• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • BettanB

OCH ytterst inofficiella psykolog. ,-) Alltid till er tjänst.

Sorg i BettanMansion.
  • Buster

Ta åt dig allt beröm du Bettan! Glad

Jag ringde upp min läkare idag, hon sa ungefär det jag hade väntat först, att det inte finns några bevis för att Fragmin har någon effekt så tidigt och att det inte ingår i deras rutiner MEN sedan sa hon att hon skulle ringa och rådgöra med sin överläkare. Hon ringde upp igen efter bara några minuter och sa samma sak igen men sa sedan att eftersom det inte är skadligt (förutom risk för ökad blödning vid ev missfall) så kunde hon skriva ut Fragmin åt mig redan idag. Yey! Skrattande  Tror de bedömde att jag skulle bli en lugnare patient då, haha.
    Hann inte hämta ut idag med tänkte göra det imorgon. Min sambo är fortfarande tveksam men jag vet att OM vi får ett till missfall så vill jag känna att jag har gjort det jag har kunnat.

På tal om vitaminer så ordinerade överläkaren B-vitaminer till mig.. Bara jag som fått det? (Vet inte vilken B-vitamin, får kolla när jag hämtat ut)

• sushikatten

Ja tjejer man är ju så tacksam att n finns här. Min räddning för det är så lätt att sätta sig efter frukost och se vad som hänt under föregående dag och ibland blir det givetvis lite mer. ;)

Syrling. Ja  det verkar som man ska ta både och! T+ F.

Mula: Skönt med FET. Det är så mycket lättare och man slipper alla sprutorna och den långa väntan.  Jag kör korta metoden och sätter väl in ungefär om två veckor med. Nu har läkarna ökat dosen till max så hoppas på många ägg.

Bettan: Fantastiskt att ha dig här. Jag  har aldrig tagit  T4f och kommer att be läkaren göra det vid min nästa besök. Tack för tipset!

• BettanB

Buster: tack. Och härligt att du får börja direkt ändå. Det kan ABSOLUT göra skillnad. Dr LM är mycket bestämd med att man skall börja redan vid äl tom om man har tidiga mf och han är också överläkare och docent; det kan du hälsa din läkare. 
    B-vitamin har jag inte direkt hört någon ordineras för mf, men det kan säkert vara bra. Har du haft brist?

sushikatten: vilka klåpare. Man måste ALLTID ta t4 fritt om man tar skkprover; det är det provet som visar nivån av skkhormon enkelt uttryckt. Jag hade 12 nu när jag reagerade och det tyckte jag var väl lågt med tanke på att jag behandlar med levaxin och ändå gjort doshöjningar under graviditeten.

Sorg i BettanMansion.
  • mojutten

B12 får man väl ofta i samband med folsyra för att kontrollera homocystein nivåera. Det finns studier som visar på kvinnor med upprepade mf har förhöjda nivåer av denna aminosyra

• qatteriin
    mojutten skrev 2010-10-02 13:44:59 följande:
    B12 får man väl ofta i samband med folsyra för att kontrollera homocystein nivåera. Det finns studier som visar på kvinnor med upprepade mf har förhöjda nivåer av denna aminosyra
    Har du koll på var det finns info om detta? Jag har b12-brist i familjen och hittade nånstans på nätet att det ökade risken för missfall, men när min norska doktor efter årets första missfall skulle kolla detta åt mig kollade han bara b12 (som var ok) och inte homocystein (som jag hört är det vettiga sättet att kolla det hela eftersom b12-nivåer är så individuellt). Jag fick nämligen en massa intressanta bieffekter när jag började äta extra folsyra för ett år sen - händer och fötter började domna och lite annat spännande. Har man tendens till b12-brist och äter extra folsyra kan man få neurologiska symtom som t.ex domningar läste jag mig till, men doktorn tyckte förstås jag var hypokondriker eftersom mina b12-nivåer låg inom det normala... Självklart har jag glömt var jag hittade infon om detta. :P Det blev liksom mitt halmstrå efter andra missfallet (årets första), eftersom jag såklart ville hitta en orsak...

F.ö. läser jag "bibeln" för fullt, och det är väldigt intressant! Men jag blir rätt modstulen - det känns som att allt de skriver om är sånt som man aldrig hört talas om inom den svenska sjukvården. Så då kommer frågan - om jag har såna fel på mig som han skriver om, hur tusan ska man få hjälp då?? :(

Väntar fortf. på svar från vår utredning, har inte hört nåt om de "vanliga" blodproverna än, men jag vet inte hur lång tid det tar innan man får svar på om det är nåt onormalt. Det är drygt två veckor sen vi var där bara, jag ringde i veckan och då kunde de inte se att några svar kommit in, men tanten sa att de kunde sitta i en pärm och vänta! Att de bara skickar vidare provresultaten till läkaren när alla kommit in! Får det verkligen gå till så?? Hon skulle iaf skicka ett meddelande till hon som hade hand om den där pärmen att hon skulle ge läkaren alla provsvar som eventuellt kommit in avseende mig... :P
  • Irma

Buster: Vad bra att du får börja direkt! Och det är så mycket bättre att få vara en lugnare patient

Homocystein är faktiskt något som min läkare självmant tog på mig.

Qatteriin: Jadu, har man problem som inte hjälps av ASA, Fragmin, Kortison och extra folsyra så får man nog tyvärr söka sig utomlands...

• Daniela01

Qatteriin: Så känner jag oxå, hur tusan ska man kunna få hjälp här i sverige, ifall man inte har ngt inom den "vanliga ramen" som de testar.

• Bling1975

Såg att ni pratade om homocystein. Jag har fått följande råd som jag följer beroende på resultatet:

Resultat: 6-9 (låg risk)
    Folsyra     400mcg
    B12          500mgr
    B6            50mg
    B2            15mg
    Zink          10mg
    TMG         750mg

Resultat: 9-15 (hög risk)
    Folsyra     1200mcg
    B12          1000mgr
    B6            75mg
    B2            20mg
    Zink          15mg
    TMG         1,5-3,0g

Resultat: över 15 (väldigt hög risk)
    Folsyra     2000mcg
    B12          1500mgr
    B6            100mg
    B2            50mg
    Zink          20mg
    TMG         3-6g

Det är önskvärt att ha en nivå under 6. Man bör även tänka på sin kost och framförallt undvika socker och mättat fett och dra ner på proteiner från kött.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14