravid kommer jag strunta i att hon inte tycker jag behöver extra kalcium och d-vitamin. dricker aldrig mjölk, så det kan ju inte skada. 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14