• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • qatteriin

Läste lite om trimethylglycine nu, gud vad spännande! Man borde vara biokemist alltså... ;) Ska nog leta runt lite i hälsokostaffärerna här - eller börja äta quinoa varje dag... :)

• Buster
    BettanB skrev 2010-10-02 12:03:28 följande:
    Buster: tack. Och härligt att du får börja direkt ändå. Det kan ABSOLUT göra skillnad. Dr LM är mycket bestämd med att man skall börja redan vid äl tom om man har tidiga mf och han är också överläkare och docent; det kan du hälsa din läkare. 
    B-vitamin har jag inte direkt hört någon ordineras för mf, men det kan säkert vara bra. Har du haft brist?
    Bettan, Mojutten, qatteriin, Irma97:
    Ja, känns jättebra att ha börjat nu med Fragminet. Och min sambo fick sticka mig, är inte rädd för sprutor eg men eftersom han är inom vården och brukar sticka folk kändes det bäst så. Glad

Har inte haft någon brist vad jag vet, vet inte ens om de kollade upp det. Verkade bara vara ett allmänt råd från överläkaren. Fick TrioBe (B12, B6, folsyra) som jag skulle ta ist för Mitt Val Vegetarian som jag tar annars. Visste inte att den innehöll folsyra så jag vet inte om det är ist för vanliga folsyran jag tagit innan...Är iaf mer folsyra i den nya tabletten.

Vilka intressanta diskussioner det är i den här tråden! Lusläser allt, vet ju inte vad man kommer ha användning för..
  • qatteriin

Buster: TrioBe har jag haft, gillade den verkligen! Men har ingen läkare i Sverige just nu så jag kan be om recept. Nöjer mig med B-kombin Forte så länge, men den är inte riktigt lika vass. :) Om du är vegetarian så kan det ju vara därför läkaren tyckte du skulle ha TrioBe, eftersom man väl då har svårt att få i sig B12 via kosten?
    Lycka till med lillknodd, sprutor och tabletter! (Hehe, det där kunde man tolka lite knasigt om man inte visste vad vi snackar om...)

• Buster

qatteriin: Fast jag är inte vegan, halva min kost består av mjölk och yoghurt... Skrattande Så om jag inte har svårt att ta upp b12 borde jag inte ha brist. Men kul att du tycker att de tabletterna är bra. Var tyvärr inte inbegripna i högkostnadsskyddet längre dock.

Haha, ja, jag reagerade inte ens på formuleringen... Låter inte så bra! Men jag hopppas att det ÄR bra.

• Irma

qatteriin: Jag har en bra läkare i Gbg som låter mig testa prednisolon. Berättade för tjejerna här om henne. Läkaren verkade dock bli lite putt att folk försöker söka sig själv till henne. Att hon har fullt. Vet inte hur man ska få komma till henne. Efter mycket tjat blev jag remitterad vidare från repro.

• BettanB
    Irma skrev 2010-10-03 19:52:02 följande:
    qatteriin: Jag har en bra läkare i Gbg som låter mig testa prednisolon. Berättade för tjejerna här om henne. Läkaren verkade dock bli lite putt att folk försöker söka sig själv till henne. Att hon har fullt. Vet inte hur man ska få komma till henne. Efter mycket tjat blev jag remitterad vidare från repro.
    Är tyvärr rätt kört att bli remitterad till henne; har försökt på flera sätt, men hon tar inte nya patienter.  Finns en annan läkare i Gbg, en av de få som faktiskt tror helt på autoimmunologiska förklaringsmodeller och tidigare genomförde LIT på SU. Vet dock inte om hon tar emot klienter hur som helst; det var den kontakten jag hade tänkt testa om det inte hade funkat den här gången.
    Sorg i BettanMansion.
  • qatteriin

Buster: På så vis, jag fick för mig att det fanns i rena köttprodukter, men tänk så fel en omnivor som jag hade fått för mig då! :) Kostar de mycket i Sverige? Minns iofs inte vad jag betalade i Norge... :P

Irma97: Då får jag ligga på repro helt enkelt. Hehe, de är nog vana vid det numera, har till och med skrivit klagobrev på deras upplägg, eftersom de hänger upp uppstarten av utredning på när man har mens... Tyckte det innebar oskälig väntetid. :) (Av nån underlig anledning ringde de två dagar efter att de fått brevet och sa att de hade en återbudstid, det var därför vi kom in inom vårdgarantin. Fantastiskt det där.)

När vi fått klart vår utredning tänkte jag först kolla med min gynkontakt i Tyskland om hon testar för nåt mer än vad de gör här uppe. Sen får vi se vad som händer. Men det är förtås smidigast att kunna få mediciner och sånt i Sverige... :P

• qatteriin

BettanB: Låter som en bra läkare! Jag gillar folk som utvecklar sig och inte bara kör på otursmantrat... :P

• Irma

qatteriin: Jag hade försökt hitta den läkaren Bettan pratar om! hon tror ju på autoimmunologiska förklaringsmodeller.

• grisolle

Quatteriin; Du skrev lite tidigare i tråden att du läst att man kunde få domningar i händer och fötter samt andra neurologiska åkommor av att äta extra folsyra. Du minns inte vart du läst det? Har någon annan hört talas om det? Jag har senaste året fått domningar i några av mina tår och blivit lite orolig för det, sedan ca 2 år tillbaka äter jag multivitamin med 500 mg folsyra varje dag, tänkte om det kunde ha ett samband?

Här är det annars rätt tungt, jag blir snart galen av att vänta på provsvaren! Vi har bestämt oss för att inte försöka den här månaden eftersom det kännts väldigt tungt ett tag nu och att det var precis ett år sedan första missfallet... Jag hoppas att kämparglöden snart kommer tillbaka för sån här orkar jag inte vara länge till!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14