• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • BettanB

Buster: Tänker att det är en sak att skriva om sin oro och en helt annan att klägga in ulbilder och/eller berätta inlevelsefullt om en bebis som vinkar till en på skärmen etc etc etc Kan tycka att det är fullkomligt okej att skriva helt kort om hur graviditeten fortlöper också, men kanske inte för mycket detaljer just här? Åtminstone så hade jag tänkt så själv tidigare. Vet ju hur fasansfullt jobbigt det kan vara; speciellt tunga dagar (har haft SÅ många själv så).

Om man just blivit gravid med första barnet och är 30+ så finns det exvis en tråd speciellt för oss som haft upprepade missfall (lite annorlunda gravidtråd mao):
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

För de som är 30+ med upprepade missfall och kämpar med första barnet finns även:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50633547.html

qatteriin: haha... Är du också psykolog? Så lustigt, jag med...

Sorg i BettanMansion.
  • Irma

qatteriin: Å en till psykolog! Lyxigt vi har det med både dig och bettan  

• mojutten

Jag håller med Bettan att det så klart att man ska kunna dela sin oro som nygravid när vi nu alla har den här bakgrunden och vet hur det känns. Jag tror ingen har så mkt emot det så länge allt hålls inom rimliga gränser. UL-bilder, upplysningar om hur magen växer, fostret rör sig osv kan väl vara onödigt

• qatteriin

Bettan: Tyckte väl du verkade vettig! ;) Just nu jobbar jag som uska dock, efter 16 månader i Norge har jag ännu inte hittat ett svenskt psykologjobb. Men är ganska tillfreds ändå, hade nog inte gjort ett så bra jobb som psykolog just den här (missfalls)sommaren. :P

Jag håller med om "gränserna" ovan! Sen tittar jag ibland in i gravidtrådarna för att peppa mig själv. Tycker det är jättehärligt (när jag är på det humöret), och väldigt hoppingivande. För mig är det absolut ok att folk skriver om funderingar och tankar när man precis blivit gravid, känns som att man inte riktigt skulle veta vart man skulle höra hemma då! ;) Hoppas förstås själv tillhöra den kategorin snart... :P

• Syrling

Jag tycker det är skönt med den här tråden, att kunna skriva om oro men även att kunna glädjas för alla när  något gått bra. Jag vill gärna höra om någon gjort VUL, TUL, RUL eller UL, oavsett om det gått bra eller dåligt. Magbilder och ULbilder tycker jag passar bäst i andra trådar. Även om det är flera som det ser ljust ut för just nu så får vi försöka komma ihåg att många av oss suttit där och önskat och hoppats. Varit förtvivlade, ledsna, förbannade och uppgivna. Och då är vinkande bebbar och putande magar inte alltid det man vill se! Så var det iallafall för mig.

Själv ska jag på RUL imorgon, och är nästintill sjukligt nervös. Kan inte sluta måla upp olika mardrömscenario i huvudet. Försöker tänka och positivt och jag vill verkligen göra det men det är så förbannat svårt. Borde få diagnosen "konstant orolig"....

• NinniNinna

Längtan: grattis!

Bettan: bra att du tog upp det. Håller med dig ang. bilder. Just nu mår jag relativt bra, men jag vet hur det känns när det inte är så och då hade jag nog inte uppskattat ul-bilder i en sådan här tråd. Tycker dock det är helt ok med alla funderingar i början av graviditeten. Det förstår jag allt för väl och även känslan av att man då kanske inte vill gå in i "vanliga" gravidtrådar.

Quatterlin: bra att ni har psykolog på Repro. Jag har fått gå privat och det kostar skjortan  Flört Hoppas det går bra!

• Längtan efter liten
    Buster skrev 2010-09-21 17:50:22 följande:
    Ser underbart ut... : )

Ska på mitt första VUL den sista september (om jag fortfarande är gravid då),
    är då i v 6+1 så jag undrar om det kommer att gå att se något,är ju inte säkert så tidigt väl?

Men även om det inte går så är jag ändå glad att jag får komma in så tidigt och kolla,
    var ju den dagen jag skulle fått svar på vad utredningen visat, nu blir det VUL också... : )
    i den veckan kan de se hjärtat slå. men bli inte förskräckt om de inte gör det :D
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-09-21 17:55:31 följande:
    Nu skriver jag utifrån hur jag kände mellan mina missfall, vill inte vara dum och grinig, men tycker nog att det här är helt fel tråd att lägga in ul-bilder i. Jag gillar att skriva om hur det går för mig, men mer detaljerat skriver jag i andra trådar (bland andra gravida). Det är vad jag själv skulle ha uppskattat tidigare; hade nog uppskattat lite mer diskretion från gravida trådmedlemmar, men det är kanske bara jag?
    självklart, förlåt.
  • Längtan efter liten

förlåt om jag varit okänslig. ska genast smyga här ifrån .. jag vet ju hur det är trots allt.. förlåt om ni tagit illa vid er tjejer.. skäms enormt!

• BettanB
    Längtan efter liten skrev 2010-09-22 10:58:23 följande:
    förlåt om jag varit okänslig. ska genast smyga här ifrån .. jag vet ju hur det är trots allt.. förlåt om ni tagit illa vid er tjejer.. skäms enormt!
    Nej men, inte skall du välsmyga iväg någonstans heller. Se det som positivt att få feedback på hur andra ser det; nu vet ju du och alla vi andra hur det är för ännu icke gravida i tråden. Det är väl jättebra? Något att förhålla sig till.
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14