• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Längtan efter liten

hej allesammans. kommer in en snabbis fran Kreta.
    Hoppas ni alla har det bra.
    Jag hoppas att allt star ratt till for min lilla bebis i magen.
    2 dagar efter vi kommit hit borjade flytningarna igen. De kom varje gang vi gick mycket och jag anstrangde mig.
    de kom varje dag fran till i tisdags. sa ons,tors,fre, och idag har jag lyckats vara utan dom.
    det har inte varit mer an kanske hogst en 5 krona forutom den forsta dagen som det faktiskt kom lite blod pa natten, dock bara en gang pa pappret sen ingen mer. kollade vad ett ultraljud har i grekland skulle kosta och det skulle bli 150 euro... sa jag hoppade over det och var helt forstord hela den dagen. (torsdagen)
    Sen har det kannts battre. traffade en tjej har som miste sitt barn i manad 6 och efter det tog sprutor och har da fatt 2 barn. sa hon stottade mig enormt... nu langtar jag bara till mandag da jag ska fa gora mitt ultraljud i Sverige.
    Och jag kan lova att jag bett om att min bebis ska fa overleva denna gangen mer an allt annat.

Forutom de trakigheterna har min semester varit helt underbar, solsken varenda dag, endast 1 dag med 5 min regn. Sa inget att klaga pa. men ska man klaga sa ar det pa toook for varmt idag, maste vara over 40 grader, men nu raknar vi ner till bussen ska ga till flygplatsen. den lyfter grekisk tid 23:40.. och bussen gar 20:35...
    Kan inte ha haft det battre :)

Längtan efter liten är stor
  • qatteriin

Irma97: Funderar på att leta upp den boken om jag ger mig råd. Solig Finns det fler källor än just den snubben som beskriver samma sak?
    Fast just nu är jag ganska övertygad om att min kropp inte är baby-friendly alls, missfallen har gjort mig deprimerad så jag har gått upp 15 kilo sen januari, mycket tröstätande där. Men just den delen kan jag ju faktiskt påverka själv, och jag försöker göra det oxå - konstant. Går sådärbra... Obestämd

BettanB: Hehe det låter ju väldigt lovande... Drömmer Jag fantiserar om nåt enkelt fel - men sannolikheten är väl att de inte hittar nånting. Se upp med vad du lovar, jag kanske kommer med tusen och en dumma frågor framöver... Flört

• BettanB

qatteriin: det är det vi är till för.
    Håller med om Irmas lästips; det är den inriktning som vunnit mest gehör inom missfallsforskningen utomlands (som kommit betydligt längre än vad an gjort i Sverige).

Längtan: Härligt att höra att allt är bra. Flytningar är ju, som sagt, inget farligt alls.

Sorg i BettanMansion.
  • Buster

Fick nytt pos gravtest i torsdags, är i v 4+4 idag.
    Har haft två tidiga mf och ett tidigt ma och går på utredning nu men "råkade" bli gravid innan jag hade lämnat sista proverna på hormonerna. Ringde läkaren och jag fick progesteron utskrivet så det började jag med igår. Men med tanke på att mina mf varit på dag 4+3 och 5+0 känns det lite sent att börja nu.. Ska få komma på tidigt VUL om ett par veckor.

De rekommenderar inte trombyl på sjukhuset och jag har fått för mig (?) att de har effekt framförallt om man har lite senare missfall. Vad tycker ni? Ska jag köpa Albyl Minor också, fast läkaren sa nej?

• BettanB

Buster: Tycker definitivt att det ändå är värt med ASA; jag skulle kört på 1/3 albyl minor direkt. Helst skall man kanske börja ännu tidigare (speciellt med tanke på dina extremt tidiga mf), men bättre nu än inte alls kan jag tycka.

Sorg i BettanMansion.
  • Buster

Bettan: Ok, tack  för snabbt svar... : )

Tycker att det är konstigt att det inte finns mer allmänna riktlinjer vad det gäller behandling av missfall.. Har ju läst här på fl i snart ett år och ingen verkar ju få "riktig" hjälp automatiskt...
    (Däremot har jag blivit väldigt väl mottagen i sjukvården, inte en enda förringande kommentar eller så utan de har varit väldigt proffsiga.)

• Tipptapp

hej hej,
    Det var ett tag sedan jag var här och ser att det har hänt massor!
    Stort grattis till er som är gravida! Vad underbart. Håller tummar och tår för att det ska gå bra!
    MtA; hoppas att du får tid för tidigt vul!
    För egen del har det inte hänt något. Har ju inte så lätt att bli gravid och börjar känna mig orolig för att vi inte ska lyckas bli gravida och dessutom klara utmaningen att behålla graviditeten.. Är 38 nu så man känner ju att klockar tickar. Hoppas ändå på att den akupunktur jag nu får ska hjälpa till...

buster; håller verkligen med dig - verkligen märkligt att det inte finns någon rutin för mf. Dessutom får man ju i det närmaste vara expert själv för att man ska kunna få hjälp.  Min nuvarande doktor är verkligen förstående men jag har själv fått komma med förslag om medicinsk hjälp.

Styrkekramar till er alla som kämpar.

• qatteriin

Nu har jag beställt bibeln... Ska bli spännande! :)

Jag är så rädd för att självmedicinera, vad tänker ni om det? Jag menar som att ta barnalbyl och sånt... Nu är jag ju ganska ny i de här sammanhangen eftersom jag "bara" hade mitt tredje missfall nu i juni, och inte har jag träffat några vettiga läkare än förutom kke tanten i torsdags. Iaf ingen jag kunnat diskutera nåt med. Hur har ni tänkt, är det så att ni fått rådet att ta sånt av medicins personal eller har ni chansat själva?

• BettanB

qatteriin: Många har faktiskt fått rådet av medicinsk personal. Min läkare vet tex att jag tar låg dos ASA också, men han rycker bara på axlarna. Finns en läkare i Borås som enbart behandlar med just ASA och tror stenhårt på det. Googla på Lennart Blomqvist (i Borås).

Sorg i BettanMansion.
  • qatteriin

Jag har hört talas om Blomqvist, att han forskar i saken, om det nu stämmer. Verkar spännande isf. :)

Det låter på nåt sätt väldigt bra i mina öron att läkaren rycker på axlarna över att du tar det, även om man vill ha engagerade läkare. ;) Det visar ju på att det inte är farligt. (Jag lusläser gärna fass och blir rädd när det står att gravida inte ska ta saker och ting.)

Jag har funderat många gånger på om jag ska prova med det. Har blodproppar i släkten, men kke inte så uttalat, sen är ju denna sorten en sort som man sällan märker av annars... Men jag har inte bestämt mig än...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14