• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • qatteriin

Bettan: Ja, det är ju värt ett försök! Man känner väl rätt fort om kemin stämmer, och det är ju himla skönt att ha nån utomstående att jobba med. Jag saknar min gamla egenterapeut som fasen ibland, men inte har jag råd att gå privat... :P Tror dock att jag hade behövt terapi för att dels komma på fötter igen, och dels hitta motivationen till att gå ner i vikt...

• Lilli77

Hej, hoppas att det är ok att jag gör ett "gästinlägg" här. Såg att en del av er undrar om lågt Hcg. Jag gör IVF och testar med blodprov varje gång och har därför koll på mina nivåer. Båda gångerna jag plussat har mitt Hcg legat ganska mycket under medel. Dvs jag hade fått plus runt 14-16 dagar efter ÄP. Graviditet 1 hade jag 25 i hcg 16 dagar efter ÄP och graviditet 2 14 dagar efter ÄP. Så innan dess hade det inte gett utslag pa clearblue tex.

Självklart har jag googlat mig blå angående hcg och tyvärr sa verkar det vanligare att få missfall om man har lågt hcg. Det behöver ju självklart inte betyda det. De tror att de beror pa att något gick snett när embryot fäste.

Graviditet 1 gick hcg sen upp till det normala, vi fick se ett hjärta slå men fick missfall i vecka 7. Graviditet 2 kom bara upp i ett hcg pa 90 och sen gick det nerat och jag fick missfall.

Vet inte om nån blev klokare av det här.. Men ville bara dela med mig av min erfarenhet. Ni som far svaga tester, hur tidigt är de svaga? Och hur tidigt/sent har ni haft era missfall?

önskar er alla lycka till! Och grattis till er som kommit en bit in i graviditeten, det ger hopp!

• Liss

Kikar in här lite då och då och såg att ni har pratat en del om lågt hcg. Min läkare har sagt att det visserligen inte finns så mycket vetenskapliga tester, men att hennes erfarenhet har visat att pregnyl ofta funkar om man har en liten aning lågt hcg. Jag fick, efter tre ma:n, testa med 10 000 IE pregnyl per vecka från plus till v. 14 - och det funkade (i kombination med fragmin). Önskar er all lycka till!

• mallanis

åh vilken bra tråd! Kommer nog att gå in här och läsa en hel del även om jag/vi inte kommit så långt som till utredning ännu hoppas det går fint, ni verkar ha mycket kunskap här!
    Har haft ett ma och mf och haft liknande funderingar som togs upp helt nyss. Sena plus ger det större risk för mf? Senast plussade jag först på BIM+10 men slutade i mf. Har BIM i dagarna och blir det ett nytt pluss så hoppas jag på ett starkt plus med en gång!

Uch bebisverkstaden är verkligen ingen dans på rosor.... =/ 

Det SKA bli vår tur.........
  • mojutten

Välkommen Mallanis, det här är en toppentråd för såna som oss. Det finns mycket kunskap och stöd att hämta här.  Håller tummarna för ett fint plus inom kort

Liss, tog du pregnylen från plus? Jag är så rädd att allt redan ska vara försent för mig då, mina mf har ju varit så tidiga. Just nu är det min största rädsla, att alla insatser ska komma för sent.

Den här j-kla crinonen vänder ut och in på mitt humör, ena sekunden skitarg, sen gråtmild och uppgiven, dessutom blir jag så trött. Det är påfrestande och det är så många tankar som dyker upp och jag måste erkänna att även om jag så gärna vill bli gravid så känner jag mig otroligt rädd för att allt ska gå dåligt igen. Jag försöker att inte tänka på det och ta ut elände i förväg men det känns som om jag är så hormonell och känslig att jag har svårt att kontrollera mig själv. Jobbigt.

Så nu har jag skrivit av mig lite. Ska se om jag kan få lite jobb på min artikel gjort, har lyxen att jobba hemma idag.

