• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Buster

Hej igen alla!

Idag var vi på Vul/återbesök efter missfallsutredningen, och det gick på det stora hela bra.

Till att börja med så var det troligvis för tidigt för att se hjärtslag, och det hade jag räknat ut innan så det stressar mig inte. Däremot fick vi se en liten vi prick i hinnsäcken och det var första gången. : )

Och vår utredning visade att jag har APC-resistens (heterozygot) så från att vi har sett hjärtslag ska jag ta Fragmin...! Lite överraskad över att de faktiskt hittade något även om det var något "vanligt"...
    Så nu ska vi tillbaka på nästa onsdag och om det ser ut som det ska då börjar behandlingen.. : )

Har förresten lugnat ner mig efter min värsta nojja i helgen, men usch vad läskigt det var med mensvärken... Men den lugnade ner sig och det kom ingen blödning. Tack för att ni var positiva! Nu är det bara att hoppas att jag kan hålla mig lugn en vecka till..

• BettanB

Mula: Jag biter bara ihop och sticker helt enkelt. Det måste ju göras. Ett, tu, TRE. Bara jobbigt första gångerna..

Buster: Vad härligt att de hittat något! Tar du ASA nu? Annars skulle jag definitivt rekommendera det. Dessutom tycker jag att det är på tok för sent att börja med fragmin när man ser hjärtat; tycker gott att du kunde fått det direkt på studs. Men det allra mest positiva är ju som sagt att man hittat något att behandla.

Irma: Du är kanske helt enkelt mer benägen att få och behålla blåmärken; kan ju vara rätt olika det där.

Sorg i BettanMansion.
  • Buster
    BettanB skrev 2010-09-30 17:34:47 följande:
    Buster: Vad härligt att de hittat något! Tar du ASA nu? Annars skulle jag definitivt rekommendera det. Dessutom tycker jag att det är på tok för sent att börja med fragmin när man ser hjärtat; tycker gott att du kunde fått det direkt på studs. Men det allra mest positiva är ju som sagt att man hittat något att behandla.
    Jadå, har tagit ASA sen du sa till mig. Flört Så i 1,5 vecka ungefär. Med tanke på vad felet är och att de inte ger Fragmin från plus så är jag väldigt glad att jag tar ASA. Konstigt att det ska vara så olika överallt. Läkaren sa nått om att eftersom det ändå inte finns någon moderkaka som det kan bildas proppar i innan så behövs det inte (?). Men det har jag inte läst någonstans här fast man läser om Fragmin hela tiden.

Jag vågade inte erkänna för läkaren att jag fuskar med ASA. Och vet inte hur jag ska göra sen. Min sambo är inom vården och vill inte att vi ska vara "besvärliga" patienter och är orolig att ASA + Fragmin blir för mycket.
  • BettanB

Buster: Vad bra. Precis, just med det felet är ju blodförtunnande jätteviktigt. Men jisses, vilken bombad läkare, klart att det kan bildas proppar innan dess också; i de första små "angöringspunkterna" där morulan/embryot/fostret sitter.

Näpp, tycker då rakt inte att det blir för mycket med ASA och fragmin; tror att merparten av veteranerna i tråden (och de som gått vidare efter tråden) har använt båda eftersom de funkar lite olika. Och de är ju så fånigt låga doser vi pratar om så det är ingen fara. Jag berättar inget på mvc, men dr LM vet att jag tar båda. Tror jag iaf, för jag var noga med att fråga under förra graviditeten och då sa han att det var helt ok. men du gör som du vill så klart.

Sorg i BettanMansion.
  • Buster

Bettan:  Haha, ja du.. Jag tror att det helt enkelt finns alldeles för mycket regler (missförstå mig rätt) i landstingsvården. Att alla läkare ska följa vissa riktlinjer och ha samma argument. Men jag vet inte.
    Jag ska prata med min sambo och se vad vi kommer fram till. Han vill inte riktigt tro mig bara för att jag läst det på familjeliv, han vet ju inte vlka experter det finns här inne. Tungan ute

• BettanB

Säg åt honom att Leif Matthiesen sagt att det är okej och be honom sen googla på dr LM. Finns förvisso många fler som säger att det är ok, men det är ju honom jag frågat så..

Sorg i BettanMansion.
  • Annica P

Buster: Grattis till det positiva vul:et! Vill bara flika in att jag fått både Trombyl och Fragmin (och dessutom prednisolon) av en "vanlig" landstingsöverläkare. Äter Trombyl hela tiden och Fragmin rekommenderat från plus. Hon hade heller inget emot att jag tog Fragmin från ÄL eftersom mina embryo stannar i utvecklingen väldigt tidigt. Så det är definitivt inget som bara rekommenderas här på FL. Stort lycka till!

• Buster

Bettan och Annica P: Ja ni.. Det känns ju lite märkligt att sätta in en behandling i v 7 när jag fått mina mf i v 5 och 6 (och ett ma i va 8 som troligtvis inte heller levde i v 7). Hm.. det är som att säga att mina missfall inte berodde på APC-resistens men det är det vi ska behandla ändå, helt bakvänt.

Kanske får ringa och prata med läkaren imorgon om hon är där, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite iaf.

• Irma

Buster: Min läkare är docent och överläkare. Hon rekommenderar ASA + Fragmin från strax innan ÄL. Margareta Hellgren heter hon. Googla henne!

• Bling1975

Alla studier jag har läst visar bäst effekt på kombinationen fragmin och trombyl. De studier jag har sett på enbart trombyl har inte visat något mätbart resultat.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14