• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Vilja våga kunna

Ok! Helt klart något att ta upp idag då. Bara några timmar kvar, känns knepigt efter så lång väntan att vi äntligen är här. Eller äntligen!? Det var väl visserligen inte målet, men nu är vi iaf här och det är ju alltid nåt.  

• Bling1975

Kaakis, det beror lite på hur gammal du är men det låter lågt.

Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.

30 år eller under                   31-35             36-40                  41 eller mer

2,1 AMH                              1,7 AMH         1, 1 AMH             0,5 AMH

Stitch längtar efter Lilo
  • BettanB
    Vilja våga kunna skrev 2010-09-23 08:50:03 följande:
    Hej mina husgudar. (För det är det ni är! Även om det är väldigt tråkigt att ni också behövt uppleva det samma.)
    Jag undrar om upprepade missfall kan bero på att man inte bygger upp gravidhormoner vid en graviditet? Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men vid mina graviditeter så har det tagit ett tag innan jag fått utslag på grav.test och de har inte visat nåt starkt streck nån gång, båda mina missfall har varit runt v.6 ochv.7. Har ju hört att man kan vara "låghormonare", men kan det bli problematiskt att vara det?
    Idag börjar våran utredning och jag samlar material! ;)
    Det finns teorier om det och en del läkare ordinerar pregnylsprutor som stöd under tidig graviditet, men jag vet tyvärr inte mycket om forksningen på just det området. Jag har själv alltid plussat väldigt tidigt (typ dpo 7-9), men haft oerhört lite symptom (knappt att brösten vuxit i början, de har varit liiiite ömma, men sen INGET mer); vet inte hut det kan ha med Hcgnivån att göra. Å andra sidan tänker jag på kubblodproverna där för högt hcg ökar risken för störningar... Själv hade jag "väldigt bra resultat på blodprover" (=lågt hcg??).
    Sorg i BettanMansion.
  • kaakis
    Bling1975 skrev 2010-09-23 10:53:43 följande:
    Kaakis, det beror lite på hur gammal du är men det låter lågt.

Det finns cut-off values för olika åldrar, dvs gränsvärden för att det ska vara idé att göra IVF.

30 år eller under                   31-35             36-40                  41 eller mer

2,1 AMH                              1,7 AMH         1, 1 AMH             0,5 AMH
    38 fyller dock 39 om några månader...
  • mojutten
    Vilja våga kunna skrev 2010-09-23 08:50:03 följande:
    Hej mina husgudar. (För det är det ni är! Även om det är väldigt tråkigt att ni också behövt uppleva det samma.)
    Jag undrar om upprepade missfall kan bero på att man inte bygger upp gravidhormoner vid en graviditet? Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men vid mina graviditeter så har det tagit ett tag innan jag fått utslag på grav.test och de har inte visat nåt starkt streck nån gång, båda mina missfall har varit runt v.6 ochv.7. Har ju hört att man kan vara "låghormonare", men kan det bli problematiskt att vara det?
    Idag börjar våran utredning och jag samlar material! ;)
    Jag är väldigt intresserad av detta, jag har alltid plussat sent och jag har på känn att mitt hcg inte stiger så snabbt så om du får reda på något så dela gärna med dig.
  • Syrling

Frågade igår angående överburenhet. Jag träffade inte dr LM igår utan dr KS och de har ju ett nära samarbete kring Innoheppatienterna.

Berättade att dr LM sagt till mig att det inte var akutellt att gå över tiden och frågade varför det är så. Hennes var var att det handlade om person till person men att i stora drag så finns det risk att moderkakan förlorar i effektivitet ju längre graviditeten "går över". Därför ansågs det inte lämpligt för personer med vår problematik att gå över.

Vi ska prata med dr LM kring detta längre fram. För mig är det akutellt med en igångsättning om förlossningen inte sätter igång av sig själv. Men det känns ganska långt bort nu.

Och just det ja, RUL ua. Glad

• Loha88
    kaakis skrev 2010-09-23 10:03:53 följande:
    Hej,
    Jag har inte plussat sent (BIM dagen) men testerna har varit lite difusa. Har alltid varit tvungen att köpa clearblue digital för att vara säker.
    Alla dessa graviditeter har slutat med missfall runt V 5 -6..
    Jag undrar också ifall om detta är orsaken till MF:n...och isåfall vad är det för hormon jag saknar??????eller behöver mera av??
    du tror inte de kan va progeteron?  de har jag ju fått i slidpiller som jag ska börja ta direkt när ja plussar.. han sa att ja ska försöka ta reda på de tidigt för att kunna börja med dom så snabbt som möjligt..
  • Vilja våga kunna

Jaha, vad ska man säga. Nu har jag vart på första mötet. Jag vet inte om jag gillar doktorn eller inte. Man märker att han varit med förrut och han var väldigt tydlig med att han inte kan göra nåt så länge allt verkar fungera normalt. Men han förstod även att jag var otålig. Han var lite slemmig...
    Iaf, han ville att vi skulle tempa i tre månader till så vi fick en tid i januari igen. Men, han sa också att om vi plusade igen så skulle vi höra av hos och han kunde göra hur många UL som helst under de tre första månaderna för han förstod att jag skulle vara orolig.
    Han kunde/ville inte riktigt svara på frågan om svaga gravtest. Han sa bara lite vagt att det kunde bero på att ÄL skett lite senare än man trodde eller så.. Han var överhuvudtaget inte så mycket för att gå in på eventuella fel han ville bara trycka på att allt fungerade och att vi måste lite på att det gör det och om det inte gått vägen i januari så tar vi prover å sånt då. Jag fattar, men blir frustrerad.

• BettanB
    Vilja våga kunna skrev 2010-09-23 15:14:39 följande:
    Jaha, vad ska man säga. Nu har jag vart på första mötet. Jag vet inte om jag gillar doktorn eller inte. Man märker att han varit med förrut och han var väldigt tydlig med att han inte kan göra nåt så länge allt verkar fungera normalt. Men han förstod även att jag var otålig. Han var lite slemmig...
    Iaf, han ville att vi skulle tempa i tre månader till så vi fick en tid i januari igen. Men, han sa också att om vi plusade igen så skulle vi höra av hos och han kunde göra hur många UL som helst under de tre första månaderna för han förstod att jag skulle vara orolig.
    Han kunde/ville inte riktigt svara på frågan om svaga gravtest. Han sa bara lite vagt att det kunde bero på att ÄL skett lite senare än man trodde eller så.. Han var överhuvudtaget inte så mycket för att gå in på eventuella fel han ville bara trycka på att allt fungerade och att vi måste lite på att det gör det och om det inte gått vägen i januari så tar vi prover å sånt då. Jag fattar, men blir frustrerad.
    Tyvärr är det väl det vanligaste bemötande som vi i vår grupp får. Att det skulle vara "slumpen" och otur; det trots att det finns berg av forskning som visar på motsatsen. Svenska gynekologer/obstetriker tycks dock inte läsa någon som helst forskning efter sin grundutbildning; har faktiskt inte träffat en så illa påläst grupp någonsin. Skulle jag som psykolog bete mig så så vette katten om jag ens skulle få behålla legitimationen... *muttrar*

Jaha, så du hamnar kanske med resten av oss i självmedicineringsträsket. De allra flesta hamnar ju tyvärr i det; om man inte byter läkare och har en otrolig tur att hitta någon vettig (finns ett fåtal sådana). Jag hade turen att få tag på eminente dr LM i Helsingborg (fast jag bor i Gbg), i Borås finns dr Blomqvist, tror det finns vettiga läkare även i Stockholm. Var bor du?
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14