• kaakis
    mojutten skrev 2010-09-24 09:40:12 följande:
    Välkommen Mallanis, det här är en toppentråd för såna som oss. Det finns mycket kunskap och stöd att hämta här.  Håller tummarna för ett fint plus inom kort

Liss, tog du pregnylen från plus? Jag är så rädd att allt redan ska vara försent för mig då, mina mf har ju varit så tidiga. Just nu är det min största rädsla, att alla insatser ska komma för sent.

Den här j-kla crinonen vänder ut och in på mitt humör, ena sekunden skitarg, sen gråtmild och uppgiven, dessutom blir jag så trött. Det är påfrestande och det är så många tankar som dyker upp och jag måste erkänna att även om jag så gärna vill bli gravid så känner jag mig otroligt rädd för att allt ska gå dåligt igen. Jag försöker att inte tänka på det och ta ut elände i förväg men det känns som om jag är så hormonell och känslig att jag har svårt att kontrollera mig själv. Jobbigt.

Så nu har jag skrivit av mig lite. Ska se om jag kan få lite jobb på min artikel gjort, har lyxen att jobba hemma idag.
    Mojutten
    Hur går det för dig???
  • kaakis
    mallanis skrev 2010-09-24 09:19:50 följande:
    åh vilken bra tråd! Kommer nog att gå in här och läsa en hel del även om jag/vi inte kommit så långt som till utredning ännu hoppas det går fint, ni verkar ha mycket kunskap här!
    Har haft ett ma och mf och haft liknande funderingar som togs upp helt nyss. Sena plus ger det större risk för mf? Senast plussade jag först på BIM+10 men slutade i mf. Har BIM i dagarna och blir det ett nytt pluss så hoppas jag på ett starkt plus med en gång!

Uch bebisverkstaden är verkligen ingen dans på rosor.... =/ 
    Välkommen....
    Det finns en hel del kunskap här, det kan jag lova Flört.
    Jag hör inte till dem, och är rätt så ny i den här hemska karusellen med MF:r . Men jag är hemskt tacksam över dessa kvinnor som vill dela med sig sina erfarenheter och kunskap i området.
    Vi alla här hoppas på ett + som vill stanna.
  • mojutten
    kaakis skrev 2010-09-24 09:45:21 följande:
    Mojutten
    Hur går det för dig???
    Jorå, för det mesta är allt rätt ok. Fast så här veckan för BIM brukar allt vara lite extra tungt, då kan jag inte riktigt hålla alla tankar i styr, tycker en aning synd om mig själv och att livet är lite allmänt pissigt

Hur går det själv?
  • kaakis
    mojutten skrev 2010-09-24 09:53:57 följande:
    Jorå, för det mesta är allt rätt ok. Fast så här veckan för BIM brukar allt vara lite extra tungt, då kan jag inte riktigt hålla alla tankar i styr, tycker en aning synd om mig själv och att livet är lite allmänt pissigt

Hur går det själv?
    Tack, jag börjar att må bättre psykiskt efter sista missfallet, och känner mig relativt stark.
    Går omkring och hoppas att jag får min mens under nästa vecka, så att jag kan börja med Pergo.
    Jag är fortfarande livrädd över att få nya missfall, men hoppas att de nya kurerna hjälper och att läkarens teori stämmer...Annars får jag försöka med något annat..

Ledsen att höra att det är lite tungt för tillfället.... är det p.g.a rädsla inför ett nytt missfall?
  • Lilli77
    Liss skrev 2010-09-24 08:43:29 följande:

Kikar in här lite då och då och såg att ni har pratat en del om lågt hcg. Min läkare har sagt att det visserligen inte finns så mycket vetenskapliga tester, men att hennes erfarenhet har visat att pregnyl ofta funkar om man har en liten aning lågt hcg. Jag fick, efter tre ma:n, testa med 10 000 IE pregnyl per vecka från plus till v. 14 - och det funkade (i kombination med fragmin). Önskar er all lycka till!

Hej Liss, kanske skulle kunna vara nat för mig. Men jag har liksom känslan att det redan är försent da... Men jag ska ta upp det med min läkare.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14