• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • mojutten

Det verkar som om de alra flesta får ett ganska avmätt bemötande. Vårt första besök var inte så mycket mer än det heller, men vi läste in oss och min man hade en telefon konsultation med vår läkare innan vi träffade henne igen för att få resultaten på de prover de tagit och det tog skruv. Det märktes att hon hade kollat upp en del av de studier som min man hänvisade till och var helt plötsligt betydligt mer sammarbetsvillig, även om vi inte kom så långt som till prednisolon. Men jag har på känn att det kan vara möjligt att pressa henne på det om detta inte fungerar.

Så slutsatsen är med andra ord att man måste vara påläst och påstridig.

• Laban82

Syrling: Tack för att du frågade. jag ska till läkaren på måndag och hoppas då få veta hur länge dom vågar låta mig gå över. Själv tycker jag en vecka på sin höjd, men ska höra vad dom säger.
    Går på mammaledigt i morgon Känns helt sjukt, trodde ALDRIG jag skulle få uppleva detta.
    Mirakel händer tjejer, ge inte upp. Det är värt alla missfall, tro mig man´"glömmer" nästan va man gått igenom.

Lycka till nu. Jag återkommer
    Kram

• Vilja våga kunna

Jag förstår varför ni gått vidare till andra. Det här var vårat "andra" då vi inte får utredning genom landstinget än heller. Jag kan ändå förstå hur han menar, även om det gör mig tokigt frustrerad.

• BettanB

Laban: Har svårt att tro att jag någonsin glömmer det här helvetet. Min psykolog sa samma sak och fick mig att gå i taket. Men visst känns det fantastiskt att äntligen ha kommit så här långt iaf.

Vilja våga kunna: Får du inte göra utredning ännu? Hade jag varit du hade jag bara testat ASA vid nästa graviditet och avvaktat; rent statistiskt är det ju ruskigt osannolikt att du skall få ytterligare ett mf egentligen. Får hoppas att du tillhör den stora grupp som får två, men aldrig fler. Inte särskilt ovanligt, även om två missfall är mer än nog. ETT är för mycket...

mojutten: Kan bara hålla med om din slutsats.

Sorg i BettanMansion.
  • Soa123

Hej alla!

Jag följer tråden och lägger in lite inlägg då och då Kul att se att det gått så bra för några här.
    Jag har fått ytterligare en pusselbit på plats i utredningen, har fått reda på att jag har MTHFR heterozygot. Är det någon här som har erfarenhet av det? Jag behandlas med trombyl och folacin, men undrar om jag ev. behöver mer blodförtunnande.. några teorier?
    Jag ska till London till en läkare nu på måndag och börjar bli nervös, ska ta flera immunologiska prover då..

vilja våga och ni andra: jag har heller aldrig fått ett riktigt starkt plus, utan det är svagt redan från början och blir aldrig helt starkt, min teori har varit att det är för att missfallet redan då har börjat eller vad man ska säga.. men det kanske är fel? Bra fråga.

• sushikatten

Hej Alla! Har nu varit bortrest och äntligen hemma. Prata om att jag haft abstnens! Inte haft tid att gå in på FL på två dagar.

Håller med förre  talare nnär det gäller att vara påläst för att  kunna motivera sina frågeställnigar och ha en del med sig som stärker ens teorier. Jag blir faktiskt förbannad på vissa inom branchen och håller med dig Bettan hur dåligt pålästa vissa kan vara. Det får inte vara så att jag kan mer än vad barnmorskan vet på kliniken. Vad finns det för krav? Och jag känner att de kan titta lite snett på mig och tänka att lilla vän kom inte hit och tro att du kan så mycket. jag försöker vara ödmjuk men när de visar okunskap blir jag som sagt lite förbannad. Jag gör ivf och det är inte helt gratis när man bekostar den själv.

Härligt att höra att det går bra för några av oss! Och hoppas in i det sista att det ska gå vägen. Pratade med en kvinna idag på min utbildning som är lite äldre om designade barn och då nämnde hon att de hade också försökt med ivf och att det inte gick en dag att hon tänkt på att hon var barnlös. Jag tänkte i min tysthet att jag måste göra allt vad jag kan för att inte hamna där. Det finns lösningar och vi måste ge det en chans. Igår pratade jag faktiskt med min sambo om adption. Så det är mycket på gång.

kramar till ER alla och det är alltid lika skönt att komma tillbaks;)))))

• BettanB

Soa: Hade jag varit du hade jag krävt innohep/fragmin/vad det heter elsewhere också. Det innebär ju bla ökad risk för proppar, gör det inte det?

Hej, sushikatten. *vinkar*

Sorg i BettanMansion.
  • qatteriin

Tjohej, nu har jag fått mail från adlibris om att de skickat "bibeln" till mig! Så nu ska jag snart bli lika påläst som ni andra och kunna säga ett och annat till tant doktorn nästa gång! ;P
    Under tiden jag väntar på provresultaten så MÅSTE jag börja ta hand om mig själv. Min övervikt är ju ingenting som hjälper en eventuell ny graviditet, men jag har så svårt att tycka om mig själv just nu så jag klarar inte att motivera mig till att skippa tröstätandet. Irriterande.

Bettan: Jag hade oxå gått i taket av en sån kommentar från min psykolog (om jag haft en). Definitivt! :)  

• BettanB

qatteriin: Ja, jag tyckte att det var en rätt kass kommentar från henne. Tror iofs att hon dels var nervös för att jag själv är psykolog och dels för att hon hade dålig koll på infertilitet och upprepade missfall medan jag ju (tyvärr!) har stenkoll. Går inte hos henne längre, men funderar på att be om psykolog på mvc eftersom jag tycker det är så himla jobbigt med stress och oro.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14